شناسنامه شخصیت‌های «معمای شاه»؛

هنری کیسینجر که بود؟

وزیر امور خارجه امریکا در سال 52 با هدف مذاکره درباره صلح خاورمیانه با مقام های سیاسی ایران به تهران سفر کرد.

به گزارش خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا به چهره های سیاسی در زمینه‌های گوناگونی از جمله انقلاب اسلامی که جزو شاخص ترین برهه‌های تاریخی کشورمان است، بر بخوریم. افرادی که علاوه بر کتاب های موجود به تازگی مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» گویی زنده شده‌اند و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می‌کنند و یادآور اشخاصی هستند که در سرنوشت این کشور نقش بسزایی داشته اند. 

در زمان حکومت محمد رضا نزدیکی زیادی میان ایران و اسرائیل وجود داشت و این کشور متحدانی قوی در منطقه بودند. آغاز جنگ میان اعراب و اسرائیل در سال 1352 رخ داد، تاثیر مهمی بر اقتصاد ایران گذاشت و منجر به افزایش قیمت نفت و بالا رفتن درآمد ایران شد.

در این قسمت از «معمای شاه» ملاقات محمد رضا با «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه وقت امریکا در سال 1352 نیز به تصویر کشیده می شود. کیسینجر با هدف مذاکره درباره صلح خاورمیانه با مقام های سیاسی ایران به تهران سفر کرد و مذاکره های وی با محمد رضا نقش تعیین کننده ای در وضعیت خاورمیانه داشت.

هنری آلفرد کیسینجر در ۲۷ مه ۱۹۲۳ در خانواده‌ای یهودی‌الاصل در شهر فورت، آلمان به دنیا آمد. او در سال ۱۹۳۸ به همراه خانواده از آلمان تحت کنترل نازی‌ها به ایالات متحده آمریکا گریخت، در نیویورک ساکن شد و در ۱۹۴۳ تابعیت این کشور را کسب کرد.

کیسینجر در دورهٔ ریچارد نیکسون به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا مشغول به کار شد و پس از پایان دوره نیکسون به خاطر رسوایی واترگیت در همان سمت با جرالد فورد به همکاری ادامه داد.

از مهمترین فعالیت‌های کیسینجر می‌توان به این موارد اشاره کرد: مذاکرات مربوط به محدودسازی سلاح‌های استراتژیک میان آمریکا و شوروی که منجر به پیمان سالت شد (۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲)، برقراری رابطه میان ایالات متحده آمریکا و چین با اجرای سیاست معروف به دیپلماسی پینگ پنگ در ۱۹۷۲، نقش مؤثر در خاتمه بحران ویتنام که جایزه صلح نوبل مشترکی را برای او و له دوک تو طرف مذاکره ویتنامی او به ارمغان آورد.

پست‌های سیاسی

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور – دسامبر ۱۹۶۸ تا ژانویه ۱۹۷۷
رئیس شورای امنیت ملی – ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۵
وزیر امورخارجه – ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار