افزایش تعداد دندان‌پزشکان موجب ارتقای سلامت دهان و دندان نمی‌شود

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی از کافی بودن تعداد دندان‌پزشکان بر اساس مولفه استاندارد جمعیت به دندان‌پزشک خبر داد و گفت: نیازی برای افزایش تعداد دندان‌پزشکان در کشور وجود ندارد.

افزایش تعداد دندان‌پزشکان موجب ارتقای سلامت دهان و دندان نمی‌شودنوید ناصری عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این که در حال حاضر در ٦٦ دانشكده فعال دندانپزشكى كشور، حدود 20 هزار دانشجو در حال تحصيل هستند، بیان داشت:  در صورتى كه از سال آتى، هيچ دانشجويى در رشته دندانپزشكى پذيرش نشود، جمعيت دندان‌پزشك كشور در ٥ سال آتى يعنى سال ١٤٠٠ هجرى شمسى، به مرز پنجاه هزار دندان‌پزشك مى‌رسد.
 
وی ادامه داد : این تعداد متناسب با جمعيت 150ميليون نفرى است نه جمعيت حدود ٨٥ ميليون نفر در سال ١٤٠٠، ولى اگر همين ميزان پذيرش دانشجو و در نتيجه همين سرعت افزايش دندان‌پزشك ادامه‌دار باشد، در سال ١٤٢٥ و در بهترين شرايط رشد جمعيتى، با جمعيتى نزديك به ١٠٣ ميليون نفر، همزمان با افزايش سالانه حدود 2 هزار دندان‌پزشك از سال ١٣٩٥ به بعد و حذف حدود ٢٠ هزار دندانپزشك فارغ التحصيل تا سال ١٣٩٠ از چرخه فعاليت، فقط تعداد دندانپزشكان فارغ التحصيل داخل كشور به مرز ٨٠ هزار نفر مى‌رسد كه متناسب با جمعيتى حدود ٢٤٠ ميليون نفر است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: تعداد دندانپزشكان حال حاضر كشور، بر اساس استاندارد مؤلفه جمعيت به دندان‌پزشك، به ميزان كافی است و با توجه به درصد رشد جمعيت، نياز مبرمى براى افزايش ناگهانى و انفجار دندان‌پزشك وجود ندارد.

وی بیان کرد: با اين اوصاف بايد شرايط توزيع متوازن دندانپزشكان را در شهرهاى مختلف كشور در پيش گرفت كه نيازمند انديشه‌ورزى بيشتر مسئولين اجرايى و سياستگذاران عرصه سلامت است و صرفاً نمی‌توان با تأسيس دانشكده و توليد دندانپزشك بيشتر، به حل اين مشكل اميدوار بود.

ناصری با اشاره به این که طبق برخى آمارهاى رسمى و غير رسمى، در حال حاضر تعداد دانشجويان ايرانى مشغول به تحصيل در رشته دندانپزشكى در خارج از كشور از بين يازده هزار نفر تا هجده هزار نفر، متغير تخمين زده مى شود؛ اذعان داشت: بيش از نود درصد آنان قصد بازگشت به كشور را دارند و به دندانپزشكان فعال داخل كشور افزوده خواهند شد.

وی اضافه کرد : اگر با همين سرعت تربيت دندانپزشك در كشور، در شرايطى كه در حدود ٦٠ سال و با شيبى ملايم و منطقى، تعداد دندانپزشكان كشور به مرز30 هزار نفر رسيده بود كه هماهنگى نسبى با كل جمعيت كشور را داراست، به يكباره و در طى ده سال، سى هزار دندانپزشك جديد به جامعه دندانپزشكى كشور اضافه مى شود.

وی تصریح کرد: ادامه اين روند همراه با عدم دورانديشى، نه تنها باعث ارتقاء سطح سلامت دهان و دندان مردم نمى‌شود بلكه بايد منتظر تبعات ناخوشايند و نگران كننده شرايط فوق اشباع جامعه از دندانپزشك و بروز مشكلات متعدد، هم براى دندانپزشكان و هم براى مردم بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
لطفا راجع به زیاد شدن هزینه های دندانپزشکی هم بگید ...این همه دندانپزشک داریم اما چون هزینه ها بالاست مراجعه نمیشه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
اگه مردم بفهمن دندونپزشکی چقدر گرونه مثل تخم چشاشون از دندوناشون مراقبت میکردن و چیز سفت باهاش نمیشکسن . من یه دندون عصب کشی کردم و پر کردم هفصد هزار تومن خرجم شد اشکم دراومد