حوزه اخلاق در آموزش، پژوهش و مسائل پزشکی نیازمند بازنگری است

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: باید در دانشگاه‌ها به وسیله کارگاه‌‌های دانش‌افزایی، حوزه اخلاق را بازنگری کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا خرم خورشید رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در کارگاه دانش‌افزایی استادان ویژه اعضای هیأت علمی گفت: جلسات دانش‌افزایی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تهران و مشهد برگزار می‌شود و هدف از این کارگاه‌ها کسب امتیاز نیست بلکه اساتید دانشگاه‌ها باید در کنار مسائل علمی مسائل فرهنگی، عقیدتی و اخلاقی خود را دوشادوش مسائل علمی به روز کنند و به تقویت نقاط قوت و بررسی نقاط ضعف خود بپردازند.

وی اظهار داشت: تاریخ ایران و اسلام نشان می‌دهد اطبا و حکمای ایران قبل از معرفت‌‌های علمی به معرفت اخلاقی شناخته می‌شدند و نام حکیم صرف نظر از مسائل علمی به اخلاق برمی‌گشت.

وی رعایت مسائل اخلاقی در آموزش و پروش را مهم دانست و افزود:‌ رعایت این مسائل در مبانی اسلامی ما ارزش‌های اخروی و دنیوی به همراه دارد.

وی اضافه کرد: بعد از انقلاب فرهنگی و با انقلاب اسلامی پای درس اخلاق پزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی باز شد و به جرأت می‌توانم بگویم تمام رئوس مطالب را به خاطر دارم و بکارگیری آن را توسط اساتید امری مهم می دانم.

خرم خورشید اظهار داشت: با گذشت چندین سال از انقلاب هنوز می‌بینیم که آموزش و پژوهش در زمینه‌های پزشکی تحلیل رفته است. کپی‌برداری 58 مقاله سر و صدا و تبعاتی را برای اساتید، نظام و کشور در برداشت که با رعایت ملاحظات اخلاقی می‌توانستیم شاهد چنین اخباری نباشیم.

وی بیان کرد: موضوع اخلاق از پیشنهادات و ضروریاتی است که جامعه دانشگاهی باید به آن بپردازد و امیدواریم دوره اخلاق عمومی، اخلاق حرفه‌ای در آموزش، پژوهش و درمان و سایر دوره‌های تخصصی در کارگاه‌های دانش‌افزایی دانشگاه‌ها لحاظ شود.

خرم خورشید ضمن تشکر از حمایت دفتر هم‌اندیشی اساتید مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و معاونت آموزشی دانشگاه گفت: موضوع اخلاق در بسیاری از کنگره‌ها مطرح می‌شود اما بیان آن در نشست‌های هم‌اندیشی و کارگاه‌های دانش‌افزایی که با حضور اعضای هیأت علمی همراه است می‌تواند بدون محدودیت، ‌به صورت آزاد و با تبادل نظر اساتید همراه شود.

وی در پایان یادآور شد: خوشبختانه جلسات دانش‌افزایی با موضوعات اخلاقی تنها با هدف کسب امتیاز دنبال نمی‌شود و امیدواریم موضوع اخلاق و اجراسازی آن از اولویت اساتید دانشگاه باشد و با اخلاق‌مداری شاهد بهبود امور آموزشی، پژوهشی و درمانی کشور باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار