دستگاه سخت سازی قطعات به روش نیتروژن دهی پلاسمایی توسط یک شرکت دانش بنیان در اراک ساخته و ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛
مخترع این دستگاه گفت: توانستیم به دانش این کار برسیم و بتوانیم علم خود را در خدمت صنعت کشورمان استفاده کنیم.
دکتر رئوفی افزود: علمی که باعث شده برای اولین بار در کشور دستگاهی ساخته شود که نیتروژن دهی پلاسمایی و لایه نشانی شیمیایی به کمک پلاسما روی قطعات سخت انجام شود و با انجام عملیات سخت کاری سطحی به روش نیتروژن دهی پلاسمایی عمر قطعات صنعتی در معرض سایش و خوردگی بین 2 تا 8 برابر افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: عملیاتی که این دستگاه انجام می دهد برای قطعات به ارتفاع 1 متر و 50 سانتی مترو قطر 90 سانتی متر قابلیت انجام دارد و تا ظرفیت 400 کیلوگرم در روز تولید دارد.
دکتر رئوفی با اشاره به اینکه این دانش در اختیار کشورهای امریکا، استرلیا ، انگلستان و اتریش بوده است گفت: ایران نیز با ثبت این دستگاه به همت این شرکت دانش بنیان در اراک به جمع دارندگان این علم پیوست.
وی گفت: قطعات پس از عملیات فرز چهارمحوره و کار اماده سازی و سوراخ کاری و مرحله ماشین کاری و تراشکاری در دستگاه قرار می گیرند و توسط یونیزاسیون شدن یکسری گازها پلاسما ایجاد می شود که پلاسما به صورت نور ابی بمنظور نفوذ نیتروژن به سطح قطعات ایجاد میشود.
مخترع این دستگاه گفت: هزینه ساخت این دستگاه 400 میلیون تومان است که مشابه خارجی ان که در اتریش ساخته می شود 5 میلیارد تومان است.
دکتر رئوفی افزود: اعواجاج کم قطعات ، کاهش زمان عملیات ، مصرف کم انرژی و گاز، عدم الودگی محیط زیست و قابلیت تولید لایه نیتریده بدون لایه سفید از مزایای نیتروژن دهی پلاسمایی نسبت به سایر فرایندهای نیتروژن دهی است که توسط این دستگاه انجام می شود.
وی افزود: کاربرد این دستگاه برای بسیاری از صنایع نفت و گاز ، پایشگاهها ، صنایع هوا و فضا و صنایع خودرو سازی است و با ساخت این دستگاه کشور از واردات قالب بی نیاز و برای 3 نفر به صورت مستقیم و 220 نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است . 
انتهای پیام / ر
  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.