اصفهان؛

قصبه قدیم نطنز در فهرست ثبت آثار معنوی کشور قرار می گیرد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز گفت: محل قصبه قدیم نطنز در فهرست ثبت آثار معنوی کشور قرار می گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسین یزدانمهر امروز گفت و گو با خبرنگاران از ثبت پنج شنبه بازار نطنز در فهرست آثار معنوی کشور خبر داد و اظهار کرد: پنجشنبه بازار نطنز از قدیم محل عرضه محصولات اهالی بومی این شهر و روستاهای اطراف آن بوده است و هنوز هر هفته به شیوه سنتی در محله قصبه قدیم برپا می شود.
وی افزود: افرادی از روستاها و شهرهای اطراف برای فروش تولیدات خود که بیشتر آن از میوه‌ جات، خشکبار و صنایع‌ دستی است به این محل می‌ آیند و به نوعی روش کسب درآمد را به تصویر می کشند.
وی گفت: ثبت معنوی مراسم و آئین‌ هایی که نحوه زندگی مردم هر منطقه، آداب‌ و رسوم آن ‌ها، شیوه ‌های تعامل، روابط اجتماعی، روش‌های کسب درآمد، مراسم مذهبی و غیره را نشان می دهد از اهداف اداره میراث فرهنگی نطنز است و به همین منظور ثبت مراسم سنتی پنج شنبه بازار نطنز در دستور کار این اداره قرار گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز تصریح کرد: با هماهنگی با واحد ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مراسم سنتی پنجشنبه‌ بازار نطنز به زودی در فهرست آثار ملی کشور ثبت معنوی می‌ شود.
وی خاطر نشان کرد: امروز با حضور مسئول ثبت معنوی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان بر ثبت این مراسم سنتی تاکید شد و به زودی با مستند نگاری و تهیه پرونده شاهد ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور خواهیم بود.
به گفته سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نطنز پیش از این پنج آثار معنوی شهرستان شامل ترانه قالی‌بافی بادرود، جل جلانی طامه، مجمع گردانی متین آباد، آیین چهل هشتم بادرود و نخل گردانی بادرود پیش از این به فهرست آثار معنوی کشور افزوده شده بود.
شهرستان نطنز دارای 1800 اثر تاریخی شناسایی شده است که به لحاظ تعداد بناها و آثار تاریخی رتبه سوم استان اصفهان را دارا است.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار