مراکز ماساژ تايلندی در ايران، قانونی يا غير قانونی؟

پرونده ماساژهای غیرقانونی را دوباره باز کردیم و امیداوریم این بار عزمی جدی برای برخورد با این معضل به وجود آید.

مراکز ماساژ تايلندی در ايران، قانونی يا غير قانونی؟به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛  همه چیز از وقتی شروع شد که پای ایرانی ها به تایلند باز شد. زمانی که تبلیغات گسترده چشم بادامی ها، مرفهان ایرانی را به آنجا کشاند تا یک پای صنعت گردشگری سرزمین هزار معبد را تشکیل دهند و پول هایشان را خرج توسعه آنجا کنند. از آنجا بود که ایرانی ها با برخی از راه های درآمدزایی این کشور آشنا شدند و خواستند آن را در ایران پیاده کنند، بدون در نظر گرفتن تفاوت های فرهنگی و دینی.

یکی از این راه های درآمدزایی که علاقه مندان زیادی در کشورهای خارجی به خصوص شرقی ها دارد ، ماساژ است. البته خود ما هم در کشورمان از گذشته با این کار آشنا بودیم اما نه به عنوان یک شغل پردرآمد و علمی. قدیمی ترها به خوبی آن را در حمام های عمومی به یاد می آورند. حمام هایی داغ با نوشابه ای تگری و البته دلاک های قوی هیکل که چنان استخوان هایشان را نرم می کردند که خستگی کار به کلی از بدنشان خارج می شد.

اما این ماساژهای وارداتی و ماساژورهای آن، از زمین تا آسمان با آن مشت و مال های نوستالژیک و دلاک های آن تفاوت دارند. ماساژها کاملا علمی شده و ماساژورها دیگر لازم نیست درشت هیکل با دستانی نیرومند باشند. البته علمی شدن این ماساژ ها اتفاق بدی نیست اما موضوعی که آزار دهنده است، وارد شدن این ماساژها با همان سبک و فرهنگ تایلندی است که هم با فرهنگ و هم دین ما مغایرت دارد.

بسیاری از این مراکز ماساژ در کشور ما قانونی هستند و مجوز کار دارند و هیچ مشکلی نیز از لحاظ رعایت موازین دینی و عرفی ندارند اما بسیاری دیگر از این مراکز هستند که به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند. این شد که فارغ از مراکز مجاز و رسمی ارائه دهنده ماساژ که بدون منع قانونی و مشکل خاصی کارشان را در فضاهای رسمی تبلیغ می کنند، مراکز غیر مجاز و زیر زمینی بسیاری هم به وجود آمد که به دور از چشم نهادهای نظارتی، ارائه انواع ماساژ آن هم به جنس مخالف را تبلیغ می کنند.

استفاده از شبکه های اجتماعی هم به این تب دامن زد و راحت ترین راه برای رسیدن به این گروه ها و به قول خودشان سالن های ماساژ، صفحات خاص تبلیغات این مراکز مخفی شد. کافی است چند کلمه کلیدی را در این شبکه اجتماعی جستجو کنید تا به نتایج جالبی برسید؛ از سالن های ماساژ رسمی و مجاز تا سالن های زیر زمینی و ارائه دهنده خدمات خاص ماساژ.

ماساژ درمانی‌های غیر قانونی را در دو بخش تحلیل خواهیم کرد:
 
 ابتدا در مورد بحث علمی آن که با وجود اعلام مراجع ذیصلاح‌ در وزارت‌ بهداشت و حتی فدراسیون پزشکی ورزشی برخی از این مراکز مجوز ماساژ درمانی ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که نه تنها این کار اصولی انجام نشود بلکه شاید در برخی مواقع باعث بروز مشکلاتی شود که کمترین‌های آن بی تاثیری ماساژ با توجه به هزینه‌ بسیار سنگین آن باشد یعنی به قول معروف پول خود را به جوی آب ریختند. 
 
 اما نکته مهم‌تر آن جدای بحث مجوز و غیر قانونی بودن برخی مراکز ماساژ، موضوعی اسفناک‌تر است که این بار خلاف در خلاف انجام می‌شود. 
 
 مراکز غیر قانونی ماساژ این بار از ماساژور‌های آقا برای خانم‌ها استفاده می‌کنند و البته ماساژورها خانم برای آقا وجود ندارد.... 
 
