اصفهان؛

نخستین جشن «نفس» در دارالمومنین کاشان برگزار می‌‍‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان از برگزاری نخستین جشن نفس(اهدای عضو) این شهرستان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد حاجی جعفری، امروز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: این مراسم جشن ساعت 18 تا 21 روز پنج‌شنبه هفتم بهمن‌ماه در سالن آمفی تئاتر دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با سخنرانی کتایون نجفی زاده،مدیرعامل انجمن اهدا عضو ایرانیان و سیدمحمد کاظمینی، رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت به‌عنوان میهمانان ویژه این مراسم برگزارمی‌شود.
به‌گفته‌وی،رونمایی از صدور کارت دیجیت و ثبت‌نام علاقه‌مندان به اهدای عضو در سامانه مرکزی به‌صورت همزمان در مراسم جشن از دیگر برنامه‌های این مراسم جشن است.
*31 نفر از منطقه کاشان در لیست انتظار اهدای عضو
وی،دعوت از گیرندگان اعضا، اهداکنندگان اعضا و افراد در لیست انتظار اهدای عضو را برای شرکت در نخستین جشن نفس(اهدای عضو) دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآورشد و افزود:31 نفر از منطقه کاشان با مراجعه به بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه در لیست انتظار اهدای عضو هستند.
به‌گفته‌وی،25 نفر از این تعداد نیاز به پیوند کلیه، 2 نفر پیوند قلب، 2 نفر پیوند ریه و 2 نفر پیوند کبد دارند.
معاون درمان علوم پزشکی کاشان، در ادامه با اشاره به نخستین اهدای عضو شهروند کاشانی در روز 26 مهرماه سال 78 افزود:تعداد 30 نفر از آن سال تاکنون موفق به اهدای عضو در این شهرستان شدند.
حاجی‌جعفری،رضایت پنج خانواده کاشانی به اهدای عضو که چهار نفر آنها موفق به اهدای عضو شدند از روز اول فروردین تا 15 آذرماه سال جاری را یادآورشد و گفت:مشکل عمده در بحث اهدای عضو رضایت خانواده‌ها است که این مساله بایدبا کمک رسانه‌ها فرهنگ‌سازی و نهادینه‌شود.
*وقوع سالانه 50 مرگ مغزی در منطقه کاشان/اهدای عضو جان 7 نفر را از مرگ و 50 نفر را از معلولیت نجات می‌دهد
وی، وقوع سالانه 50 مرگ مغزی در منطقه کاشان را خاطرنشان‌کرد و گفت: سالیانه چهار اهدای عضو در این شهرستان انجام‌شده‌است.
به‌گفته‌وی،اهدای عضو هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان 7 نفر را از مرگ و  50 نفر را از معلولیت نجات می‌دهد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، وقوع سالیانه مرگ مغزی  3 هزار نفر را در کشور خاطرنشان‌کرد و گفت:26 هزار نفر از سراسر کشور در لیست انتظار اهدای عضو هستند که متاسفانه روزانه سه تا هفت نفر آنها یعنی هر سه ساعت یک نفر بدلیل عدم پیوند اعضا فوت می‌شود.
حاجی‌جعفری، با تاکید بر اینکه بعضی پیوندهای اعضا از جمله پیوند کبد و قلب نسبت به سایر پیوندها بسیار حیاتی است افزود:سالیانه 5 تا 8 هزار نفر در کشور به دلیل مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند.

*مرگ مغزی و کما دو مقوله متفاوت است
وی، تفاوت مرگ مغزی و کما را تاکید کرد و گفت: براساس آخرین تعریف علمی اگر فردی قسمتی از مغزش به عنوان مغز میانی که کارهای حیاتی بدن را برعهده دارد براثر ضربه یا سکته از کار بیفتد دچار مرگ مغزی می شود.
به گفته وی، شخص دچار مرگ مغزی را می‌توان به مدت 3 تا 7 روز تنها از طریق دارو و استفاده از دستگاه‌های پزشکی زنده نگه داشت.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان،حضور سه تیم تخصصی درمانگر آموزش‌دیده بیهوشی، مغز و اعصاب و داخلی در بیمارستان‌ مستقر است تا پس از اعلام مرگ مغزی بیمار مورد را برای هماهنگی اهدا عضو بررسی و مشاوره دهد.
*دانشگاه شهید بهشتی تهران پایگاه بیشترین اهدای عضو/ شیراز پیشگام پیوند کبد
حاجی‌جعفری،دانشگاه شهید بهشتی تهران را به‌عنوان پایگاه بیشترین اهدای عضو و پیوندهای مختلف تاکیدکرد و گفت: شیراز نیز در پیوند کبد پیشگام و نخستین مرکز علمی کشور در این حوزه است.
وی،با اشاره به‌اینکه تا قبل از این پیوند اعضا از فرد زنده‌به‌زنده و از جسدبوده‌است گفت: نخستین زمانی که نگاه جامع به پیوند اعضاشد31 اردیبهشت سال 68 با استفتا از امام راحل بود.
به‌گفته‌وی، پیوند اعضا پس از آن در ایران از  سال 1370 به‌صورت سازمانی با تولیت وزارت بهداشت شد.
خبرنگاران کاشانی شرکت کننده در پایان این نشست فرم های اهدای عضو را امضاکردند.
شایان ذکر است:تاریخچه نخستین پیوند اعضا در ایران پیوند قرنیه توسط دکتر شمس در سال 1314 و پیوند کلیه توسط دکتر سنادی زاده سال 1347شیراز است و سابقه نخستین پیوند در جهان پیوند عروق توسط الکسیس کارل سال 1902 در آمریکا می‌باشد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.