اصفهان؛

آوای "مرده ماهی‌ها" از کویر کاشان به گوش می‌رسد

تئاتر "مرده‌ماهی‌ها" اقتباسی از نمایشنامه هملت شکسپیر در نخستین شعبه خانه تئاتر کشور در کاشان به روی صحنه می‌رود.

کارگردان و نویسنده تئاتر "مرده‌ماهی‌ها" در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: این تئاتر از ساعت 19 یکم بهمن ماه برای هفت اجرا آغاز می شود.

عباس جمالی،با اشاره به تمرین 9 ماهه اعضای این گروه تئاتر در سرما و گرمای کاشان با کمترین امکانات گفت: این نمایش 50 نفر عوامل و بازیگر دارد که 28 نفر آن بازیگران روی صحنه هستند.

وی،اجرای تئاتر "مرده‌ماهی‌ها"در خانه تئاتر کاشان در بافت تاریخی این شهر بویژ ه در مجاورت مسجد آقابزرگ را نشانه توسعه فرهنگی دانست و گفت: و وجود مسجد آقا بزرگ در کنار خانه تئاتر یک اتفاق مدرن به موازات بافت تاریخی و سنتی شهر است.

به‌گفته‌وی، تئاتر "مرده‌ماهی‌ها" اقتباسی از نمایشنامه هملت شکسپیر با فرآیند کارگاهی است که بازیگران در لحظه لحظه آن شریک هستند.

نویسنده نمایش «پنج ثانیه برف» گفت:کاشان اکنون طلایی‌ترین دوران تئاتر را پشت‌سر می‌گذارد.

جمالی،در خصوص این نمایش با اشاره به اینکه رویکرد ضد جنگ را در خود دارد گفت: این نمایشنامه با اقتباسی دور از اثر هملت شکسپیر در تیمارستان بزرگ دانمارک می گذرد و جنون هملت را دستمایه قرار داده است، جنونی که خواهان حقیقت گویی است اما از سوی دستگاه های قدرت متهم به جنون می شود.

وی، باتاکید براینکه شرایط تولید اثر پرهزینه است افزود: اجرای این تئاتر در صورت استقبال و حمایت مخاطبان تا 30 بهمن ادامه خواهد یافت.

به‌گفته‌وی، با صحبت‌هایی که با مدیر آموزش بنیاد رودکی شده و پیشنهاد‌هاي اولیه‌ای براي اجراي تئاتر "مرده ماهی‌ها" زیر برج آزادی شده است که در صورت حمایت‌های لازم اجراهایی در تالار حافظ نیز پیش‌بینی‌شده است.

جمالی،با انتقاد از پرداخت اجاره سالن به اداره ارشاد کاشان در زمان برگزاری کارگاه در تالار فرهنگ این اداره که با هماهنگی فرمانداری این مبلغ تخفیف در پرداخت نصف اجاره را گرفته‌است گفت: گروه‌های هنری به عنوان یکی از مجموعه های تاثیرگذار فرهنگی هستند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه عمرانی و خدماتی شهر وابسته به توسعه فرهنگی آن است افزود: شهروندی که تئاتر تماشا کند و از اجرای کنسرت لذت ببرد به‌طور قطع و یقین شهروند بهترخواهدبود و توسعه فرهنگی حاصل خو اهدشد.

به‌گفته‌وی،تعدادی از ارگان‌های شهر برای تمرین و تولید این تئاتر با آنها تعامل داشته و حمایت مادی و معنوی کردند که که جای تقدیر دارد و تعدادی هم که کاری نکرده‌اند سنگ اندازی هم نداشته‌اند.

جمالی، در ادامه، قدمت چند هزارساله کاشان را تاکید کرد و گفت: کاشان علاوه برداشتن این سبقه دارای پیشینه فرهنگی مدرن نیز هست که مصداق آن آثار سهراب سپهری به عنوان شاعر و نقاش این شهر با رکورد پرفروش‌ترین تابلوها ر در ایران است.

جمالی،اظهارداشت: بهرام بیضایی را یکی از ارزشمندترین نمایشنامه نویسان مدرن تئاتر ایران از اهالی منطقه فرهنگی کاشان نیز از دیگر مصادیق پیشینه فرهنگی مدرن این منط قه است.

وی، در پایان با انتقاد از نبود سالن استاندارد تئاتر در کاشان گفت: تنها سالن استاندارد پلاتو ماه در فرهنگسرای مهر است که توسط اهل فن و اهالی تئاتر ساخته‌شده‌است.

شایان ذکر است: عباس جمالی، نویسنده، کارگردان و بازیگر دانش آموخته رشته تئاتر از دانشگاه سوره می‌باشد که از سال 85 تئاتر دانشجویی را آغاز کرده‌است.

وی، سال‌های اخیر تئاتر حرفه‌ای را ادامه داده است که جدیدترین و آخرین کار وی قبل از تئاتر مرده‌ماهی‌ها نمایش «پنج ثانیه برف» با طراحی و کارگردانیمرتضی میرمنتظمی و بازیگری رویا تیموریان، فرشته صدرعرفایی، آزاده صمدی، سپیده صباغ، سارا لاهوت و عباس جمالی می‌باشدکه مهر و آبان‌ماه در تهران روی صحنه رفته‌ و با 40 شب اجرا، یکی از موفق‌ترین تئاترهای وی بوده ‌است.




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار