مشهد؛

«زنگ کار» فرصتی برای احیای سنت مهارت‌آموزی در سنین نوجوانی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: «زنگ کار» فرصتی برای احیای سنت مهارت‌آموزی در سنین نوجوانی است.

«زنگ کار» فرصتی برای احیای سنت مهارت‌آموزی در سنین نوجوانیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد سهیلی با بیان اینکه مهارت‌آموزی از طریق نظام «استاد شاگردی» باید احیاء شود، اظهار کرد: یکی از وظایفی که ما در فرهنگ شهروندی باید به آن توجه ویژه داشته باشیم؛ احیای سنت‌های حسنه گذشته است که متاسفانه در دهه‌های اخیر به فراموشی سپرده شده است.

سهیلی با اشاره به دستاوردهای احیای این نظام آموزشی مهارتی گفت: این طرح می‌تواند در توانمندسازی جوانان و نوجونان در محیط شهری به ویژه درحاشیه شهرها بسیار اثرگذار باشد.  البته باید برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های فرهنگی تکمیلی نیز در حاشیه طرح «زنگ کار» انجام شود؛ در ادامه  باید بررسی شود نوجوانان و جوانان با چه درصدی مشاغل مختلف را انتخاب کرده اند و سپس در راستای این مشاغل ما بستری برای توانمند سازی و مهارت آموزی آنان فراهم کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: اگرچه مدیریت شهری مشهد وظیفه و ماموریتی در خصوص ایجاد شغل ندارد اما امروز سهم عمده ای را در این زمینه بر عهده دارد به نحوی که در حال حاضر بیش از 40 هزار نفر به صورت مستقیم در این سازمان مشغول به فعالیت هستند.

 رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و امور اداری شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد:  مجموعه شهرداری خود را به طور غیرمستقیم در ایجاد اشتغال مسئول می‌داند و «زنگ کار» یکی از برنامه‌های موفقی است که می‌تواند به طور غیرمستقیم بستر کار و فعالیت میان نوجوانان و جوانان را توسعه و گسترش دهد.

سهیلی همچنین در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی مهارت آموزی دانش آموزان را با برچسب کودکان کار یکسان می دانند، توضیح داد: این عبارت از نظر بنده بیشتر یک بهانه جویی است زیرا کودکان کار به دلیل وضعیت معیشتی و خانوادگی خود به اجبار تحصیل را رها کرده و وارد بازار کار می شوند در حالی که ما می‌گوییم دانش‌آموزان ما در کنار تحصیل می‌توانند با کار و فرهنگ کار آشنا شوند.

وی با بیان اینکه مهارت آموزی در کنارتحصیل فرهنگی است که امروز در کشورهای توسعه یافته کاملا پذیرفته شده است؛ عنوان کرد: بسیاری از چهره‌های شاخص و موفق امروز در نوجوانی به مشاغلی مانند توزیع روزنامه و کار در رستوران‌ها اشتغال داشتند لذا این برچسب زنی‌ها صحیح و قابل قبول نیست.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در گذشته کار در جامعه‌ فرآیندهای خاص خود را داشت که از جمله آن می توان به اشتغال در شغل پدری اشاره کرد؛ افراد با ادامه دادن مشاغل پدری خود یک ارزش اجتماعی را بازآفرینی می کردند که امروز این ارزش به فراموشی سپرده شده و طرح «زنگ کار» می تواند این ارزش اجتماعی را دوباره احیا کند.

سهیلی افزود: در همین راستا با ایجاد تنوع شغلی گرایش به سمت یک گروه خاص از مشاغل مانند اداری و رسمی کمتر خواهد شد.

وی با اشاره  به سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز بیان کرد: اگر ما در این زمینه سرمایه گذاری جدی تر داشته باشیم می توانیم در کنار تاثیری که این مهارت آموزی در افراد دارد یک جریان اجتماعی را نیز به وجود آوریم که در کنار رویکرد فردی، اجتماعی و فرهنگی یک هم افزایی بیشتری نیز به همراه داشته باشد.

انتهای پیام//ف.ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.