 کافی است دو چشم تنگ و یک اسم که شبیه هم اسم‌های هموطنانشان با مارک‌های تایلندی و چینی در مرکز ماساژ وجود داشته باشد آن وقت سیل مشتاقان سرازیر می‌شوند و خیلی از مسائل اخلاقی را نه تنها ارزان می‌فروشند بلکه بهایی گزاف نیز پرداخت می‌کنند. 

ماساژهایی که البته معلوم نیست تا چه حد از افراد متخصص در آن استفاده می شود و به دلیل نداشتن مجوز از هر فردی برای این کار استفاده می کنند. در گفتگویی که با برخی ازماساژور ها انجام دادیم اعلام کردند که این دسته از ماساژورها که بدون تخصص و تجربه فعالیت می‌کنند به بافت‌ها و ماهیچه‌های عضلانی ضربه می زنند؛ چرا که هدف ماساژور‌های زیر زمینی چیزی جدای از ماساژ درمانی اصولی و علمی است. هیچ تضمینی برای آسیب نرسادندن به بدن وجود ندارد و به دلیل نداشتن مجوز در صورت آسیب دیدن نمی توان از آنها شکایت کرد.

در ایران سه حوزه هستند که برای آموزش ماساژ اقدام می کنند. فدراسیون پزشکی ورزشی یکی از این حوزه هاست که دوره های ماساژ ورزشی را برگزار می کند و فرد پس از اتمام دوره، ماساژور ورزشی می شود. هر فردی که در حوزه ورزش بخواهد در ماساژ فعالیت کند هم باید از فدراسیون پزشکی ورزشی و وزارت ورزش و جوانان مجوز بگیرد و هم دوره های فدراسیون پزشکی ورزشی را گذرانده باشد. 

یکی اتحادیه گرمابه داران و دلاکان است که حمام عمومی های قدیم را جمع کردند و آن را تبدیل به مراکز ماساژ کردند. دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز سومین مرکزی است که دوره های ماساژ برگزار می کنند و هر کدام از این سه مرکز که مجوز دادند مسئول مراکز تحت پوشش خود هستند.

البته خیلی از تبلیغات ماساژهای زیرزمینی که در صفحات مجازی وجود دارد اصلا وجود خارجی ندارد و هدفشان تنها کلاه برداری از مردم است. به این صورت که در تبلیغاتشان شماره تلفن می گذراند و پس از تماس با آنها از مشتریان می خواهند ابتدا مبلغ ماساژ را به شماره کارتی که ارسال می کنند بفرستند و پس از انجام این کار آن شماره تلفن دیگر از دسترس خارج می شود.

در همین رابطه با آقایی متخصص طب ورزشی گفتگو کردیم و او ابتدا از فواید ماساژ و کارایی آن گفت: ماساژ با به جریان انداختن خون به سمت پا و از بین بردن لخته های خون، باعث می شود احساس خستگی در فرد از بین برود. وقتی یک نقطه را ماساژ می دهیم خون رسانی آن نقطه بیشتر می شود. اثرهای فیزیولوژیکی نیز دارد که باعث کاهش درد در بدن و افزایش دمای آن بافت و در نهایت ریلکسیشن می شود. همچنین ماساژ اثرات روانشناختی نیز دارد که به خصوص در ورزشکار هم باعث کاهش اضطراب و احساس قدرتمندتر شدن روانی ایجاد می کند.

وی درباره احتمال آسیب رسانی در صورت غیراصولی بودن ماسا‍ژ نیز بیان کرد: نوع ماساژ و شدت ماساژ بسیار مهم است و اگر در آن دقت نشود باعث آسیب می شود. در بعضی مواقع که وقتی فردی یا به عنوان مثال ورزشکار آسیب ببیند و بافت عضله اش پاره شود، این پارگی و آسیب با ماساژ بیشتر می شود. 

آقایی درباره مراکز غیرقانونی ماساژ نیز گفت: متاسفانه این مراکز وجود دارد و باید فدراسیون با آنهخا برخورد کند. بسیاری از این افراد که تخصص ندارند حتی با تیم های حرفه ای نیز کار می کنند که باعث آسیب رسانی به دیگران می شوند.

در نهایت بهتر این است که اگر می خواهیم به سراغ ماساژ برویم، ماساژ به روش علمی دنبال شود و زیر نظر یک مجموعه علمی مشخص باشد تا نظارت بر آن اعمال و هر آنچه که لازمه یک کار تخصصی است انجام شود. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار