بیمارستان آموزشی در کشور نداریم

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیمارستان آموزشی در کشور نداریم و اکثر این بیمارستان‌ها به مراکز درمانی تبدیل شده‌اند گفت: در حوزه پژوهش رشد خوبی در کشور حاصل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه بیست و دومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشرفت‌های علوم پزشکی در کشور اظهار داشت: خوشبختانه در دانشگاه های علوم پزشکی محققان زیادی در سطح بین‌المللی داریم و از این نظر در جهان و منطقه از رتبه بالایی برخوردار هستیم و به نظر من حمایت از پژوهشگران و محققان می‌تواند باعث رشد و پیشرفت کشور شود.
 
وی بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی کشور تعداد مقالات منتشر شده از رشد چشمگیری برخوردار بوده و این رقابت در بین دانشمندان و محققان باعث رشد می‌شود و قدرشناسی از محققان سبب تشویق آنها شد و این صفت ارزشمندی است که امیدوارم همه مسئولان به این مسئله توجه کنند تا محققان و پژوهشگران علوم پزشکی در کشور دیده شوند.

وی گفت: در حال حاضر بیمارستان آموزشی به معنای تعریف شده آن نداریم و اکثرا تبدیل به مراکز درمانی شده اند همچنین به 20 هزار تخت آموزشی نیاز داشته که اگر دولت و مجلس نتواند همکاری کند با ورود و حمایت بخش خصوصی می‌توان گام‌های برداشت.

وی عنوان کرد: متأسفانه اکنون از ظرفیت نیروهای تخصصی کمتر از 30 درصد استفاده می‌شود و  من به بخش‌های خصوصی پیشنهاد می‌کنم که در حوزه سلامت کشور سرمایه‌گذاری کنند تا کمبودها جبران شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: برای ایجاد رقابت در عرصه بین‌المللی مبنای پژوهش کیفیت و آموزش بسیار مهم است زیرا این موضوعات سبب پرورش استعدادها و شناسایی افراد نخبه می‌شود و این افراد در صحنه‌ها و مجامع بین‌الملی می‌توانند نقش آفرین و اثرگذار باشند.

وی تأکید کرد: بودجه اعتبارات پژوهشی کمتر از نیم درصد است که دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف شدند یک تا سه درصد بودجه خود را به پژوهش و تحقیقات از منبع درآمدهای خود دانشگاه اختصاص دهند.

هاشمی اظهار داشت: وضعیت امکانات و فضای عمومی کشور مناسب است و به نظر من اگر فضا آرام و امید بخش شود محقق احساس امنیت و راحتی می‌کند و با امید خاطر به دنبال فناوری و خلق ثروت بیشتر می‌پردازد.

وزیر بهداشت ادامه داد: اساتید برجسته در کشور داریم ولی فضا، امکانات و نیروی انسانی مغفول مانده که اگر در کنار استقلال دانشگاه‌ها و اصلاح ارائه خدمات و تصمیم‌سازی حوزه سلامت به آموزش توجه شود مسیر روشن‌تری را خواهیم داشت.

وی گفت: در تمام دنیا محققان از احترام و توجه ویژه‌ای برخوردارند و امروزه متأسفانه نبود امکانات و عدم ثبات قوانین و مقررات ضعف‌هایی است که باید به آن پرداخته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار