استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد؛

احیای هامون /فعالیت 5 هزار تولیدکننده صنایع دستی /ورود 80 هیأت سرمایه‌گذاری خارجی

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برنامه داریم بیش از 5 هزار نفر در مناطق روستایی این استان را در زمینه تولید صنایع دستی بومی فعال کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان، علی‌اوسط هاشمی در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان، اظهار کرد: سه سند مهم مدیریت بر کانون طوفان‌های شن منطقه، مدیریت منابع آب و احیای بخشی از تالاب هامون در استان تهیه شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به اینکه 51 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان روستایی است، توجه به روستا از مهم‌ترین دغدغه‌های اینجانب است و اگر سال آینده را سال گردشگری هدفگذاری‌ نمی‌کردم قطعا سال روستا نام‌گذاری کرده و توجه‌ مسؤولان کلان را به روستاهای این منطقه معطوف می‌کردم.

وی با بیان اینکه با همکاری دانشگاه شهید بهشتی مطالعات جامعی در زمینه روستاهای استان انجام شود، افزود: برنامه داریم بیش از 5 هزار نفر در مناطق روستایی استان را در زمینه تولید صنایع دستی بومی فعال کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در زمینه توسعه سواحل مکران تنها 650 میلیون دلار برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به لحاظ تجهیزات اختصاص پیدا کرده است.

ورود 80 هیأت سرمایه‌گذاری خارجی به سیستان و بلوچستان به دنبال برجام

هاشمی با بیان اینکه به دنبال صنعتی کردن منطقه سیستان هستیم گفت: طرح آبرسانی با لوله به 46 هزار هکتار از اراضی سیستان در حال انجام است.

وی بیان کرد: به‌زودی چهار پروژه صنعتی کارخانه لاستیک‌سازی 55 هزار تنی، کارخانه تولید کاغذ از کربنات کلسیم، کارخانه تولید کاشی و سرامیک و آهک و کارخانه تولید پارچه و پتو در منطقه کلنگ‌زنی می‌شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه  دولت و مجلس مخالف ایجاد استان‌های جدید هستند، تقسیم سیستان و بلوچستان به چند استان مجزا هرگز مقدور نخواهد بود و هزینه‌های زیادی را برای دولت به دنبال دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان، راه‌اندازی خط دریایی عمان به چابهار، برگزاری اجلاس آیورا در چابهار، برگزاری اجلاس سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان، خرید تجهیزات استراتژیک بندر شهید بهشتی چابهار، ورود 80 هیأت سرمایه‌گذاری خارجی به استان و احیای صنعت در سطح استان را از دستاوردهای برجام در سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: برجام راه را برای تعامل و گفت‌وگو باز کرد.

فرهنگ استفاده از سلاح باید نهادینه شود

این مسؤول با اشاره به اینکه سلاح‌های غیرمجاز در دست افراد یک آسیب است، اضافه کرد: به هر کس اسلحه می‌دهیم باید ظرفیت آن را داشته باشد، باید معرفت نسبت به نحوه استفاده از آن داشته باشد که این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی گفت: ساختار اجتماعی سیستان و بلوچستان و برخی از استان‌ها طایفه‌ای است و برخی‌ها به سلاح علاقه دارند لذا باید فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه انجام شود تا در نزاع‌های شخصی از آن استفاده نکنند.

هاشمی ادامه داد: چهارم و پنجم بهمن ماه امسال همایش توسعه سواحل مکران با حضور سرمایه‌گذاران خارجی در چابهار برگزار می‌شود.

وی سرانه خدمات شهری در سیستان و بلوچستان را کمتر از 300 هزار تومان عنوان کرد و گفت: پرداخت حقوق به شهرداری‌ها و پرداخت هزینه خدمات شهری برای دولت دشوار است چراکه شهرداری برپایه مشارکت مردم اداره می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار