روابط عمومی مركزآمار ايران اعلام كرد:

تعداد 65 ميليون سفر در فصل تابستان 1393، در كشور انجام گرفته است

طرح آمارگيری از گردشگران ملی يكی از طرح‌های مركز آمار ايران است كه با هدف تهيه آمار و اطلاعات مربوط به سفرهای گردشگری خانوارهای كشور، برای بررسی های اقتصادی و تصميم‌گيری مديران و برنامه‌ريزان در حوزه گردشگری، توسط مركز آمار ايران به اجرا در می آيد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح آمارگیری از گردشگران، با مراجعه به خانوارهای نمونه، اطلاعاتی در مورد ويژگی های سفر از جمله تعداد سفر، نوع سفر( با اقامت شبانه و بدون اقامت شبانه)، هدف اصلی سفر، شيوه سفر، نوع اقامتگاه گردشگران، نوع وسيله نقليه مورد استفاده، تعداد شب اقامت و هزينه‌های سفر و همچنین اطلاعاتی در مورد ويژگي‌های اجتماعی اعضای خانوار مانند سن، ‌جنس، وضع سواد و وضع اشتغال جمع‌آوری می شود.

نتايج اين طرح آماری درفصل تابستان سال 1393 نشان می دهد:

در فصل تابستان سال 1393، حدود 54 درصد خانوارهای كشور كه معادل 12452648 خانوار است، حداقل يك سفر داشته‌اند كه نسبت به تابستان 1392 به ميزان 2.84 درصد افزايش داشته است.

در تابستان سال 1393، تعداد 65870817 سفر انجام شده است كه نسبت به تابستان 1392 به ميزان 1.57 درصد افزايش داشته است.

تعداد سفرهای داخلی در فصل تابستان، 65549693 سفر بوده است. 57 درصد از سفرهای داخلی در فصل تابستان، با اقامت شبانه و 43 درصد بدون اقامت شبانه بوده است.   

بيش‌ترين سفرهای با اقامت شبانه فصل تابستان در سال 1393، با هدف ديدار دوستان و بستگان (57 درصد) و سپس با هدف‌های گردش و تفريح (22 درصد) و زيارت (13درصد) انجام پذيرفته است، این درحالی است که سفرهای با اهداف فوق در مجموع 92 درصد از سفرها را تشكيل داده است. حدود 8 درصد از سفرها در فصل تابستان با اهدافی نظير درمان، آموزش، خريد و کسب و کار صورت گرفته است.

 در فصل تابستان، 34 درصد از سفرهای بدون اقامت شبانه با هدف گردش و تفريح، 26 درصد با هدف ديدار دوستان و بستگان، 17 درصد با هدف درمان و 9 درصد با هدف زیارت انجام شده است، 15 درصد سفرهای بدون اقامت شبانه، با اهدافی نظیر آموزش، خريد و کسب و کار صورت گرفته است.


اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در فصل تابستان سال 1393، خانه بستگان و آشنايان با 68 درصد، ويلا و آپارتمان اجاره‌ای با 10 درصد و ویلا و آپارتمان شخصی با 8 درصد، اقامتگاه عمومی و چادر و کمپ شخصی هر یک با 5 درصد، اقامتگاه سازمانی با 3 درصد و سایر اقامتگاه‌ها با 2 درصد بوده است.

ده استان خراسان رضوی، مازندران، تهران، گيلان، فارس، اصفهان، سيستان و بلوچستان، اردبيل، كرمان و آذربايجان شرقي مقصد بيشترين سفرهاي با اقامت شبانه در فصل تابستان 1393 بوده‌اند.

ده استان گيلان، فارس، قزوين، مازندران، كرمان، گلستان، اصفهان، اردبيل، ايلام و خراسان رضوي مقصد بيشترين سفرهای بدون اقامت شبانه بوده‌اند.

ده شهرستان مهم گردشگرپذیر کشور در تابستان سال 1393، شامل مشهد، تهران، رشت، شيراز، قزوین، اصفهان، قم، ساری، کرمان و بندرانزلی بوده است که دارای بيش‌ترين تعداد سفر بوده‌اند. توجه به اين نكته ضروری است كه الگوی گردشگری از لحاظ نوع سفر، در اين شهرستان‌ها با هم متفاوت است. عمده سفر‌ها در شهرستان‌های مشهد، تهران، شيراز، اصفهان، قم و ساری از نوع سفرهای با اقامت شبانه و عمده سفرها در شهرستان‌های رشت، قزوین، كرمان و بندرانزلی از نوع سفرهای بدون اقامت شبانه بوده است.

نتايج تفصيلی طرح مذكور در قالب نشريه در دست چاپ و انتشار است، كاربران می توانند از طريق سايت مركز آمارايران به آدرسwww.amar.org.ir و يا از طريق واحد اطلاع رسانی به آن دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار