خدابخشی در نشست خبری:

دولت موظف به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق مقامات با امکان دسترسی برای عموم مردم شد/ سقف دریافتی مدیران 12 میلیون و 600 هزار تومان است


سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم گفت: دولت در برنامه ششم موظف به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مقامات با امکان دسترسی برای عموم مردم شد.

دولت موظف به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مقامات با امکان دسترسی برای عموم مردم شدبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه در نشست خبری امروز (چهارشنبه 29 دی ماه) ضمن تقدیر و تشکر از خبرنگاران به دلیل پوشش خوب جلسات بررسی برنامه ششم توسعه در صحن علنی اظهار داشت: کمیسیون تلفیق برنامه علاوه بر جلسات هیئت رئیسه آن با سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش‌های مجلس و صاحبنظران، 50 جلسه نیز به طور مجزا با اعضای کمیسیون برگزار کرد.

وی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق برنامه بیش از 5 ماه کار و ده هزار ساعت برای تدوین برنامه ششم توسعه زمان صرف کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به مصوبات نظام اداری و شفافیت در پرداخت‌ها و مبارزه با فساد اداری در برنامه ششم توسعه بیان داشت: دولت مکلف شد تا اندازه و ساختار مجموعه دستگاه‌های اجرایی به استثنای مدارس دولتی را در طول برنامه ششم حداقل به میزان 15 درصد نسبت به وضع موجود کاهش دهد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس ادامه داد: همچنین دولت به منظور ثبت حقوق و مزایا با هدف تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، روسا، مدیران و سایر کارکنان دستگاه‌های اجرایی به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد مشخص باشد سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده و امکان دسترسی را برای نهادهای نظارتی و امور مردم فراهم کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تاکید کرد: دولت طی برنامه ششم مکلف شد تا بررسی‌های لازم را جهت برقرار عدالت در نظام پرداخت، رفع‌ تبعیض و همسان‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان‌ و مستمری‌بگیران کشور و لشکری سنوات مختلف سامانه امتیازی جامعی را راه‌اندازی کرده تا اختلاف حقوق و برخورداری از امکانات شاغلین و بازنشستگان طی سنوات مختلف در پایان برنامه از 10 درصد تجاوز نکند.

وی همچنین با اشاره به حداکثر دریافتی مقامات و مدیران در برنامه ششم توسعه بیان داشت: مجموع ناخالص دریافتی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده 5 و 35 قانون مدیریت خدمات کشور حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری باشد و این بدان معنا است که سقف دریافتی ماهانه مدیران و مقامات دستگاه‌های اجرایی حداکثر در سال 95، 12 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه  و بودجه با اشاره به مصوبات مجلس در حوزه اقتصادی نیز گفت: هدف‌گذاری‌های کلان کمی در این حوزه داشتیم از جمله تعیین رشد 8 درصدی اقتصادی در هر سال از برنامه ششم توسعه که باید 2.8 واحد درصد از رشد از محل ارتقا بهره‌وری کل عوامل تولید باشد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با بیان اینکه دولت طی برنامه ششم ملزم به اندازه‌گیری کارایی و بهره‌وری دستگاه های اجرایی طی هر سال از برنامه شد، گفت: دولت باید گزارش مربوط به هر دستگاه را به مجلس و کمیسیون‌های تخصص ارائه کند تا بر این اساس رقابت میان دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده و بهره‌وری انها را ارتقا دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه همچنین ادامه داد: دولت مکلف به تسویه بدهی‌ها خود به اشخاص حقیقی و حقوقی تا پایان سال 95 از طریق انتشار اوراق بهادار با کسب رضایت طلبکاران شد.

وی همچنین با اشاره به تشکیل شورای فقهی در بانک مرکزی طی برنامه ششم توسعه اظهار داشت: این شورا به منظور حصول اطمینان از اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا در نظام بانکی کشور به طوری که رویه‌ها و ابزارهای رایج، دستورالعمل‌ها، بخش‌نامه‌ها و چارچوب قراردادها با موازین فقه اسلامی توسط این شورا مورد بررسی قرار گیرد تا مغایر با مبانی فقهی نباشد، تشکیل شد.

عضو کمیسیون برنامه  و بودجه با تاکید بر اینکه دولت ملزم به تعریف نظام جامع نظارت عملیاتی و ارائه گزارش‌های سه ماهه، شش ماهه و سالانه به مجلس شورای اسلامی شد، تصریح کرد: طی برنامه ششم دولت باید بر اساس وظایف مندرج در قانون برنامه و بودجه، درباره بودجه‌های سنواتی و برنامه ششم این گزارشات را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس ادامه داد: همچنین دولت باید نسبت به تادیه بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی از محل منابع مختلف در طول برنامه ششم اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با اشاره به یکی دیگر از مصوبات برنامه ششم به منظور ارتقا روابط تجاری ایران تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه ملزم شدند تا نسبت به کارگیری رایزنان بازرگانی کشور در سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهایی که بر اساس آمار گمرک با ایران دارای بیشترین رابطه تجاری هستند تا بر این اساس سطح روابط تجاری کشورمان گسترش یابد.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در ارتباط با توازن منطقه‌ای و توسعه روستایی طی برنامه ششم توسعه گفت: سه درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و معیانات گازی خالص صادرات گاز طبیعی به ترتیب یک سوم به استان‌های نفت‌خیز، گازخیز و همچنین به مناطق و شهرستان های کم توسعه یافته جهت اجرای برنامه‌های عمرانی اختصاص داده شد.

عضو کمیسیون برنامه  و بودجه در ادامه افزود: دولت ملزم به توسعه حداقل 54 خوشه کسب و کار روستایی، بهره‌برداری و ساخت 98 ناحیه صنعتی روستایی و ایجاد یک میلیون 914 هزار فرصت شغلی در روستاها و مناطق عشایری شد.

نماینده مردم الیگودرز همچنین با اشاره به اینکه مجلس طی برنامه ششم توسعه دولت را ملزم به خرید تضمینی به موقع محصولات کشاورزی کرد، گفت: دولت همچنین به منظور توسعه روش‌های آبیاری نوین و توسعه آب‌بندها  حداقل باید به میزان 600 هزار هکتار در سال اقدام کند که در این رابطه 85 درصد از کمک‌ها برای این آبیاری نوین توسط دولت باید بلاعوض باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه همچنین با اشاره به مصوبات مربوط به هوا و فضای طی برنامه ششم توسعه اذعان داشت:  دولت ملزم به بسترسازی و حمایت لازم برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و صنایع مرتبط با طراحی ساخت، ازمایش،‌ پرتاب و بهره‌برداری از سامانه‌های فضایی، ماهواره و ایستگاه‌های زمینی شد.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از بروز فساد و بالا بردن گردش کار، دریافت اطلاعات از متقاضیان مانند عوارض شهرداری و جرایم مالیات باید با استفاده از نرم‌افزار و بدون حضور نیروی انسانی انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: دولت به منظور توازن منطقه روستایی باید 3 درصد از منابع حاصل از فروش نفت را به مناطق نفت خیز و گازخیر کمتر توسعه یافته اختصاص دهد تا بتواند دو میلیون شغل در این مناطق ایجاد کند همچنین دولت طی برنامه ششم موظف به بهسازی و آسفالت روستاهای بالای 20 درصد خانوار شد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس بیان کرد: بانک مرکزی موظف به ایجاد سامانه نظارتی برای جلوگیری از ورود فساد شد و همچنین به منظور فاصله نرخ سود تسهیلات بانکی با نرخ سپرده گذاری هر سال دولت باید 10 درصد این نرخ را کاهش دهد تا رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با اشاره به مصوبات مجلس در ارتباط با سلامت بیمه و زنان خانواده طی برنامه ششم توسعه گفت: دولت مکلف به پوشش بیمه آحاد جمعیت شد و همچنین کارفرمایانی که افراد فارغ‌التحصیل دانشگاهی را به کار گیرند به مدت 2 سال از پرداخت سهم بیمه کارفرما معاف شدند.

وی ادامه داد: دولت طی برنامه ششم توسعه باید به سوی الکترونیکی شدن و افزایش پهنای باند به میزان 30 ترابایت شد و همچنین باید به منظور کاهش مراجعات حضوری، افزایش سرعت کار و کاهش آلودگی هوا این الکترونیکی شدن را به سرعت ارتقا دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ممنوعیت کارکردن همزمان در بخش دولتی و غیردولتی را به استثنای کار در مناطق محروم برای پزشکان را یکی دیگر از مصوبات مجلس طی برنامه ششم توسعه دانست و گفت: ما سعی کردیم طی برنامه ششم تأکیدات مقام معظم رهبری را در حوزه آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی مورد توجه قرار دهیم و دولت را موظف کردیم تا به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که 25 درصد این مسائل نسبت به هر سال کاهش پیدا کند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با اشاره به مصوبات حوزه ایثارگران نیز گفت:‌افراد ایثارگر فاقد شغل، درآمد و نیازمند باید مطابق قانون کار حقوق دریافت کنند و صداوسیما نیز موظف شد 10 درصد از برنامه‌های خود را برای ترویج حوزه ایثارگری اختصاص دهد و در کنار آن 10 درصد از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها به وام ایثارگران اختصاص یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با بیان اینکه دستگاه قضایی مکلف به بررسی دارایی مقامات و کارگزاران طی برنامه ششم شد گفت: قوه قضاییه باید این بررسی‌ها را طی گزارشاتی به صحن علنی مجلس ارائه کند و در کنار آن برای سرعت در فرایند قضایی دستگاه قضا به سوی الکترونیکی کردن پیش برود.

وی ادامه داد: همچنین دولت مکلف شد هر سال طی برنامه ششم 5 درصد از بودجه کشور را به تقویت بنیه دفاعی اختصاص دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه طی مقایسه‌ای میان برنامه ششم توسعه با برنامه‌های 5 ساله قبلی در کشور گفت: سعی کرده‌ایم طی برنامه ششم توسعه نظارت را در دل خود برنامه جای دهیم که بر این اساس دولت مکلف به  ارائه گزارشات 3، 6 ماه و سالانه به مجلس شده و در کنار آن دیوان محاسبات هم مکلف به نظارت بر اجرای برنامه و ارائه گزارشات منظم به خانه ملت شده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با بیان اینکه روزگذشته لایحه برنامه ششم توسعه را به شورای نگهبان ارائه کردیم، گفت: ما تلاش کردیم تا در جریان رسیدگی به مواد برنامه ششم مخصوصا مواد ارجاع شده به کمیسیون تلفیق برنامه، نظر دولت را اعمال کنیم تا بار مالی برخی مصوبات را کمتر کرده باشیم اگرچه ما در چارچوب جدول منابع و مصارف مواد برنامه ششم را مصوب کردیم و اینطور نیست که بار مالی زیادی داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما چند درصد از مصوبات برنامه ششم توسط شورای نگهبان برگشت خواهد خورد گفت: ما تلاش کردیم مصوبات مغایرتی با اسناد بالادستی و قانون اساسی نداشته باشد و در چارچوب آن تدوین شده باشد.

وی افزود: برنامه ششم توسعه از حدود پنج ماه پیش در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم 50 جلسه برای بررسی این لایحه تشکیل داد و مجموعاً 6 هزار و 750 نفر ساعت در کمیسیون صرف آن شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار