نعمت‌زاده:

چهل هزار تاکسی جایگزین تاکسی‌های فرسوده می‌شود/صدور شناسنامه زیست محیطی برای صنایع

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چهل هزار تاکسی جایگزین تاکسی‌های فرسوده می‌شود که تهران در اين بين 15 هزار تاکسی جدید را به خود اختصاص داده است.

چهل هزار تاکسی جایگزین تاکسی‌های فرسوده می‌شود/صدور شناسنامه زیست محیطی برای صنایعبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم "همه با هم به سوی هوای پاک" که امروز در سالن همایش های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،  اظهار داشت: چهل هزار تاکسی بر پایه سی ان جی سوز جایگزین خودروهای فرسوده می شود که تهران در اين بين 15 هزار از این آمار را به خود اختصاص داده است. 

وی گفت: برای صنایع خود شناسنامه زیست محیطی با 20 شاخص مرتبط تهیه و صادر کرده‌ايم. 

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از 5 عنصر ضروری برای حیات انسان، هوای سالم و پاک است، گفت: هوای پاک ضرورت زیست سالم و زندگی توأم با سلامتی و نشاط است. 

نعمت زاده بیان داشت: بدون شک هوای پاک و سالم بدون مشارکت و همکاری همگانی محقق نخواهد شد، زیرا معتقدم که انسان منبع تولید آلایندگی است و قدرت رفع آن را هم دارد و از همین رو می گویم به جای صنعت آلاینده بگویید انسان آلاینده، زیرا همان قدر که بشر برای ساخت و توسعه تکنولوژی قدرت دارد، قدرت رفع معایب و آسیب ها و آلودگی های محیط زیستی تکنولوژی را نیز دارد.

*صدور شناسنامه محیط زیستی صنایع 

این مقام مسئول از تهیه شناسنامه محیط زیستی صنایع در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در تهیه شاخص های ارزیابی صنایع علاوه بر 60 شاخص صنعتی، 20 شاخص محیط زیستی برای صنایع تعریف شده که در نهایت ارزیابی این شاخص‌ها محیط زیستی در قالب شناسنامه محیط زیستی صنایع منتشر خواهد شد.
 
نعمت زاده ضمن تاکید بر این موضوع که حوزه صنعت، حوزه ای علمی و مهندسی است، افزود: برخورد با مسائل این حوزه همچون مسائل محیط زیستی صنایع نیز باید علمی باشد تا نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

*نوسازی 60 هزار تاکسی فرسوده تا پایان سال  

وی با اعلام اینکه روز شنبه 2 بهمن ماه، 40 هزارمین تاکسی فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی کشور با خودرویی نو جایگزین خواهد شد، گفت: از این تعداد حدود 14 الی 15 هزار تاکسی در تهران و مابقی در سایر شهرها و استان های کشور نوسازی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تقدیر از همکاری خودروسازان، وزارت کشور و معاونت اجرایی رئیس جمهور، ابراز امیدواری کرد و گفت: تا انتهای امسال، این عدد به 60 هزار تاکسی خطوط حمل و نقل عمومی برسد تا چهره حمل و نقل عمومی کشور دچار تغییر و دگرگونی بسیاری شود.

*حفظ محیط زیست وظیفه صنعت است

نعمت زاده با بیان اینکه بحث محیط زیست جزئی از صنعت است و مسئله تحمیلی و اجباری نیست، گفت: حفظ محیط زیست و تولید توأم با رعایت استانداردهای زیست محیطی وظیفه صنعت است، همانطور که تولید خوب، جلب رضایت مشتری و کاهش قیمت جزء وظایف این بخش است.

وی جارت تصریح کرد: اگر مدیری برای حفظ محیط زیست و استانداردهای آن اقدام نکنند مثل این است که درصدی از کار را انجام نداده است.

*خودروی کم مصرف 3 سیلندر وارد بازار می شود

وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین با اشاره به همکاری دو خودروساز بزرگ ایرانی با کشورهای اتریش و آلمان، گفت: این خودروسازان در حال طراحی و تولید خودروی کم مصرف سه سیلندری هستند که با قدرت موتور 160 اسب بخار و مصرف سوختی حدود 5 لیتر به زودی راهی بازار خواهد شد.

* استاندارد اجباری خودروها به 80 می رسد

نعمت زاده گفت: اکنون 54 مورد استاندارد اجباری برای خودروها داریم که قرار است تا آخر سال آن را افزایش دهیم و تا اوایل سال 97 به 80 استاندارد برسانیم، شاید این کار برای خودروسازان زحمت به همراه داشته باشد، اما موجب تولید محصول با کیفیت و حفظ محیط زیست می شود.

وی افزود: ارتقا استاندارد یورو 2 خودروها به یورو 4 یکی دیگر از اقدامات وزارت صنعت است و از ابتدای سال گذشته زمینه تبدیل شدن به یورو 5 نیز فراهم شده است و تمام پالایشگاه های کشور به جز یک پالایشگاه نیز قابلیت تبدیل شدن برای تولید سوخت یورو 5 را دارند.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر می خواهیم در مسائل علمی و تجاری رشد کنیم، باید همگام با دنیا پیش رویم و تعامل داشته باشیم که در این راستا باید زبان مشترکی پیدا کنیم، تعریف استانداردها زبان مشترک است که انسان در این راستا خلق کرده است.

*توقف ثبت سفارش موتورسیکلت های کاربراتوری
 
وی گفت: از تیرماه امسال ثبت سفارس موتورسیکلت های کاربراتوری متوقف شده و اکنون بیش از 100 نوع موتور انژکتوری مورد آزمایش قرار گرفته است و تلاش برای تولید موتور محرکه این موتورها در داخل کشور هستیم.

به گفته شهردار تهران؛ از ابتدای امسال تاکنون 15 هزار موتورسیکلت برقی تولیده شده است.

*سود بازرگانی خودرو برقی صفر است

وزیر صنعت معدن تجارت تصریح کرد: از ابتدای سال 93 سود بازرگانی خودروهای برقی و هیبریدی را صفر کردیم.

وی گفت: همچنین همگام با جامعه جهانی دستورالعمل حمایت از ساخت خودروهای برقی و هیبریدی را به دولت داده، اما هنور تصویب نشده است.

*فناوری تولید و بازیافت باتری

نعمت زاده به مسأله باتری در تولید خودروها و موتورسیکلت های برقی اشاره کرد و افزود: فناوری تولید باتری بسیار مهم و نیازمند دقت بسیاری است، همچنین بازیافت آن هم باید مورد توجه قرار گیرد، دنیا در حال کارکردن بر روی فناوری این باتری ها است تا هم قیمت آن را کاهش دهد و در مقابل، حجم را هم پایین آورد.

*بهداشت ،ایمنی و محیط زیست 

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه وزارت صنعت از سال 93 اقدامات خوبی را آغاز کرده است، گفت: تدوین، ابلاغ و اجرای نقشه راه ایمنی، بهداشت و محیط زیست ( HSE )، تهیه دستورالعمل سیاست های محصول پاک و هدف و همگرایی در تولید محصول برخی از این اقدامات است.

*حمایت وزارت صنعت از مسائل محیط زیستی 38 هزار واحد صنعتی

نعمت زاده افزود: حدود 38 هزار واحد صنعتی در داخل شهرک های صنعتی فعالیت می کنند که حجم زیادی از آن ها جزء شرکت های کوچک و ضعیف هستند، بنابراین توان علمی برای حفظ محیط زیست همراه با تولید ندارند، از این رو حمایت از آن ها یکی از برنامه های وزارت صنعت است.

وی اظهار کرد: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست در حال پایش 300 واحد صنعتی هستیم که در این راستا خروجی آب و هوای آن ها را اندازه گیری می کنیم، همچنین به صورت آنلاین صنایع، پتروشیمی ها و فولاد را پایش می کنیم.

*انسان،خود عامل آلودگی است

وزیر صنعت ،معدن و تجارت با بیان اینکه انسان خود عامل آلودگی است، افزود: همانطور که توانایی ساخت انواع خودروها را داریم، همان قدر هم توانایی ساخت خودرویی بدون آلایندگی را داریم تا کمترین آلودگی را به محیط زیست وارد کند.

نعمت زاده گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری تمام دست اندرکاران و راهنمایی سازمان محیط زیست کارهای نسبتا موثری انجام داده است، اما باید بیشتر تلاش کنیم. در زمینه حفظ محیط زیست در قانون اساسی، قوانین جاری و مصوبات کم نداریم، اما مسأله اجرای آن‌ها است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۳۷ ۲۸ دی ۱۳۹۵
به امید انروز که هر ایرانی یه تاکسی داشته باشد
آخرین اخبار