کرمان؛

آخرین توصیه های آیت الله هاشمی رفسنجانی درحمایت از توسعه کرمان

مدیرمسئول یکی از نشریات کرمان در نوشته ای به بیان دیدگاههای هاشمی رفسنجانی پرداخته وآخرین توصیه های اقتصادی آیت الله هاشمی را آورده است.

آخرین توصیه های آیت الله هاشمی رفسنجانیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ سه سال قبل و در چنین ایامی که بحث انتخاب استاندار استان مهم و استراتژیک کرمان در عرصه سیاسی و اقتصادی، به دلیل مشاجرات تند سیاسی گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب و اصولگرا به نقطه اوج خود رسیده بود،

معرفی علیرضا رزم‌حسینی برای تصدی مهم‌ترین مسند اجرایی استان کرمان به هیات دولت که از قضا از پشتوانه جدی سردار سرلشکر حاج‌قاسم سلیمانی عزیز هم برخوردار بود، آب سردی بود بر بحث‌های بی‌پایان و بی‌نتیجه سیاسیون و آرامش خاطری برای مردم نجیب کرمان شد.

رزم‌حسینی که روزگاری برای دفاع از نظام و انقلاب در قامت جانشینی لشکر همیشه پیروز ثارا... لباس رزم بر تن داشت، پس از جنگ وارد عرصه فعالیت‌های اقتصادی گردید و به همین دلیل نسبتا مهم، ضمن حفظ گرایش سیاسی خود، هیچ‌گاه خود را اسیر مجادلات باندی و جناحی نکرد.
مساله مهمی که سبب شد تا افراطیون با استناد به آن و عنوان کردن اینکه وی از سیاست هیچ نمی‌داند! بر طبل مخالفت خود برای آمدن رزم‌حسینی به کرمان بکوبند.

شدت مخالفت‌های جاهلانه و بعضا مغرضانه افراطیون منتسب به هر دو طیف سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در آن زمان به حدی بالا گرفت که سپردن سکان بالاترین مسند اجرایی استان به رزم‌حسینی با تردیدهای جدی و اما و اگرهایی مواجه شد.

در آن ایام و در آن هیاهو و به‌منظور خنثی کردن ترفندهای افراطیون،  پیشنهاد ملاقات جناب رزم‌حسینی با حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری معاون وقت پارلمانی رییس‌جمهور را مطرح کردم.

ملاقاتی که پس از ارایه طرح‌ها و برنامه‌های رزم‌حسینی و گفت‌وگو پیرامون آن، جناب انصاری در توصیف رزم‌حسینی سخنانی را بر زبان راند که بهترین خروجی این ملاقات بود و البته پایانی شد بر مخالفت افراطیون: "رزم‌حسینی اولین استانداری است که می‌بینم قبل از عزیمت به محل کار خود برنامه مدون و کارشناسی شده دارد. او واقعا یک فکر و برنامه اقتصادی برای تحول استان کرمان دارد و به نظرم همه باید او را حمایت کنند."

حمایت قاطع  انصاری وخاصتا حضرت آیت‌ا... هاشمی که رضوان الهی بر او باد، سبب شد تا رییس دولت یازدهم امضای خود را بر حکم استاندار استانی بزند که زادگاه بزرگ‌مردانی است که خود روزگاری در قامت رییس‌جمهور، معاون رییس جمهور، وزیر و... به این مرز و بوم خدمت کرده‌اند و حالا این رزم‌حسینی است که باید در زیر نگاه موشکافانه و توسعه‌گرای این مردان بزرگ و البته در پرتو حمایت‌های آنان، طرح‌های خود برای توسعه پایدار استان ثروتمند اما متاسفانه محروم کرمان را به محک تجربه بگذارد.

طرح بزرگ مثلث توسعه اقتصادی و شهر نمونه اقتصاد مقاومتی، از جمله طرح‌های مهم رزم‌حسینی بود. او در آغاز این راه به صراحت اعلام کرد که توسعه او همه‌جانبه و به دور از حاشیه‌سازی‌های سیاسی و جناحی است. مشی او اعتدال عملی و نه شعاری است و برای نیل به توسعه از ظرفیت‌های هر دو جناح استفاده خواهد کرد و بدیهی است که در این عرصه هیچ مجالی به افراطیون نخواهد داد.

وی در طرح مثلث توسعه رکن اصلی را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، رکن دوم را به نمایندگان مجلس که در آن زمان اکثرا از طیف اصولگرایان بودند و رکن سوم را به دولت به عنوان ناظر عالی واگذار کرد و ائمه جمعه را در مرکز و قلب این طرح قرار داد!.

از همان آغاز کار هویدا بود که قرار دادن ائمه جمعه در مرکز این طرح خوشایند برخی‌ها نیست همان‌گونه که محور قرار دادن بخش خصوصی صاحب فکر و صاحب سرمایه، خوشایند عده‌ای دیگر قرار نگرفت و به این جماعت نگران، باید برخی سیاسیون کاسب مسلک را نیز افزود؛ لذا ابراز مخالفت‌های تند در قالب حاشیه‌سازی‌های بی‌ارزش، بهترین سناریو برای سنگ‌اندازی بر سر مسیر توسعه مدنظر رزم‌حسینی بود که شاید بتوان نمود بارز آن را در ماجرای عزل مدیر کل سیاسی و انتخابات وقت استانداری کرمان جست‌وجو کرد.

در همان ایام من به مناسبتی خدمت حضرت آیت‌ا... هاشمی رسیدم و از برخی بی‌مهری‌ها نسبت به مهندس رزم‌حسینی گلایه کردم و به صراحت خدمت ایشان گفتم که اگر حمایت ایشان نباشد رزم‌حسینی باید طومار توسعه استان را درهم بپیچد که حضرت آیت‌ا... خیلی قاطع گفتند من از رزم‌حسینی حمایت کرده و خواهم کرد و افزودند: من معتقدم اگر طرح‌های رزم‌حسینی در کشور اجرا شود کشور آباد خواهد شد!.

بازتاب گسترده سخنان آیت‌ا... هاشمی در حمایت از رزم‌حسینی نه تنها روح تازه‌ای در کالبد متولیان و مجریان توسعه پایدار استان دمید بلکه مخالفان را وادار به سکوت هر چند مقطعی نمود. اما سفر حضرت آیت‌ا... به کرمان در تابستان گذشته و حمایت مجدد و قاطع ایشان از استاندار مبتکر و خلاق استان، مخالفان را وادار کرد تا هر چند عجالتا به کنج عزلت عزیمت نمایند!

مخالفانی که البته به اعتقاد من مترصد حضور دوباره در میدان سنگ‌اندازی و مخالفت با توسعه پایدار محروم‌ترین و البته ثروتمندترین استان کشورند.

و اینک که حضرت آیت‌ا... در کمال بهت و ناباوری همه مردم ایران، غزل هجران را سرود و از میان ما رفت، هر چند فقدان این امیر بزرگ سازندگی ایران سرافراز، بهانه غمگساری ما گردیده اما در عین حال فرصت نابی شده است برای افراطیون مخالف توسعه، مخالفانی که بدون تردید سر از لاک بر خواهند آورد و برای نیل به مقاصد خود از هیچ ترفند و توطئه‌ای فروگذار نخواهند کرد.

و همین مساله است که وظیفه دلسوزان و مشتاقان آبادانی این مرز و بوم را صد چندان خواهد کرد، وظیفه‌ای که معتقدم صرفا در پرتو تمسک به اندیشه ناب امیر اندیشه و سازندگی این مرز پر گهر لباس فاخر عمل را برای نیل به توسعه پایدار به تن خواهد کرد و آب سردی بر حرارت اندیشه‌های دلواپسان مخالف توسعه خواهد ریخت. اندیشه‌ای که طی سالیان و دهه‌های متمادی دغدغه حضرت آیت‌ا... بود و از حسن ماجرا آن را چند روز قبل از آسمانی شدنش در جمع مدیران استان کرمان بیان و اذعان داشت آنچه امروز رزم‌حسینی در کرمان در حال اجرای آن است تفکر دیروز و امروز من برای توسعه کشور است.
 

اندیشه‌ای که مبتنی بر سه اصل محوری به شرح ذیل است. اول از همه انتخاب مسیر اعتدال و پرهیز از اختلافات مهلک سیاسی در امر توسعه. دوم سپردن امور به بخش خصوصی خلاق، صاحب فکر و صاحب سرمایه و سوم اجرای خوب و دقیق. مواردی که از متن آخرین سخنان حضرت آیت‌ا... به خوبی قابل استنتاج است.

سخنان حضرت آیت‌ا... هاشمی در جمع مدیران استان کرمان چند روز قبل از رحلت: ".... از روز اولی که جناب آقای رزم‌حسینی بنا شد در کرمان این مسوولیت را بپذیرند درست آن چیزی که در فکر ما بود در انقلاب از اول مبارزه تا حالا، دیدم در افکار ایشان نمونه‌های خوبی دارد.

آقای مهندس رزم‌حسینی وقتی افکارشان را مطرح کردند من خیلی خوشحال شدم گفتم موفق خواهی شد و ایشان هم خیلی خوب اجرا کردند.

اولین شرط این بود که در استان اختلاف و درگیری و خط‌کشی و جناح‌بازی مزاحم کارها نباشد بلکه موید کارها باشد. امام همیشه می‌گفت به اقیانوس مردم وصل باشید اسلام هم همین را گفته.

من این سبک کار را کاملا می‌پسندم، مقدمه سیاسی‌ای را که انجام دادید می‌پسندم. اگر دچار درگیری‌های سیاسی از آن نوع که در بعضی جاها هست دلواپسی‌ها، تندروی‌ها و هتاکی‌ها و ... می‌شدید (انجام کارها با مشکل مواجه می شد) الحمدا... در کرمان خیلی کم است و ان‌شاءا... چیزی نباشد.

الان نمونه خوبی در کرمان اجرا شده اگر این جلسه و اظهاراتی که بیان شد درست به آگاهی و اطلاع مردم برسانیم، همه استان‌ها این کار را می‌کنند. این کاری که در کرمان دارد انجام می‌شود خیلی تفکرات خوبی است. اینکه بسیاری از نقاط نیازمند  را برای توسعه در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌اید .
امروز در بخش خصوصی ما قدرت‌های علمی و فنی و تجارب لازم و حتی سرمایه هست. من به شما تبریک می‌گویم. ما در میان استانداران الان ابتکاراتی داریم اما این نوع  (طرح‌های استاندار کرمان) هنوز در کشور رایج نشده و می‌تواند رایج شود. به نظرم راه توسعه واقعی و ماندگار و قابل صدور این است که ان‌شاءا... این راه را ادامه بدهید. موفق باشید."

حجت الاسلام علی علویان مدیرمسئول نشریه آینده ما کرمان
انتهای پیام/ح





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار