نعمت زاده در گفتگوی ویژه خبری :

ایران خودرو و سایپا هیچ قراردادی با رنو نخواهند بست/ بدهی سال های گذشته دولت به نظام بانکی عملا بانک ها را زمین گیر کرده است

از اقتصاد مقاومتی در صنعت تا تعامل میان صنعت و نظام بانکی امشب 9 بهمن در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ایران خودرو و سایپا هیچ قراردادی با رنو نخواهند بست/ بدهی سال های گذشته دولت به نظام بانکی عملا بانک ها را زمین گیر کرده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از اقتصاد مقاومتی در صنعت تا تعامل میان صنعت و نظام بانکی امشب9 بهمن در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نعمت زاده در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون سایه روشن های صنعت و تجارت گفت: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی احیای7 هزار و500 واحد به تصویب رسید به گونه ای که کار با کمک کل نظام بانکی، استانداران و روسای سازمان های ذیربط انجام شود.

وی با اشاره به اینکه،  بیش از 20 هزار و500 واحد موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده است اظهار داشت: بیش از50 درصد واحد ها مربوط به بخش صنعت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه، پرونده ها در دست بررسی هستند ادامه داد: میزان تسهیلات داده شده حدود14 هزار و400  میلیارد تومان است.

 نعمت زاده با اشاره به اینکه،  به واحد هایی که عمدتا مشکل مالی داشته اند تسهیلات ارائه شده است افزود: امیدوارم بتوانیم  در راستای حل مشکلات مالی به 30 هزار واحد  کمک کنیم.

 وی ادامه داد : هزار و200  واحد در سراسر کشور بازرسی شده تا مشخص شود که تسهیلات ارائه شده صرف حل مشکلاتشان در جهت افزایش تولید بوده است.

نعمت زاده در ادامه برنامه با اشاره به اینکه،  متقاضیان باید در ارائه مدارک تعجیل کنند گفت: کار گروه هایی در نظر گرفته شده تا بر مبنای نیاز واحد ها عمل می کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه، این واحد ها مشکل بازار ندارند اظهار داشت: 90 درصد واحد هایی که به بانک معرفی شده اند گره کارشان با پول حل می شود.

وی افزود: اگر واحد ها با مشکلی روبرو شدند می توانند در استان ها به مسئولین مربوطه برای کمک مراجعه کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بدهی های انباشته شده از دوران گذشته دولت به نظام بانکی افزود:  معوقاتي در طی سال های رکودبه وجود آمده که  برخی از وام گیرندگان نتوانستند پرداختی داشته باشند.

سود18 درصد برای واحد های تولیدی زیاد است

وی با اشاره به بدهی برخی از شرکت های دولتی گفت: سود18 درصد برای واحد های تولید ی زیاد است  اما عملا توانمندی بانک ها همین قدر است.

وی با اشاره به اینکه، بانک ها در طی 10 سال اخیر نتوانستند افزایش سرمایه داشته باشند گفت: ممکن است افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی باشد اما آن پول نمی شود و فقط بر روی دفتر می آید که مثلا100 تومان200 تومان شده است.

نعمت زاده در پاسخ به سوال دیگری پیرامون نرخ متوسط بازده افزود: با توجه به کاهش  نرخ تورم ، سود 18 درصد بسیار بالا است.

بدهی سال های گذشته دولت به نظام بانکی عملا بانک ها را زمین گیر کرده است/ تولید کنندگان بدهکار شرکای جدید بگیرند

نعمت زاده با بیان اینکه،  بدهی سال های گذشته دولت به نظام بانکی عملا بانک ها را زمین گیر کرده است اظهار داشت: توصیه ام به تولید کنندگان بدهکار این است که شرکای جدید بگیرند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به محدود بودن منابع نظام بانکی ادامه داد: اگر بخواهیم در این محدودیت اسکناس چاپ کنیم به عبارتی دست به کاری زدیم که تورم زا است.

وی با اشاره به اینکه، این دولت از استقراض جلوگیری کرده است ادامه داد: اقتصاددان ترجیح دان تا از تورم کار را آغاز کنند منتها باید تمهیدات لازم برای خروج از رکود اندیشیده می‌شود.

نعمت زاده با اشاره به اینکه، باید از فاینانس و اعتبارات بین المللی استفاده کرد گفت: ما معتقدیم بایدحداقل50 درصد آورده از محل سهامداران  و 50 درصد  دیگر از محل تسهیلات دریافت شود.

وی با اشاره به اینکه، تسهیلات و فاینانس خارجی خوشبختانه نرخ پایینی دارد افزود: صنایع و سرمایه گذاری جدید باید بر پایه صادرات بنا نهاده شود زیرا ریسکي ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه، سرمایه گذاری باید به منظور توسعه صادرات باشد خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری باید با هدف توسعه صادرات باشد.

نعمت زاده با اشاره به مطالبات بانک ها از مردم ادامه داد: برخی از بانک ها برخلاف مقررات برای دیرکرد جریمه در نظر گرفته اند.

صنعت خودرو و فولاد بیشترین رشد را در بخش صنعت داشته اند

نعمت زاده همچنین در پاسخ به این سوال که در بخشی از صنعت نرخ رشد بیشتر متعلق به کدام صنایع است گفت: یکی از صنایع پیشرو در این بخش صنعت خودرو است که خوشبختانه ۳۸ در صد در کل خودروهای تولیدی کشور ، رشد تولید داشتیم.

وی افزود: صنعت فولاد کشور نیز هم از لحاظ تولید و هم از لحاظ قیمت از رکود خارج شده است ضمن آن که در صنایع لوازم خانگی و صادرات صنایع غذایی رشد خوبی داشتیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در بخش مصالح ساختمان اعم از سیمان، سرامیک، کاشی و دیگر مصالح ساختمانی یه دلیل رکود در بخش ساختمان متاسفانه رشد عمده ای نداشتیم مضاف بر اینکه در بخش مسکن کشورهای همسایه هم به دلیل ناامنی های موجود از رشد لازم برخوردار نبودند که اگر رکود در این بخش را نداشتیم قطعا می توانستیم رشد ۸ درصدی را تجربه کنیم.

خودروسازی ما دولتی نیست

وی همچنین درباره اینکه آیا رشد در صنعت خودروسازی متاثر از توجه دولت به این بخش است گفت: خودروسازی ما دولتی نیست و ما به عنوان حاکمیت سیاست گذار هستیم و برای بخش خصوصی و دولتی همان سیاستی را اعلام می کنیم که برای ایران خودرو و سایپا آن را دنبال می کنیم.

نعمت زاده افزود: ما هر دو، سه هفته یکبار با کلیه خودروسازان کشور جلسه مشترک می گذاریم و سیاست گذاری ها به اتفاق گرفته می‌شود.

ایران خودرو و سایپا هیچ قراردادی با رنو نخواهند بست

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص موضوع قرارداد ایران خودرو و سایپا با شرکات رنو نیز اظهار داشت: درست است که ایران خودرو و سایپا مذاکراتی با رنو انجام داده اند ولی نه قراردادی بسته اند و نخواهند بست.

وی ادامه داد: به این جمع بندی رسیدیم که تشدد آرا می تواند به ضرر کشور تمام شود بنابراین سازمان ایدرو که سهام دار دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا است قرار شده که با رنو هم برای تولید داخلی و هم برای سرمایه گذاری مشترک و در صورت نیاز به واردات وارد مذاکره شود‌.

نعمت زاده افزود: نگین خودرو هم یک بخش خصوصی است که سال ها قبل هم وجود داشته و واردات را انجام می داده که در قراردادی که خواهیم بست، توافق شده نگین خودرو هم زیر نظر مشارکت ایدرو استقلالش را حفظ کند ولی سهام عمده او زیر مجموعه ایدرو قرار می گیرد ، بنابراین یک واحد سیاست گذاری مشترک و متمرکز در این رابطه خواهیم داشت.

نگران فشار مالیات بر واحدهای تولیدی هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مالیات بر واحدهای تولیدی نیز عنوان کرد، متاسفانه در کشور ما حقوق بگیران و بنگاه های تولیدی مالیات می پردازند و در دو سال گذشته نیز فشار زیادی به واحدهای تولیدی آمده است.

وی با تاکید بر اینکه نگران فشار مالیات بر واحدهای تولیدی هستیم گفت: یکی از مسایلی که نتوانستیم آن را کامل حل کنیم همین بحث است.

در نه ماهه ابتدای امسال حدود چهار هزار و سیصد واحد نیمه تمام تکمیل و راه اندازی شد

نعمت زاده همچنین با تاکید براینکه در نه ماهه ابتدای امسال در حدود چهار هزار و سیصد واحد نیمه صنعتی تکمیل و راه اندازی شده اظهار داشت: این موضوع نشان میدهد که بخش خصوصی به آینده امیدوار دارد اما سرمایه در کشور محدود است.

وی افزود: در این راستا استراتژی ، برنامه و راهبرد ما در قالب اقتصاد مقاومتی چاپ و منتشر شدن و در بخش صنعت ، معدن و تجارت در حال اجرا است.

ادغام وزرات صنعت و بازرگانی تصمیم به جایی بود

نعمت زاده در بخش دیگری از اظهاراتش ادغام وزارتخانه های صنعت و بازرگانی را تصمیم کاملا به جایی دانست و گفت: سیاست گذاری وظیفه حاکمیت است لذا اگر بخواهید مناسب سیاست گذاری کنید بهتر است که سیاست گذاری ها متمرکز باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بحث تعرفه نیز عنوان کرد: تعرفه بر گروه کالایی تهیه نمی شود بلکه تعرفه بر کالا تعیین می گردد با ممکن است در یک گروه یک واحد تعرفه پنج درصد و واحد دیگر تعرفه ی دیگری داشته باشد.

نعمت زاده در خصوص کاهش تعرفه پوشاک و پارچه نیز عنوان کرد: این بحث ربطی به تعرفه ندارد ، ما چهارده طبقه تعرفه داشتیم که دولت تصمیم گرفت برای تسهیل امور این تعرفه ها را به شش طبقه برساند که ا امسال به هشت طبقه رسیدم که به نظر ما کافی است و دلایل خود را نیز به دولت اعلام کردیم.

سامانه جامع تجارت را طراحی کرده ایم

وی همچنین با اعلام اینکه سامانه جامع تجارت را طراحی کرده ایم گفت: این سامانه انشالا تا آخر سال به سامانه جامع گمرکی ایران متصل خواهد شد.

نعمت زاده افزود: کاربران هم اکنون از سامانه جامع تجارت استفاده می کنند ولی این سامانه کامل نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار