باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ساختمان پلاسکو کاملا فروریخت/سخنگوی سازمان آتش نشانی: حدود 20 آتش نشان به شهادت رسیدند+ فیلم و عکس

حریق گسترده پاساژ پلاسکو که از صبح امروز آغاز شده بود منجر به فروریختن کامل ساختمان شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حریق گسترده پاساژ پلاسکو که از صبح امروز حدود ساعت 8 آغاز شده بود منجر به فروریختن کامل ساختمان شد و متاسفانه حدود 20 تن از آتش نشانان زیر آوار به شهادت رسیدند.

"برای مشاهده تصاویر و فیلم بر روی کلماتشان کلیک کنید"

اعلام اسامی مصدومین حادثه ساختمان پلاسکو


جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه حوادث باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: با اعلام این حادثه به سامانه 125، نیروهای آتش نشانی در 2 دقیقه و 2 ثانیه خود را به محل رساندند، در حالی که شعله های آتش از طبقه 9 تا 10 پاساژ پلاسکو زبانه می کشید، با استقرار 8 ایستگاه عملیاتی و بیش از 15 دستگاه تانکر آب، خودروی تنفسی و 4 دستگاه بالابر، تشک نجات و 3 نردبان بالابر حریق تحت کنترل درآمد.

به گفته ملکی، 3 نردبان بالابر از بالای ساختمان در حال آب پاشیدن بودند تا بتوانیم شعله های زبانه کش را مهار کنیم.

وی با بیان اینکه از سرایت آتش به اطراف جلوگیری شد، تصریح کرد: عملیات اطفا به پایان رسید و در حال حاضر حریق تحت کنترل در آمده و تقریبا هیچ شعله آتشی به بیرون زبانه نمی کشد.

وی ادامه داد: در همان دقایق اولیه نیروها ده ها نفر را از ساختمان خارج و به محل امن انتقال دادند.

ملکی افزود: تا به این لحظه مورد فوتی و مصدومیت نداشته ایم و حدود 200 نفر از آتش نشانان با حضور در محل در تلاش برای ایمن سازی کامل هستند.

ساختمان پلاسکو کاملا فروریخت

*۷ مصدوم در حریق "پلاسکو"/ آماده‌باش بیمارستان‌های اطراف 

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور با اشاره به اینکه حادثه حریق ساختمان پلاسکو تهران تاکنون هفت مصدوم داشته است، اظهار داشت: حدود ساعت هشت صبح امروز در طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو تهران حریق رخ داد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۹ دستگاه آمبولانس در محل مستقر هستند، افزود: دو دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در محل مستقر شده‌اند.

سرپرست اورژانس کشور عنوان کرد: مدیر اورژانس تهران در محل حضور دارند و بیمارستان‌های اطراف نیز در حالت آماده باش هستند.

کولیوند خاطرنشان کرد: خوشبختانه در زمان حادثه کسی در ساختمان حضور نداشته است و یکی از مأموران اطفا حریق، در زمان مأموریت دچار دودگرفتگی شد و یک نفر دیگر نیز دچار تروما شد که فورا به بیمارستان منتقل شده‌اند و پنج مصدوم دیگر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

ساختمان پلاسکو کاملا فروریخت

گفتنی است؛ اعلام شده که 4 طبقه از این پاساژ دوباره آتش گرفته و قسمتی از ساختمان پلاسکو ریزش کرده است که بر اثر این سانحه تعدادی از امدادگران زیر آوار گرفتار شده اند.

ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران تصریح کرد: بخشی از دیوارهای شمالی و شرقی و نیز طبقات میانی به دلیل شدت حرارت تخریب شد.

ساختمان پلاسکو کاملا فروریخت

سخنگوی آتش نشانی گفت: هیچ آماری از تعداد افراد داخل ساختمان در دست نداریم .

ملکی تأکید کرد: از وضعیت همکاران آتش نشانی که در داخل مشغول عملیات بودند،  کاملا بی خبر هستیم.

*آمار مصدومان به 45 نفر رسید(ساعت 12:00)

سرپرست اورژانس کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تاکنون 45 نفر از خدمات درمانی اورژانس استفاده کرده و 7 نفر از این تعداد به دلیل وخامت اوضاع جسمی به بیمارستان منتقل شدند.

وی افزود: متاسفانه یک اکیپ کامل آتش نشان‌ها که در محل حضور داشتند، زیر آوار ساختمان پلاسکو گرفتار شدند.

*تکذیب حضور 300 نفر در ساختمان‌پلاسکو هنگام فروریختن(12:45)

یک منبع مطلع در آتش نشانی تهران با تکذیب اخباری مبنی بر حضور ۳۰۰ نفر در ساختمان پلاسکو هنگام فروریختن، گفت: با تلاش ماموران امدادی، بخش عمده مردم و صاحبان مغازه ها که در ساختمان پلاسکو حضور یافته بودند قبل از ریزش ساختمان به بیرون هدایت شدند و غیر از حدود ۳۰ آتش نشان که برای مهار آتش در ساختمان حضور داشتند، شمار قابل توجهی از سایر افراد در داخل پلاسکو نبوده اند.

*اطلاعاتی که در شبکه های مجازی دست به دست می‌شود، تأیید شده نیست/ با یک انفجار شدید ساختمان به طور کامل فرو ریخت

ملکی با اعلام آخرین وضعیت از حادثه آتش سوزی در پلاسکو، بیان کرد: با توجه به قدیمی بودن ساختمان، در مراحل پایانی عملیات که تقریبا آتش تحت کنترل در آمده بود با انفجار شدید در چند ناحیه، ساختمان به طور کامل فرو ریخت.

وی تاکید کرد: قطعا تعدادی از افراد زیر آوار مانده اند و همکاران آتش نشانی نیز جزئشان هستند.

ملکی افزود: هیچ گونه آماری از زیر آوارماندگان نداریم و اطلاعانی که در شبکه مجازی دست به دست می شود، در حال حاضر تأیید شده نیست.

*عملیت آوار برداری آغاز شد

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: در حال حاضر آتشی وجود ندارد، بنابراین عملیات آواربرداری از چند ناحیه برای نجات محبوس شدگان آغاز شده است.

وی افزود: با وجود اینکه در همان لحظات اولیه تمامی کسبه ها و افراد عادی را از محل خارج و متفرق کردیم اما متأسفانه برخی از کسبه ها برای چک و اسناد خود، وارد ساختمان شدند و هیچ گونه همکاری با نیروها نداشته اند.

گفتنی است؛ دقایقی پس از درخواست اورژانس، قرارگاه ثارالله مجوز پرواز بالگرد برای امدادرسانی به مجروحان پلاسکو را صادر کرد، همچنین کمیته مدیریت بحران با حضور شهردار تهران، فرمانده انتظامی تهران، فرماندار و مسئولان امدادی در محل حادثه ساختمان پلاسکو تشکیل شد.

*تعداد مصدومان حادثه ریزش ساختمان تجاری پلاسکو به 70 تن افزایش یافت

کولیوند سرپرست اورژانس کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: آمار مصدومان به 70 تن افزایش یافت که 47 نفر از آن ها سرپایی درمان شدند و 23 نفر نیز که عمدتا از نیروی‌های آتش نشانی بودند،‌ به بیمارستان منتقل شدند.

*از مردم و کسبه کسی زیر آوار نیست/ از همکاران آتشنشانی ۲۰ تا ۲۵ نفر از در ساختمان حضور داشته اند
 
شهردار تهران با ابراز تأسف از حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو اظهار داشت: آتش نشانی 2 دقیقه بعد از اطلاع از حادثه به محل رسید، از طبقه 11 آتش شروع شده است.
وی افزود: آتشنشانان مردم و مغازه داران را به طور کامل خارج کردند، در زمان آتش سوزی، برخی با نردبان های نجات، از ساختمان خارج شدند. 

شهردار تهران تصریح کرد: مردم به شایعات توجه نکنند، از مالکان و صاحبان پاساژ کسی درون ساختمان نبوده است.

وی افزود: ممکن است نهایتا یکی دو نفر باشند، بین 20 تا 25 نفر از پرسنل آتش نشانی گرفتار در زیر ساختمان هستند.

قالیباف گفت: نیروهای نجات آتش نشانی در حال نجات هستند.

شهردار تهران تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که راهی باز کنیم و با وسایل زنده یاب تعدادی که گفته شد را نجات دهیم. 
 *علت آتش سوزى ساختمان پلاسكو  

محسن همدانى معاون امنيتى استاندار تهران در گفت و گو با خبرنگار دولتگروه سياسى باشگاه خبرنگاران جوان در تشريح اخرين جزييات اتش سوزى برج تجارى پلاسكو اظهار داشت: اين حادثه به صورت كاملا طبيعى رخ داده است.

وى افزود: اتش نشانان در مراحل اوليه اتش سوزى اعلام كردند از انجايى كه ساختمان پلاسكو فاقد گاز كشى بوده علت اصلى وقوع  حادثه اتصال برق يا روشن شدن پيك نيك است. 

همدانى ادامه داد: اتش سوزى از طبقه نهم به طبقات فوقانى گسترش يافته و در حال حاضر نيروهاى امدادى، ستاد مديريت بحران تهران و شهردارى، اتش نشانى و اورژانس در محل حادثه حضور دارند و استاندارى تهران هم در اين زمينه فعال است.

معاون امنيتى استاندارى تهران گفت: در تلاشيم كسانى كه زير اوار هستند و احتمال زنده بودن انها وجود دارد را نجات دهيم و اقدامات مربوط به جلوگيرى از نشت گاز و برق هم در حال انجام است.

همدانى تصريح كرد: در حال حاضر انتشار هرگونه امارى صحت ندارد اما تعداد افرادى كه در اين حادثه كشته يا محبوس هستند ٣٠ الى ٤٠ نفر است اما همين امار هم مورد تاييد نيست زيرا امكان افزايش اين تعداد وجود دارد.
*آمار مصدومان به 78 تن رسید(ساعت 17:00)

مدیر روابط عمومی مرکز اوژانس تهران: تا ساعت 17 تعداد مصدومان انتقال به بیمارستان به  27 نفر رسید/51 مصدوم سرپایی مداوا شدند/بیشتر مصدومان آتش نشان هستند.

*شهردار تهران:بیش از 20 آتش نشان به شهادت رسیدند

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در گفتگو با اخبار تهران گفت: بیش از 20 آتش نشان در حادثه آتش سوزی ساختمان تجاری پلاسکو به شهادت رسیدند.

* انبارهای گازوئیل علت حادثه پلاسکو 

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص بررسی علل وقوع حادثه در ساختمان پلاسکو، اظهار داشت: بنابر گفته ها در طبقات بالای ساختمان پلاسکو تانکرهای گازوئیل وجود داشته است چراکه در این ساختمان افراد به طور کلی از گازوئیل برای گرمایش خود استفاده می کردند.

وی ادامه داد: گازوئیل بر اثر گرم شدن دچار انفجار و فرونشست طبقات بالا شد به همین دلیل ریزش این طبقات با توجه به وزنی که داشته باعث تخریب کل ساختمان شده است. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نحوه امداد رسانی در این حادثه گفت: امداد رسانی در این انبوه تخریب کار بسیار مشکلی است و امدادگران راه های مختلفی را برای ارائه خدمات خود پیش گرفته اند تا از طریق ساختمان ها برای رسیدن به طبقات زیرینی که نیروهای آتش نشانی در آن محبوس شده اند؛ برسند. 

وی از اعلام آمادگی نیروهای مسلح برای امدادرسانی خبر داد و تصریح کرد: ارتش و سپاه با نیروهای امداد و نجاتشان برای امدادرسانی اعلام آمادگی کرده اند، ضمن اینکه هلال احمر و اورژانس هم از ابتدای وقوع این حادثه در محل حضور داشتند. امیدواریم که امدادرسانی به محبوس شدگان به سرعت پیش برود گرچه کار سختی است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نیروهای آتش نشانی  به نقاطی می رفتند که نقطه خطر بود، گفت: نیروهای آتش نشانی اعلام کردند وضعیت سختی است چراکه هر میله ای که می گرفتند به دلیل سست بودن، میله از جا کنده می شد و همچنین هر جایی که پا می گذاشتیم به دلیل انباشته شدن آوار بر روی هم، محل فرو می ریخت.

چمران با توجه به مبحوس شدن نیروهای آتش نشانی در زیر آوار تاکید کرد: امیدوارم هرچه سریعتر بتوانیم آنها را از زیر آورا خارج کنیم و مردم را از دغدغه و نگرانی و اضطراب خارج کنیم.

وی گفت: بدون شک تلاش نیروهای آتش نشانی قابل تقدیر است.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع تراکم و ازدحام جمعیت و کند کردن روند امدادرسانی، افزود: در اینگونه موارد مردم ما هم نگران هستند و هم به همین دلیل دغدغه دوست دارند که در محل حادثه حضور داشته باشند تا اگر کمکی از دستشان بر می آید انجام دهند.

وی ادامه داد: ازدحام جمعیت باعث شده که امدادرسانی از بیرون محل حادثه به منطقه به کندی صورت  گیرد به همین دلیل از افراد درخواست داریم تا هرچه سریعتر محل را ترک کنند تا برای امدادهای بعدی با مشکل مواجه نشویم.

چمران با بیان اینکه نیروهای آتش نشانی از ساعت 7:59 دقیقه صبح در محل حادثه حضور یافتند و خیابان اطراف این محل را مسدود کردند، تاکید کرد: حجم اتومبیل ها به صورت انبوه باعث شده که در خصوص امدادرسانی با مشکل مواجه شویم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه از هلال احمر و اورژانس درخواست کردیم که خودروهای اضافی خود را از محل حادثه خارج کنند، گفت: از پلیس نیز درخواست شد که نیروهای اضافی خود را از محل حادثه دور کنند تا نیروهای امدادی به راحتی بتوانند کار خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه متوقف کردن اینها کار شهرداری نیست چراکه کار شهرداری تهران تنها اخطار است، تصریح کرد: برای متوقف کردن کار یا مجتمع باید مقام قضایی دستوری صادر کند. 

چمران با تاکید بر اینکه این موضوع خود مقدماتی دارد که زمان بر است، افزود: این حادثه مشکلات و تبعات اجتماعی دیگری هم دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مسئولان با در نظر گرفتن همه مسائل و مشکلات به مالکان هشدار می دهند، گفت: در بسیاری از مواقع کار عملی نمی شود به همین دلیل به علت های مختلف شاهد چنین آسیبی شده ایم.

*سخنگوی سازمان آتش نشانی: حدود 20 آتش نشان زیر آوار هستند/هنوز اطلاعات قطعی نیست

ملکی بیان کرد: در آخرین آمار به دست آمده، 20 نفر از آتش نشانان زیر آوار هستند البته هنوز این اطلاعات قطعی نیست.

وی اعلام کرد: اینکه به طور دقیق بگویم هر 20 نفر از این آتش نشانان جان باختند، هنوز آمار دقیقی از وضعیتشان در دست نیست.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت:هنوز هیچ کس از زیر آوار خارج نشده است و تسلیت شهردار به مناسبت شهادت احتمالی این افراد بوده است.

*آمار مصدومان به 88 نفر رسید

مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران اعلام کرد: تا ساعت 20 امشب تعداد مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو به 88 نفر رسید.

وی ادامه داد: 33 نفر به بیمارستانها منتقل شدند که از این تعداد 23 نفر مرخص و تنها 10 مصدوم در بیمارستانها تحت درمان قرار دارند.

*حدود 20 آتش نشان به شهادت رسیدند(ساعت21:00)

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: حدود 20 تن از همکارانم به شهادت رسیدند و این خبر قطعی است، بنده به خانواده شهدا تسلیت عرض می کنم.

وی افزود: من نگران هموطنانی هستم که با وجود هشدارهایی که برای خروج از ساختمان(قبل از ریزش) به آنان داده شد، بازهم در پاساژ پلاسکو مانده باشند و الان سرنوشت آنان مشخص نیست.

ملکی با بیان اینکه روند عملیات آوار برداری ادامه دارد، اعلام کرد: ما از تجهیزات کافی برخورداریم اما همواره نیاز به بروز شدن نیز داریم.
وی عنوان کرد: ده ها گروه برش کار و جوشکار در محل، مشغول فعالیت هستند و در صورت نیاز با مجوز دادستان، ساختمان های اطراف تخریب خواهد شد اما تا به این لحظه، نیاز به تخریب نداشته ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صحرا پيما
۱۹:۴۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
انا لله وانا اليه راجعون روحشون شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
خدا به همه صبر بده بخصوص خانواده های این شهدای عزیز. ایران تسلیت .
Iran (Islamic Republic of)
شبنم
۱۸:۵۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
واقعا یه معجزه هست اگه یه نفر از اون زیر زنده بیاد بیرون...
فک نکنم بشه ولی خدارو چه دیدین...
Iran (Islamic Republic of)
زینب۷۵
۱۲:۳۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
تاجران زورشون میومد ایمن سازی کنن کجان الان?????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
فک کنم بجا تاسف الان محل حادثه رو خلوت کنیم بهتره , بذارین امداد رسانی بهتر صورت بگیره , آخه بدبختی و خونه خراب شدن یه عده دیگه سلفی انداختن نداره !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
دلم کباب شد این چه حادثه ای بود خداخودش فقط رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
باید هرچه زودتر علت حادثه دقیق وبررسی کامل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
فقط باید دعاکنیم وصلوات بفرستیم
Iran (Islamic Republic of)
شبنم
۱۰:۲۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
یا خدا یکی دیگه هم به امار رفتگان اضافه شد...
همون اقایی که بالای 60 درصد سوختگی داشت امروز 9 صبح فوت کرد.
اگه اشتباه نکنم اسمش بهنام میرزاخانی بود...
تسلیت..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
مصیبت خیلی سنگینه،،فقط یک کلمه همدردی میکنم بهترین کلمه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
روحشان شاد یادشان گرامی..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
هنوز که پیکری از زیر آوار بیرون نیاوردن؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
یا صاحب الزمان خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
برای شهادت آتش نشانان عزیز ،هموطنان یه فاتحه وصلوات بفرستیم..
Iran (Islamic Republic of)
محمودآزاد
۰۷:۰۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
شهادت این بیست نفر آتش نشان عزیز رو به خانواده هاشون تسلیت میگم .ایشالله که دیگه شاهد همچین اتفاقاتی نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
مصالح ساختمانی بعدازسالها دچارخستگی میشن تواینگونه جاهاباید به وزن اب جذب شده ونیراتش زیادوبعدسردشدن ناگهانی تنش وارده به بنا مدنظرباشدونیرتنش وارده به تجهیزاتی که مواد سوختی دارند وحرارت زیاد وسردشدن ناگهانی اونهامنهدم میشن اگه دقت شود سازه ابتدا ازمحلی که اتش زیادوسپس مهارشدونیریک انفجارووزن ناگهانی ازخراب شدن طلقات بالا به خاطر تنش ضمنا نیم ساعت قبل دیواری ازیه طذف سازه میریرد چرا بایدبعداز تخلیه مردم بعدازچند ساعت قلل از امنیت کامل اتش نشان وارد سازه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
تسلیت عرض میکنم به کارکنان زحمت کش آنش نشان وخانواده های محترم شهدا آتش نشان ورحمت خداوند برای شهدا این حادثه وآرزوی سلامتی مصدومین را از الله تعالی دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
از این حادثه ما همه ناراحت هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
اینهمه خسارت مالی و جانی دیدیم ولی درس عبرتی نمیشه برا بقیه ساختمانها ی فرسوده و شرکتهای چند طبقه ک با ی آتش سوزی ممکن دوباره این حادثه ببار بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
باید صاحب یا صاحبان مجتمع رو به اشد مجازات محکوم کرد که سبب مرگ عده ای از هموطنان و خسارت سنگین مالی شدند
مگه ایمن سازی دربرابر حریق چقدر هزینه اش بود؟ بارها آتش نشانی بهشون اخطار داده بود؟
اینقدر درآمد هنگفت دارند ایمن سازی رو هم دولت باید براتون انجام بده
Germany
عسل
۰۰:۵۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
خدایا تا کی باید مردم بیچاره به خاطر سهل انگاری مسءو لین جونشون رو از دست بدند.
Iran (Islamic Republic of)
امقد
۰۰:۴۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
از جناب ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران کمال تشکر را دارم وهمچنین ازتمام همکاران آتش نشانان ممنونم وتسلیت میگم به خانواده های داغدار .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
بسم رب الشهداء و الصدیقین

پل شهادت اصلی ترین وسیله رسیدن به معبود است که شهدای گرانقدر با عبور از این گذرگاه درخشان برای همیشه جاویدان باقی می مانند و عزت و سربلندی را برای ملت شریف ایران به جای گذاشته و ثبات و استمرار خط سرخ حسین (ع) را با خون خود تضمین نمودند و راه شجاعت را به ما آموختند.

بار دیگر آتش نشان ها و مردان زحمتکش الهی و هم تبار عاشورائیان به فیض عظیم شهادت نائل آمد و روح پاکش با ارواح شهیدان والامقام خصوصاً حضرت آقا سید الشهداء(ع) در ملکوت اعلی ماوی گزید و از روزی الهی بهره مند گردید.

شهادت آن اتش نشان های سرافراز جان گذشته و ایثارگر شربت شهادت را نوشیدن جان خود فدای رفاه و آسایش و جان هموطنمانمون در عرصه ی شعله های آتش عاشقانه در خدمت به مردم قهرمانی و شجاعت از خود گذاشتن رفتن به مردم شریف کشورمون و خانواده هاشون تسلیت عرض می نماییم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
روح غیور مردان شاد باد
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۰:۲۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
یک سوال توی تهران چنتا ساختمان مثل پلاسکو داریم.یعنی باید منتظر یک پلاسکو دیگه باشیم...؟!
Iran (Islamic Republic of)
فریده
۲۳:۵۹ ۳۰ دی ۱۳۹۵
ان شاء الله اونایی که زیر اوار موندن زنده بمونن خدایا تو اجابت کننده دعاهایی ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۳۰ دی ۱۳۹۵
شهادت آتش نشان های دلسوز ایثار گر ازجان گذشته عزیز کشورمان به تمامی هموطنان و خانواده محترمشان تسلیت عرض مینمایم روحشان شاد یادشون گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۳۰ دی ۱۳۹۵
وکشور عزیزمون نیاز به مهندسی مجدد دارد بافتهای قدیمی دیر نشده حوداث زلزله وطوفان و باران شدید و عوامل غیر عامل سریع سازندگی باید شروغ بشه شاهدفاجعه انسانی دربافت فرسوده نباشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۳۰ دی ۱۳۹۵
همه ایران عذادار شدیم. تسلیت و آرزوی صبر و شکیبایی برای خانواده های شهدای آتش نشان
مسئولین اجازه ندین خون این شهدا پایمال بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۳۰ دی ۱۳۹۵
عرض تسلیت به تمام مردم کشورمون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۳۰ دی ۱۳۹۵
مشکل ساختمان نبوده ساختمانهای فولادی در مقابل حریق نسبت به ساختمانهای بتنی خیلی آسیب پذیر هست این ساختمان از نوع سازه های فولادی لوله در لوله با بادبندها به هم وصل شدند ودر خارج با مگا بادبند میسازن بیشتر برج های بلند مرتبه به این شکل میسازن به خاطر نداشتن هسته مرکزی از بتن ارمه در طبقات بر اثر حرارت استحکام خودش رو ازدست داده موجب ریزش شدید شده و اتشفشانها ی عزیز کشورمان گرفتار حادثه شدن توصیه این مهم با چنین حریق مردم باید فورا خودشون از ساختمان بیرون بیان تامشکلی برای آتش نشانهای عزیز کشورمان پیش نیادوجود کپسولهای آتش نشانی در ساختمانهای بلند مرتبه باید اجباری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۳۰ دی ۱۳۹۵
تسلیت به خانواده شهدا و آرزوی شادی روح از جان گذشتگان شجاع آتش نشان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۳۰ دی ۱۳۹۵
به جای پیدا کردن مقصر دعا کنید اونایی که زیر آوار موندن زنده بیان بیرون ، وقت برای علت ومعلول این حادثه زیاده
ما که امروز تو نمره فرهنگ نوع دوستی نمره قبولی نگرفتیم، وایسادیم فیلم و سلفی گرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۳۰ دی ۱۳۹۵
به نظر من به آتش نشان هو باید حقوق های بالای 10 میلیون بدن خداوکیلی من یکی این شغلو حتی اگه حقوقم 10 میلیون باشه قبول نمی کنم
واقعا دلیرن خسته نباشید میگم به اقای ملکی و تمام آتش نشانان در صحنه و همچنین تسلیت برای از دست رفتن عزیزان
Netherlands
ناشناس
۰۲:۰۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
من تو آتش نشانی جونم رو فدا میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ف
۲۲:۳۱ ۳۰ دی ۱۳۹۵
ای کاش مردم با غیرت دعا برای زنده ماندن اتشفشا نها یادشون نروذ ای وای بر اسیری کز یاد رفته باشد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی ابوالقاسمی
۲۲:۲۹ ۳۰ دی ۱۳۹۵
روحتان شاد

ایران تسلیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۳۰ دی ۱۳۹۵
خدا رحمت کنه. آتشفشان های از جان گذشته رو
باید کسی رو که ساختمون رو درست کرده
اعدام کرد
Iran (Islamic Republic of)
Mozhgan
۲۲:۲۴ ۳۰ دی ۱۳۹۵
باید عزای عمومی اعلام بشه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۳۰ دی ۱۳۹۵
الان باید دولت برای شادی روح شهیدان دلاور و تسلی خاطر خانواده این عزیزان چند روز عزای عمومی اعلام کنه
Iran (Islamic Republic of)
شبنم
۲۱:۵۰ ۳۰ دی ۱۳۹۵
ای خدا....تسلیت میگم.
ای کاش این جور حوادث دیگه هیچ وقت اتفاق نیوفته.
خیلی ناراحت شدم به طوری اشک از چشمام سرازیر شد...
وقتی بهش فکر میکنم واقعا بغض گلومو میگیره..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۳۰ دی ۱۳۹۵
تسلیت به آتش نشان های عزز و خانواده های داغدار عزیزان از دست رفته
خستگی به تن آتش نشان ها موند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۳۰ دی ۱۳۹۵
به خدا حقوق ماهانه 50 میلیون هم به آتش نشانان کمه چون اینا سر هر کاری که میرن جونشون رو کف دستشون می زارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۳۰ دی ۱۳۹۵
واقعه دردناکی بود. انشا الله دیگه از این حوادث درس گرفته باشیم و تکرار نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۲۱:۱۰ ۳۰ دی ۱۳۹۵
جدا که قلب آدم به درد میاد روح این آتش نشانان شهید قرین رحمت الهی خداوند به بازماندگانشون صبر بده

خدایی نکرده یه زلزله تو تهران بیاد با این سازه های قدیمی و غیر استاندارد یه فاجعه جهانی به وجود میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۳۰ دی ۱۳۹۵
به همه ی هموطنام تسلیت میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۳۰ دی ۱۳۹۵
تاسف برای اوناییکه به جای کمک و تخلیه خیابانها موبایل بدست از فاجعه فیلم میگیرن اگر خانواده شما تو اون ساختمون بود موبایلت رو در میاوردی فیلم بگیری واسه لایک تو شبکه مجازی از ماست که بر ماست واقعاباید به حال خودمون تاسف بخوربیم ادعای مهربانترین ونوع دوست ترین ادمها رو داریم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۳ ۳۰ دی ۱۳۹۵
واقعا دردناکه
خدا رحم کنه
ای کاش میشد صاحب کارگاهها میتونستن یکم از مادیات دنیا دل بکنن
واقعا ارزششو داشت که چند تا خانواده بی سرپرست بشن؟ چندتا بچه بیگناه بی پدر بشن؟
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۰:۱۷ ۳۰ دی ۱۳۹۵
واقعا ناراحت کنندست، خدا فقط بهمون رحم کنه
با این وضعیت خدای نکرده اگر زلزله ای چیزی بشه چکار باید کرد واقعا تا حالا فکر کردین؟!!
چرا ما مردم ایران اینجوری شدیم
بقول علی آقا کریمی استعفای 80 میلیونی، شش هفت ساعت وایسادیم داریم فیلم میگیریم عکس میگیریم که چی بشه ببریم بگیم اینم سند ما اونجا بودیم یا بیایم بزاریم تو کانالمون تا چند تا عضو بیشتر جذب کنیم!!
از صبح دارند میگند مردم اونجا رو ترک کنند کو گوش شنوا
از مسئولین هم خواهش می کنم اقدامات پیشگیرانه برای بقیه ساختمان های ناایمن انجام بدند، تجهیزات مناسبی تهیه بشه و ...
مردم ایران تسلیت
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۱۷ ۳۰ دی ۱۳۹۵
من برای خودم 3 روز عزا اعلام میکنم
Iran (Islamic Republic of)
شبنم
۲۰:۱۵ ۳۰ دی ۱۳۹۵
در جواب محمد رضا باید بگم که هنوز معلوم.نیست که 20 نفر شهید شده باشن.
بهتره که اصلا حرفشم نزنیم.. انشالله بخیر بگذره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۳۰ دی ۱۳۹۵
اگه تک تک اون مردمی که اونجا بودن‌... به حای عکس و فیلم... یه خورده کمک میکردن... امار مجروحین انقدر بالا نمیرفت
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۰:۰۸ ۳۰ دی ۱۳۹۵
با سلام . فقط میگیم 20 نفر آتش نشان شهید شدند اما متوجه نیستیم چند تا دختر و پسر یتیم شدند و چقدر زن بیوه شده و والدینی که داغدار فرزندانشان شدند .
و باز هم از این حادثه درس عبرت نخواهیم گرفت و ...
روح شهدای آتش نشان حادثه امروز شاد و تسلیت به خانواده هایشان . خداوند به شهدای این حادثه اجر کریم در سایه ایمن خودش عنایت فرماید ان شاءالله .
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۰۷ ۳۰ دی ۱۳۹۵
خدا بیامرزدشان
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۰:۰۶ ۳۰ دی ۱۳۹۵
فقط میتونم بگم فدای همه آتش نشانهای ایثارگر که جون خودشون را عالمانه برای نجات دیگران فدا کردند. برای اینها مرگ تازه آغاز حیات دیگری است..........
انشاءالله با حضرت عباس علیه السلام محشور بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۳۰ دی ۱۳۹۵
خدا برخانواده هاشون صبر بده
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۰:۰۳ ۳۰ دی ۱۳۹۵
به عنوان همکار به تمامی خانواده های آتشنشانان غیور وفداکار که با از دست دادن جان خود سعی در حفاظت از جان ومال مردم دارند و همچنین به آتشنشانان سایر شهرهاتسلیت عرض می نمایم
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۹:۵۱ ۳۰ دی ۱۳۹۵
خدا ایشالا بحق پنج تن به اتش نشانها سلامتی بده ایشالا اکثرشون زنده و سلامت باشن
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۹:۴۴ ۳۰ دی ۱۳۹۵
به امیداینکه تجربه بشود برای همگان وآتش نشانها .
Iran (Islamic Republic of)
Andromeda7137
۰۴:۴۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
هموطن ، آتش نشان های دون پایه که جونشونو از دست دادن که کاره ای نبودند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۳۰ دی ۱۳۹۵
خداوندا صبر و رحمتت رو شامل حال خانواده های آتشنشانهای عزیز متوفا بفرما خدایاااااااااااااا خاضعانه تسلیت میگم
Iran (Islamic Republic of)
شبنم
۱۹:۳۵ ۳۰ دی ۱۳۹۵
ای خدا بجای جنگ و دعوا بیاین دعا کنین که این حادثه جان کسی رو نگیره...
این اتش نشانا گناه دارن بخدا....
الهی که همشون سالم باشن و هیچ بچه ای حسرت دیدار دوباره پدرش رو نداشته باشه.
بانوانی هم که همسرشان زیر اوار موندن ارزویه عمری دوباره و سلامتی رو داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۳۰ دی ۱۳۹۵
پناه بر خدا.خدا به دادشون برسه
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۹:۱۶ ۳۰ دی ۱۳۹۵
حداقل 20 نفر از آتش نشانانی که در محل بودند جانباختند
Iran (Islamic Republic of)
مومن
۱۹:۱۵ ۳۰ دی ۱۳۹۵
باسلام باتوجه به حادثه دلخراش پلاسکو باید قانون بشدت اجرابشود تااین چنین حوادث دلخراش پیش نیاید.
Germany
ناشناس
۱۸:۴۸ ۳۰ دی ۱۳۹۵
دوستان، علت اصلی ریزش ساختمان پلاسکو نداشتن تجهیزات مدرن آتش نشانی بوده. نردبان آتش نشانی شون فشار آب ضعیفی داشت. و ایثار بدون تجهیزات فایده ای نداره. تو رو خدا ببرید در اینترنت ببینید که در خارج با چه نردبان های بزرگی و فشار آب زیاد اون از چند نقطه برج چگونه آتش رو خاموش میکنند. واقعا آبروی ملی مان در سطح بین الملل رفت.
Iran (Islamic Republic of)
k.f
۱۸:۴۷ ۳۰ دی ۱۳۹۵
یا خدا واقعا وحشتناکه
Iran (Islamic Republic of)
ali amini
۱۸:۴۰ ۳۰ دی ۱۳۹۵
یه ساختمون از هزاران ساختمون فرسوده تهران فروریخته ببین چه مصیبتی گریبانمونو گرفته اگه خدایی نکرده یه زلزله 5 ریشتری بیاد چی میشه؟!! تازه این ساختمونه بر خیابونه رفت و آمد گروه امداونجات راحتره وای به روزی که . . .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۴۲ ۳۰ دی ۱۳۹۵
من دلم به حال ان بچه معصوم میسوزد که امشب دیگه باباش به خونه بر نمی گردد از دست کسی کاری بر نمی اید توکل به خدای بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۷:۴۱ ۳۰ دی ۱۳۹۵
درود واحترام بر قهرمانان دلاور آتش نشانان وطنمان ایران عزیز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۳۰ دی ۱۳۹۵
اگر کسی از کم کاری آتش نشان های مظلوم و فداکار حرفی بزند خیلی بی وجدان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۳۰ دی ۱۳۹۵
اگه به جای اخطار کتبی پلمپ میشد این اتفاق نمی افتاد
Iran (Islamic Republic of)
Shirin
۱۷:۳۰ ۳۰ دی ۱۳۹۵
واى خداى من اين چه اتفاقى بود خودت اونايى كه زير اوارن رو نجات بدع خدايا رحم كن
Germany
مهدی 90085
۱۷:۳۰ ۳۰ دی ۱۳۹۵
ر این مغازه ها سرمایه های میلیاردی هست صاحبان آن هم همه از پولدارهای قدیمی تهران هستند فقط با مبلغی حدود سیصد هزار تومان برای هرواحد میشد تمام آنجارا سیستم اطفاء حریق خودکار گذاشت ولی.......خداوند به خانواده های آتش نشانان صبر بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۳۰ دی ۱۳۹۵
برای همسره آتشنشان من هم دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم علیزاده
۱۷:۱۶ ۳۰ دی ۱۳۹۵
خدا به خانواده هاشون صبر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۳۰ دی ۱۳۹۵
همیشه درچنین مواقعی ممکن هست حوادث مشابه دیگری هم رخ دهد که مردم عادی به جای سلفی گرفتن و دور زدن بیهوده در محدوده حادثه باید منطقه رو ترک کنند
معلوم نیست امدادگران باید مردم رو دور کنند تا اینا کاری دست خودشون ندهند و جلوی دست و پای امدادگران رو نگیرند یا
در کمترین زمان به حادثه دیدگات بپردازند
Iran (Islamic Republic of)
mobina
۱۷:۰۹ ۳۰ دی ۱۳۹۵
دلمون برایه اتش نشان ها خیلی میسوزه مظلومانه مردم رو نجات دادند و خودشون زیر اوارموندن باید عزایه عمومی اعلام کنند :((
Iran (Islamic Republic of)
محمدقاسمی
۱۷:۰۱ ۳۰ دی ۱۳۹۵
چرا خطای انسانی موجب به خطر افتادن آتش نشان ها میشود چرا بعضی از ماشین امداد برای فیلم برداری استفاده میکنند تاکی باید این اتفاقات بیفتد کی اینها درس عبرت میشود
Iran (Islamic Republic of)
یک آتش نشان
۱۷:۰۱ ۳۰ دی ۱۳۹۵
برای سلامتی همکاران عزیزم که زیر آوارساختمان پلاسکو ماندن دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۳۰ دی ۱۳۹۵
خدا بخیر بگذرونه
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۶:۴۹ ۳۰ دی ۱۳۹۵
از خداوند برای عزیزانی که در این حادثه عزیزی را از دست دادند صبری عظیم خواستارم و برای کسانی که در این حادثه شهید شدند غفران الهی را هر روز یک درسی میشه ازش گرفت و امروز از این رسانه خواستار این موضوع هستم که با طرح این مسله از رخداد مجدد این حادثه جلوگیری کنیم و دوست دارم این موضوع را حتما پیگیری کنید پیشنهاد بنده حقیر این موضوع میباشد که کمپین یا اینکه انجمنی بر این اساس یا سایت شهرداری یا آتش نشانی بخشی را به عنوان عکس هایی که شهروندان از ساختمان های قدیمی در سراسر ایران در این سایت آپلود کنند و پس از به اشتراک گذاشتن مسولین با بازدید از این سختمان ها نسبت به ایمن بودن و یا نبودن آن اعلام دارند و دستگاه ذیربط قبل از اتفاق افتادن مجدد حادثه اقدام به کار کنند به امید داشتن کشوری سربلند و شادی روز افزون مردمان این سرزمین
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۶:۴۴ ۳۰ دی ۱۳۹۵
تسلیت به خانواده های آتشنشانان فداکار
United States of America
محسن
۱۶:۳۶ ۳۰ دی ۱۳۹۵
تسلیت به تمام مردم ایران وتسلیت به خانواده اتش نشانان .من اززمانی که این صحنه رو دیدم دارم به این موضوع فکر میکنم چندین نمونه از این ساختمان ها در تهران وجود داره که ایمن نیستن وای به روزی که خدای نکرده در تهران زلزله رخ بده
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۱۶:۱۵ ۳۰ دی ۱۳۹۵
امیدوارم همه ی اتشنشان هایی ک ازشون خبری نیست حداقل زنده بیرون بیان
براشون دعا کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۳۰ دی ۱۳۹۵
آتش نشانان تا چه وقت باید جان خود را از دست بدهند
جان هریک از آتش نشانان میلیاردها تومن می ارزه
چرا بعد از فروریختن یکی از دیوارها ساعت 11، ساختمان را از همکارانشان تخلیه نکردند
علت حادثه مهم نیست که جان آتش نشانان مهم تر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۳۰ دی ۱۳۹۵
خیلی متاسفم حادثه ی خیلی درد ناکی بود به خانواده های داغدار تسلیت میگویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۳۰ دی ۱۳۹۵
صلوات بفرستیم برای کسانی که زیر آوار موندن وبه شهادت رسیدن .خدابیامرزشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۳۰ دی ۱۳۹۵
چند نفر از آتش نشانان زیر آور موندن؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۳۰ دی ۱۳۹۵
حادثه ای خیلی وحشتناکی بود
Iran (Islamic Republic of)
الناز
۱۵:۴۷ ۳۰ دی ۱۳۹۵
من واقعا شنیدم ناراحت شدم کلی ضرر کردن از طرفی هم وقتی شنیدم آتش نشان ها موندن زير آوار واقعا براشون گریه کردم
به سوختنِ شما، جگرمان سوخت
يادمان نمي رود
سوختيد تا نسوزيم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا حسینی
۱۵:۴۲ ۳۰ دی ۱۳۹۵
سلام به هموطنان عزیز و خانواده ی عزیز اتش نشانات تسلیت میگم.*شاید اگه چند فیلم کمتر گرفته می شد،چند نفر بیشتر زندگی میکردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۳۰ دی ۱۳۹۵
وای ب حال تاجرایی که ب خاطر پول و ثروت یه سری اتش نشان بی گناهو ب دام بلا گرفتار کردن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۳۸ ۳۰ دی ۱۳۹۵
من ازطرف تمام خوزستانی های عزیز این حادثه ناگوار رو تسلیت میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۳۰ دی ۱۳۹۵
شمایی که میگی آتش نشانی فومش کو؟
عالم و آدم دارن میگن ساختمون بیش از 30 بار تذکر داشته و این حادثه پیش بینی میشده این بنده خدا داره بقیه رو میبره زیر سوال و این مصیبت میندازه سر بقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۳۰ دی ۱۳۹۵
عرض تسلیت به همکارانان آتش نشانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۳۰ دی ۱۳۹۵
تسلیت میگم به تمام آتش نشانان زحمتکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۳۰ دی ۱۳۹۵
حادثه خیلی دردناکی اس .بنده خدا آتش نشانان عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ساراحسینی
۱۵:۰۹ ۳۰ دی ۱۳۹۵
خدایا بیفزا بر روح انان ارامش را...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۳۰ دی ۱۳۹۵
این خبر حادثه اشک منو دراورد .تسلیت میگم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۰۳ ۳۰ دی ۱۳۹۵
فقط می تونم گریه کنم خدا خودش کمک کنه.
۱۲
آخرین اخبار