کرمان؛

جشنواره از فناوری های پیشرفته کرمان

سومین دوره جشنواره تجاری سازی فناوری های پیشرفته پارک علم و فناوری استان کرمان در کیش برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،سومین دوره جشنواره تجاری سازی فناوری های پیشرفته توسط پارک علم وفناوری استان کرمان و با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش در روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ 7 و 8 بهمن ماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی خلیج فارس کیش با حضور امیرحسین دوایی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری، احمد علمایی مجری حمایت و توسعه شرکت های نوپا و مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، علیرضا حیدری رئیس استاندارد بین المللی آمریکا و استاد دانشکده شیمی کالیفرنیای جنوبی و جمعی از کارشناسان و متخصصان برگزار شد.

دکتر گنجوئی معاون فناوری و نوآوری پارک و دبیر جشنواره درحاشیه افتتاحیه این همایش از نمایشگاه جانبی این همایش بازدید کرد و اعلام کرد: ازمیان تعداد زیاد طرح های ارسالی، تعداد 220 طرح قابلیت جذب سرمایه را داشت؛ از سوی کمیته داوران جشنواره جهت شرکت در جشنواره و معرفی به سرمایه گذاران انتخاب شدند و گستره حضور و ارائه طرح در جشنواره به طور عمده شامل کلیه شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، کانون خلاقیت و نوآوری، مراکز پژوهشی و بنیاد نخبگان در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه طرح هایی جهت حضور در جشنواره انتخاب شدند که قابلیت تجازی سازی و جذب سرمایه گذاران را داشته باشند و به مرحله تولید و برندسازی رسیده باشند افزود: معیارهای مهم در فرآیند ارزیابی طرح ها می توان از درجه پختگی و میزان تازگی طرح در سطح ملی و بین المللی، حد نوآوری و فناورانه، درجه رفع مشکلات جامعه توسط طرح ارائه شده، ارزش اقتصادی و ارزش افزوده حاصل از طرح برای کشور، آثار اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی ناشی از بکارگیری طرح، قابلیت جذب سرمایه گذار و ورود به بازار نام برد.

گنجوئی در ادامه بیان کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، کشاورزی، برق و الکترونیک، گیاهان دارویی، صنایع معدنی، صنایع نفت و گاز و صنایع معدنی از جمله مهم ترین محورهای این همایش بود.

وی همچنین افزود:تجاری‌سازی فناوری نقش کلیدی در فرآیند ثروت‌آفرینی در اقتصاد دانش‌بنیان دارد وزنجیره اقتصاد دانش‌بنیان بدون حلقه­تجاری‌سازی دانش و فناوری، در فاز تحقیق و توسعه باقی می‌ماند بنابراین رمز بهره‌مندی جامعه از دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در توجه ویژه به این حلقه نهفته است.

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری استان کرمان با بیان اینکه تجاری سازی دانش، فرآیندی پویاست که با بررسی پیوسته بازار تقاضا، تغییرات فناوری، سبک زندگی و استانداردهای مصرف ارتباط تنگاتنگ دارد گفت: مشابه هر فعالیت صنعتی، بازخوردهای مصرف‌کننده و بازار به تحقیق و توسعه به کسب و کار دانش‌بنیان جهت می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تجاری سازی، انتقال فناوری و نه حداکثر کردن درآمد است افزود: باید به این نکته توجه جدی داشت که یافته های پژوهشی منجر به رفع نیازهای جامعه و ایجاد ارزش افزوده حاصل از فروش و تجاری سازی فناوری های حاصل شده شوند؛ در غیر اینصورت نقشی در توسعه اقتصاد کشور نخواهد داشت و پتانسیل اقتصادی یافته های علمی و تکنولوژیک زمانی شکوفا می شود که این یافته ها به طور موثری به نوآوری تبدیل شوند.

گنجوئی بیان کرد: هم اکنون در کشور جشنواره های علم تا عمل، شیخ بهایی و ایده های برتر، رویش و خوارزمی و غیره با اهداف خاص و متفاوتی برگزار می شوند. این در حالی است که برگزاری یک جشنواره با رویکرد منحصرا تجاری سازی و معرفی محصولات فناورانه و نوآورانه به سرمایه گذاران و تجار داخلی و خارجی ضروری به نظر می رسد.

دبیر علمی جشنواره گفت: معرفی دستاوردهای حاصل از فرآیند تجاری سازی فناوری و نوآوری به جامعه بازرگانان، سرمایه گذاران و صنعتگران داخلی و خارجی، شناسایی و معرفی قابلیت های توسعه فناوری های موجود در کشور، فرهنگ سازی در سطح جامعه به منظور ترغیب و تشویق خلاقیت و نوآوری، شناسایی ظرفیت های فناوری بالاخص در پارک ها و مراکز رشد و در نهایت ایجاد شبکه منسجم و مستحکم تبادل و انتقال فناوری بعضی از اهداف عمده برگزاری جشنواره تجاری سازی فناوری های پیشرفته بوده است.

دراین جشنواره نمایشگاهی متشکل از حدود سی غرفه از شرکت های دانش بنیان و دانش محور و پارک های علم و فناوری کشور حضوریافتند و به ارائه طرح های خود و جذب سرمایه پرداختند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار