اختتاميه هفتمين جشنواره فيلم مردمی عمار؛

ابوالقاسم طالبی: ما نقطه مقابل استکبار جهانی هستیم/ درخشش فانوس‌ عمار در دست برگزيدگان


اختتامیه جشنواره عمار//اختتامیه هفتمین دوره جشنواره فيلم مردمی عمار با تقدير ويژه از ابوالقاسم طالبی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.



به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه هفتمین دوره جشنواره فيلم مردمي عمار در فرهنگسراي بهمن برگزار شد.
 
در این مراسم برگزیدگان بخش های رادیویی، پویانمایی، مستند، بیداری اسلامی، وحدت و مدافعان حرم، جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی، تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و فتنه ۸۸، ملت قهرمان، نقد درون گفتمانی و داستانی معرفی و تجلیل شدند.
 
همچنین در آیین اختتامیه جشنواره به احترام شهدا و جانبازان واقعه کشف حجاب که از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ زیر چکمه رضاخان از دین و عفت دفاع کردند، تجلیل شد. فرزندان تعدادی از شهدای واقعه کشف حجاب مهمان ویژه این مراسم اند.
 
علاوه بر این از ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما هم تجلیل به عمل آمد. همچنین اعطای نشان مردمی استقلال بخش جدید و بدیع جشنواره مردمی «عمار» در اين دوره بود.
 
چهره های مردمی انقلابی و فعالان فرهنگی و هنری جبهه فرهنگی انقلاب در کنار خانواده های شهدای هسته ای، مدافعان حرم و دفاع مقدس نیز همچون سال های گذشته در مراسم اختتامیه حضور داشتند.


بخش اهداي جوايز:

 
در ابتدا، خانواده شهدا در بخش تولیدات رادیویی از برگزيدگان تقدیر کردند. در این بخش از «سنگ زیرین آسياب» به تهیه کنندگی وداد واقفی تقدیر شد و سهیلا خدادادی فانوس عمار را برای نمايشنامه «آغازی بر یک پایان» دریافت کرد.
 
در بخش موشن گرافیک، لوح افتخار به آثار «بابانوئل دو»، «کابوس و انتخاب با خودمونه» داده شد. همچنین فانوس این بخش را اثر «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی عبدالامیر سبیعی دریافت کرد.

در بخش مستند جنگ نرم لوح افتخار، به «قصه فیلم و الاغ» به کارگردانی مهدی نقویان، «رویای ایرانی» به کارگردانی مصطفی رضوانی و «متولد کالیفرنیا» به کارگردانی علیرضا بوالی داده شد. همچنین فانوس عمار در این بخش به اثر «جزیره فارسی» سید محمد علی صدرنیا اهدا شد و جایزه ویژه این بخش و موزاییک مرگ بر آمریکا به اثر «شب نامه» به کارگردانی سید مهدی کرباسی داده شد.

کارگردان مستند «شب نامه» بعد از دریافت جایزه خود اظهار داشت: این مستند برای آن ساخته شد که مردم هنوز هم تا می توانند بر سر آمریکا فریاد بکشند. همچنین کارگردان مستند «جزیره فارسی» گفت: این جایزه برای آنهایی است که در جزیره فارسی بدون گرفتن حقوق‌های نجومی پرچم ایران را بالا می برند.

در بخش داستانی كوتاه، لوح افتخار به آثار «فضای مجازی» به کارگردانی محمد حسن فلاح و «تیهو» به کارگردانی سید صدر الدین فردوسی اهدا شد. فانوس این بخش به اثر «دوئل» به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان داده شد. همچنین جایزه ویژه این بخش به اثر «روزی روزگاری در شرق» به کارگردانی حامد بذر فکن اهدا شد.

در بخش داستانی نیمه بلند، لوح افتخار به آثار «از تبار حبیب» به کارگردانی مصطفی کوچکی و «چین آخر» به کارگردانی سعید حسن پور داده شد و فانوس عمار به اثر «سلام» به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی و همچنین جایزه ویژه این بخش را به اثر «روزهای بارانی» به کارگردانی عبدالله عزیزی داده شد.

در بخش فيلم داستاني بلند، لوح افتخار بازيگري به هوشنگ توكلي و يوسف مراديان براي فيلم ترمينال غرب رسيد. فانوس اين بخش هم به قربانعلي طاهرفر كارگردان اين اثر رسيد. همچنين فيلمنامه نويس اين اثر، لوح افتخاري را دريافت كرد.

در بخش بیداری اسلامی، لوح افتخار به اثر «لالایی بر فراز کوه‌های برف‌گیر» به کارگردانی حسن قهرمانی و فانوس این بخش به اثر «بوم‌رنگ» به کارگردانی محسن نقی زاده اهدا شد و جایزه ویژه این بخش هم به وحید فرجی برای اثر «خاطرات نارنجی» اهدا شد.

در بخش مدافعان حرم، لوح افتخار به اثر «نبرد پالمیرا» به کارگردانی فلاح فر، فانوس عمار به اثر «پل» به کارگردانی امیر حسین نوروزی، جایزه ویژه به فیلم «آهنگر» به کارگردانی محمد مهدی خالقی، جايزه ویژه تصویر برداری به «گروه رسانه ای فاطمیون» اهدا شد.

در بخش سبک زندگی، لوح افتخار به «داشتن و نداشتن» به کارگردانی مرجان اسماعیلی و فانوس عمار به «دوازده نفر» به کارگردانی عباس صالح مدرسه ای رسيد.

در بخش اقتصاد مقاومتی، لوح افتخار به «حراج بزرگ» به کارگردانی آرش انیسی، «غرال ایرانی» وحید فرجی، فانوس عمار به «چهل و چهار نفر» به کار گردانی امید مهر یزدان اهدا شد.

نشان مردمی استقلال، توسط خانواده‌های شهدای هسته ای احمدی روشن، رضایی نژاد و علیمحمدی به شخصیت مستند «وقتی گفتند نمی‌شود»، بلندنظر شخصیت مستند «زیر درختان زیتون»، جعفری شخصیت مستند «چهل هزار نفر» اهدا شد .

همسر شهید علیمحمدی در این مراسم ضمن اشاره به اینکه این هفته سالگرد عروج شهید علیمحمدی و احمدی روشن است، اظهار داشت: وقتی این فیلم ها را دیدم بسیار به داشتن چنین افرادی که در همه عرصه ها تلاش می کنند، افتخار کردم و از کسانی که برای این انقلاب زحمت می کشند تشکر می‌کنم. همچنین از مردم می خواهم این زحمات را قدر بدانند و اجازه ندهند این زحمات و خون ها پایمال شود.

بخش ويژه تجليل از ابوالقاسم طالبی

در ادامه مراسم ضمن پخش کلیپی از ابوالقاسم طالبی، چفیه شهید رسول خالقی پور توسط مادر شهید خالقی پور به ابوالقاسم طالبی داده شد. همچنین خانواده شهید پاکستانی از شهدای تیپ فاطمیون قابی که مقام معظم رهبری پیامی را برای خانواده زینبیون نوشته است، به ابوالقاسم طالبی اهدا کرد.

مادر شهید خالقی پور درباره چفیه فرزند شهیدش گفت: این ارمغان با ارزش یعنی چفیه فرزند شهیدم را که در همه ی عملیات ها حتی تا زمان شهادتش همراهش بود و با اشک های من شسته شد را به این هنرمند اهدا می کنم.

در ادامه، نادر طالب زاده در تقدير از ابوالقاسم طالبي گفت: بسیار کار‌هاي زیبایی را ساخته؛ به خصوص اين اثر آخر «يتيم‌خانه ايران» كه شاهكار است. این کار باعث عزت ایران و آبروریزی برای انگليس است. امیدوارم بتوانیم تاریخ اسلام و انقلاب را در عرصه بین‌المللی ارائه کنیم. طالبی بزرگ‌ترین سانسور قرن توسط انگلیس را در این فیلم به خوبی نشان داد.

ابوالقاسم طالبي: ما نقطه مقابل استكبار جهاني هستيم

در ادامه ابوالقاسم طالبي بر صحنه حاضر شد و گفت: ما نقطه مقابل استكبار جهاني هستيم. هر كه با ماست با او هستيم و هر كه عليه ماست، مقابلش ايستادگي مي‌كنيم. 

وي با تاكيد بر شاخصه مردمي بودن جشنواره عمار اظهار داشت: جشنواره عمار برايم رويا بود، آرزو داشتم مردم به ميدان بيايند. هر گاه كاری مردمی شد، جوشش ايجاد می‌شود. مردم هستند كه همه ناشدنی‌ها را شدني می‌كنند. از نادر طالب‌زاده، وحيد جليلي، مسعود ده نمكي و همه كساني كه در ابتداي راه عمار كمك كردند و دست به دست هم دادند تا اين رويداد هنري و فرهنگي را به اينجا برسانند ممنونم.

وی ادامه داد: از روحانیون به خصوص عمار روحانیون حجت الاسلام پناهیان تشکر می کنم که برای فیلم یتیم خانه ايران در منبر هایشان تبلیغ کردند و برای یتیم خانه، مردم را به سمت سینما سوق دادند. اگر کودکانتان را به تماشاي این فیلم ببرید، دیگر نیازی نیست ۱۰۰ کتابی که ما خواندیم بخوانید.

*بخش ویژه پاسداشت زنان حجاب
 
بخش ویژه پاسداشت زنان حجاب به مناسبت هفدهم دی ماه فاجعه گوهرشاد در زمان رژیم رضاشاه برگزار شد.
 
عبدخدایی از مبارزان علیه رژیم پهلوی که مادرش هم از شهدای فاجعه گوهر شاد بود،طی سخنانی گفت: من قدیمی ترین زندانی سیاسی مذهبی ایران هستم. در اعتراض به پیمان نظامی سنتو به زندان رفتم.
 
وی گفت: پدر من از کسانی بوده که با متحدالشکل شدن مخالف بوده و نشریه ای هم دراین باره منتشر می‌کرد. پدر من می‌گفت که ما کشوری کثیرالقوم هستیم. اقوام مختلف داریم که اینجا زندگی می‌کنند. اما رضاخان از همه خواست یک شکل بپوشند. رضاخان مثل آتاتورک به مردم تحمیل کرد که یک شکل بپوشند. بنابراین پدر من به مشهد تبعید شد.
 
عبد‌خدایی در پایان خاطرنشان کرد: پاسبان‌ها به قدری بی‌رحم بودند که در جایی هم که پستشان نبود چادر از سر می‌کشیدند. مادرم یک روز به حمام می‌رود و پاسبان حمله می‌کند که چادرش را بردارد و پای مادرم به پاشنه درب همسایه گیر می‌کند و با توجه به اینکه مادرم باردار بود، فرزندش سقط می‌شود و خودش چند روز بعد از دنیا می‌رود.

هیئت داوران بخش «تاریخ انقلاب و فتنه ۸۸» لوح تقدیر این بخش را به اثر« تولد دوباره یک رویا» به کارگردانی « حجت الله نیکی ملکی» اهدا ‌کرد.
 
همچنین هیئت داوران فانوس‌ این بخش را به اثر «شورش در شهر» به کارگردانی علیرضا بوالی و دیگر فانوس این بخش به اثر «تحریم شکنان» به کارگردانی عماد الدین قانعی تقدیم شد.
 
هیئت داوران بخش «تاریخ فرهنگی اجتماعی انقلاب و دفاع مقدس»، لوح تقدیر این بخش را به اثر «چریک پیر» به کارگردانی محمد مهدی رحیمی و اثر «جام در آفساید» به کارگردانی آقای فرهاد درودگر اهدا کرد.  همچنین هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر «گردان قاطریزه» به کارگردانی سید مجتبی خیام الحسینی و دیگر فانوس این بخش به اثر«خوشه انار» به کارگردانی علی پور طالبی وراعون تقدیم کرد.
 
هیئت داوران بخش «ملت قهرمان» لوح تقدیر این بخش را به اثر«حیدر» به کارگردانی سید محمد رضا حسینی و اثر «یک خانم محترم» به کارگردانی مریم السادات مومن زاده تقدیم کرد.
 
همچنین هیئت داوران جشنواره مردمی فیلم عمار فانوس‌ این بخش را به اثر «خیر النساء» به کارگردانی علیرضا باغشنی اهدا کرد.
 
هیئت داوران بخش «نقد درون گفتمانی» لوح تقدیر این بخش را به سه اثر «فراموش شده ها» به کارگردانی میکائیل دیانی، «دوربین مخفی» به کارگردانی علی شیرزادیان و «مرثیه ای برای یک رویا» به کارگردانی صدرا علی بک تقدیم کرد.
 
همچنین هیئت داوران فانوس این بخش را به دو اثر «راه غریب» به کارگردانی «علیرضا کاظمیان بابلی» و «من سیلاب و کلوارم» به کارگردانی «سید مسعود پرهیزگاری» اهدا کرد.
 
گفتنی است هیئت داوران جایزه ویژه این بخش را نیز به اثر «داد» به کارگردانی حجت عدالت پناه تقدیم کرد.
 
وی با بیان این که ما نباید گول هنرمند بودن خود را بخوریم، خاطرنشان کرد: ما همان رزمندگان عملیات های والفجر هستیم که زمانه کلاشینکف را از دست ما گرفته و این دوربین را به دست ما داده است.
 
در انتهای مراسم پایانی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار سرودی به نام به پا خیزید اجرا شد که استقبال پرشور مردم و حاضران در سالن را به همراه خود داشت.

 
انتهای پیام/


 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار