شهرکرد؛

توليد 3 هزار تن گز در بلداجی

از ابتدای امسال 3 هزار تن گز در کارگاه‌های توليدی شهر بلداجی توليد شده است.

توليد 3 هزار تن گز در بلداجی
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ رئيس اتحاديه گزسازان بلداجی گفت: از ابتدای امسال 3 هزار تن گز در 4 نوع آردی، لقمه‌ای، مغز پسته‌ای و مغز بادامی در کارگاه‌های گزسازی این شهر توليد شد.

مهران ترکيان از فعاليت 100 کارگاه گزسازی در شهر بلداجی خبر داد و افزود: فعاليت اين کارگاه‌ها زمينه اشتغال 4 هزار نفر را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه گز بلداجی به دليل طعم، مرغوبيت و کيفيت بالا از معروف‌ترين گزهای توليدی ايران شناخته می شود اضافه کرد: این محصول به کشورهای حوزه خليج فارس، آسيای ميانه، افغانستان، پاکستان و عراق، و به صورت چمدانی به اروپا و آمریکا هم صادر می گردد.

ترکيان گفت: گز بلداجی با کسب نشان ستاره طلایی ژنو، به رقیب شیرینی و شکلات‌های سوئیسی در منطقه تبدیل شده است.

وی، عدم حمايت لازم، نوسانات قيمت، کمبود نقدينگی و تسهيلات را از جمله مشکلات اين اتحاديه عنوان کرد و ادامه داد: قطعاً با حمايت دولت، توليد گز نيز افزايش خواهد يافت.

ترکيان پيش‌بينی کرد: تا پايان سال، 300 تن گز در کارگاه‌های گزسازی بلداجی توليد و روانه بازار شود.

«گز» نام یکی از شیرینی های معروف، خوشمزه، مقوی و پرطرفدار است که از ترکیب چند ماده از جمله انگبین، سفیده تخم مرغ و مغز پسته یا بادام تولید می شود.

شهر بلداجی با ۱۹۸۵۰ نفر جمعیت، از توابع شهرستان بروجن (در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر بروجن) در چهارمحال و بختیاری و در ۶۵ كیلومتری شهر شهرکرد مركز این استان قرار دارد که مركز تولید گز در کشور و یا به اصطلاح «پایتخت گز ایران» محسوب می شود و کمتر مسافر و گردشگری است که از سوغات «گز» این شهر چشم پوشی کند.

بقعه متبرکه امامزاده حمزه ابن علی (ع) هم در ۵ کیلومتری غرب شهر بلداجی واقع شده است.

سالانه یک سوم گز ایران در بلداجی تولید و روانه بازار می‌شود.

انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار