داورزنی در سناریوی چند صندلی و یک مرد

محمدرضا داورزنی با وجود تصاحب معاونت توسعه ورزش قهرمانی، والیبال را رها نمی کند و شاید والیبال را به عنوان تیری در ترکش خود نگه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا داورزنی در آخرین کنفرانس خبری خود زمانی که از او درباره حضورش در وزارت ورزش سوال شد، پاسخ داد که ترجیح می دهد در والیبال بماند و تا سال 2020 رئیس این فدراسیون باقی بماند.

در آن نشست خبری، وقتی از رئیس فدراسیون والیبال درباره پیشنهاد برای حضور در معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان سوال شد، داورزنی قرص و محکم از ماندن در فدراسیون والیبال خبر داد، اما به فاصله چند روز از صحبت‌های داورزنی همه‌ چیز همان‌طور اتفاق افتاد که شایعاتش از مدت‌ها پیش به گوش رسیده بود.

درست بعد از انتخاب مسعود سلطانی‌فر به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان بود که شایعه حضور داورزنی به جای نصرالله سجادی در معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان به گوش رسید، هرچند این موضوع از سوی وزارتی‌ها و داورزنی تکذیب می‌شد اما سرانجام بعد از سه‌ماه رنگ واقعیت گرفت و مسعود سلطانی‌فر طی حکمی محمدرضا داورزنی را به‌ عنوان معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، جانشین نصرالله سجادی در این سمت کرد.

اما سوالی که در این میان مطرح می شود این است که با انتخاب داورزنی به‌عنوان معاون سلطانی‌فر، تکلیف فدراسیون والیبال چه خواهد شد؟ مگر داورزنی در نشست خبری هفته گذشته خود قاطعانه از ماندن در فدراسیون خبر نداده بود؟ البته رئیس فدراسیون والیبال دیروز بعد از این انتخاب در صحبتی کوتاه اعلام کرد فعلا در هر دو سنگر (وزارت ورزش و فدراسیون والیبال) خدمت خواهد کرد، اما اگر قرار باشد شرایط طبق صحبت‌های داورزنی پیش برود پس تکلیف قانون چه خواهد شد؟

**داورزنی و دغدغه دوشغله بودن!

این در حالی است که احتمالا سجادی به دلیل بازنشسته بودن و قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها از سمت خود در وزارت ورزش برکنار شده اما نکته اینجاست که با این شرایط حالا داورزنی دوشغله جانشین او شده است. فراموش نکرده‌ایم که همین چند ماه پیش رئیس سازمان بازرسی کل کشور قانون منع به‌کارگیری دوشغله‌ها را در دستگاه‌های دولتی ابلاغ کرد و بسیاری از مدیران اجرایی حکم به برکناری افراد دوشغله منصوب را داده‌اند.

پس با این شرایط داورزنی چگونه می‌خواهد به‌طور همزمان در دو سنگر حضور داشته باشد؟ هرچند بسیاری ریاست فدراسیون‌ها را شغل نمی‌دانند اما یادمان نرود که همین چند روز پیش مهدی هاشمی، رئیس فدراسیون تیراندازی به دلیل همین دوشغله بودن توسط دیوان عدالت اداری از سمت خود در فدراسیون تیراندازی برکنار شد. بررسی همه این شرایط ما را به اینجا می‌رساند که احتمالا تا چندی دیگر شاهد جدایی داورزنی از ریاست فدراسیون والیبال خواهیم بود. در این صورت تکلیف یکی از موفق‌ترین فدراسیون‌های یک دهه اخیر چه خواهد شد.

**چالش جدید والیبالی‌ها؛ چه کسی رئیس می‌شود؟

هرچند در بسیاری از موارد انتقادهای فراوانی به برخی تصمیمات رئیس فدراسیون وارد است اما نمی‌توان منکر خدمات داورزنی در این فدراسیون شد. این در حالی است که طی سالیان اخیر بسیاری از پیشکسوتان والیبال جایی در جمع تصمیم‌گیرندگان این رشته در فدراسیون نداشتند و در زمان حضور داورزنی نه آنچنان خبری از کمیته پیشکسوتان بود و نه کمیته مربیان.

به همین خاطر قطعا جامعه والیبال برای انتخاب رئیس بعدی فدراسیون با چالشی بزرگ مواجه خواهد بود. آیا بین اهالی والیبال کسی پیدا خواهد شد تا بتواند فدراسیون را مدیریت کند؟ شاید خیلی‌ها انتظار داشته باشند نفراتی مانند ضیایی و افشاردوست که از بدنه همین والیبال هستند، جای داورزنی را بگیرند اما در این رابطه همه چیز به وزارت ورزش برمی‌گردد و اینکه چه کسانی تمایل خواهند داشت سکان هدایت فدارسیونی را بر عهده بگیرند که توقعات زیادی از آن وجود دارد.

**چرا داورزنی ترجیح داد برود؟

موضوعی که شاید توجه به آن حائز اهیت باشد ، این است که فراموش نکنیم والیبال ما دیگر روزهای خوب قبل خود را ندارد و می‌توان گفت که به ‌نوعی در آستانه قرار گرفتن در یک سراشیبی سقوط است. بسیاری از ستاره‌های ملی‌پوش والیبال ما پا به سن گذاشته‌اند و ‌انگیزه سابق را ندارند. ضمن اینکه با پشتوانه‌سازی نه‌چندان مناسب فدراسیون، گزینه‌های مناسبی هم برای جانشینی ستاره‌های ملی‌پوش وجود ندارد.

شاید اطلاع از همین شرایط باعث شده داورزنی به پیشنهاد وزیر پاسخ مثبت دهد و بعد از مدت کوتاهی از سمت خود در فدراسیون والیبال کناره‌گیری کند. این در حالی است که از همین دیروز شایعاتی مبنی‌بر جدایی داورزنی از فدراسیون والیبال و سرپرستی محمود افشاردوست (دبیرکل فدراسیون) یا احمد ضیایی (نایب‌رئیس فدراسیون) هم به گوش می‌رسید، موضوعی که البته فعلا تکذیب شده است اما بسیاری از مسائل تکذیب‌شده قبلی هم بعد از مدتی رنگ واقعیت به خود گرفته است.

قابل کتمان نیست که داورزنی دلش هنوز پیش والیبال است و به این راحتی از فدراسیون جدا نخواهد شد، مگر اینکه از قبل تصمیمات در این زمینه اتخاذ شده باشد و فردی نزدیک به داورزنی به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون انتخاب شود و معاون جدید سلطانی‌فر، نقش رئیس سایه را در فدراسیون والیبال بازی کند.

**واکنش دبیر کل فدراسیون والیبال به حکم رئیسش!

محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال در واكنش به معرفی داورزنی به عنوان معاون جدید ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش، اظهار داشت: به شخصه به عنوان یك والیبالیست اصلا راضی نبودم كه آقای داورزنی از فدراسیون برود و امید داشتم تا المپیک بعدی در فدراسیون والیبال حضور داشته باشد چرا كه تمام برنامه‌ریزی‌های ما برای المپیك ٢٠٢٠ است و بهتر بود كه خودشان بالای سر كار بودند. حتما بالادستی‌ها خیر ورزش را می‌خواهند. ایشان جزء مدیران باكفایت و ارشد ورزش هستند و بالایی‌ها به این نتیجه رسیدند كه وی می‌تواند در وزارت ورزش مثمرثمر باشد.

دبیر فدراسیون والیبال در واكنش به این سوال كه تكلیف انتخاب سرمربی تیم ملی چه می‌شود، تصریح كرد: كار انتخاب سرمربی تیم ملی طبق روال انجام می‌شود و مشكلی بابت عدم حضور داورزنی در فدراسیون والیبال وجود ندارد. افشاردوست در پاسخ به این سوال كه با شما برای سرپرستی فدراسیون صحبتی شده است، اعلام كرد: نه هیچ صحبتی نشده است و با آقای داورزنی صحبتی نكرده‌ام و نمی‌دانم كه ایشان قرار است همزمان در دو پست حضور داشته باشند یا فقط در وزارت ورزش باشند. احتمال می‌دهم كه آقای داورزنی به عنوان سرپرست در فدراسیون والیبال حضور داشته باشند.

چرا سلطانی‌فر دست روی داورزنی گذاشت؟

رابطه خوب محمدرضا داورزنی و مسعود سلطانی‌فر بر کسی پوشیده نیست. شاید به دلیل همین سابقه خوبی که در ارتباط این دو مدیر ورزشی وجود داشت، از همان روزهای ابتدایی روی کار آمدن وزیر ورزش شائبه جدایی داورزنی از والیبال و رسیدن به وزارت خانه به گوش رسید. نگاهی به اتفاقات چند سال اخیر در وزارت ورزش نشان می‌دهد که دوران حضور نصرالله سجادی در وزارت ورزش، دوران پرفراز و نشیبی بود. سجادی مدتی را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه مشغول به کار شد و بعد از انتخاب محمود گودرزی به‌عنوان وزیر ورزش، در سمت معاونت ورزش قهرمانی به کار خود ادامه داد.

مدیری که خود بازنشسته آموزش و پرورش بود اما بارها مصاحبه‌های او را درباره برکناری روسای فدراسیون بازنشسته خوانده‌ایم. این در حالی است که گودرزی در بسیاری از انتصابات و انتخابات فرمان را کامل در اختیار سجادی گذاشته بود و همین مساله باعث اتخاذ تصمیماتی عجیب شد. به تعویق افتادن انتخابات فدراسیون بسکتبال و صدور مجوز برای محمود مشحون که شرایطش برای حضور مجدد در فدراسیون این رشته شامل هیچ‌یک از قوانین وزارت ورزش نمی‌شد، یکی از مسائلی است که گفته می‌شود سجادی در آن نقش داشته است.

حالا سجادی بازنشسته رفته است و چند رئیس فدراسیون بازنشسته هنوز در راس کار حضور دارند. به نظر می‌رسد سلطانی‌فر داورزنی را به عنوان معاون اولش انتخاب کرده تا دست به خانه تکانی اساسی در فدراسیون‌ها بزند.

اما مهم این است که داورزنی بعد از خانه تکانی باز هم آدم های منتسب به وزارت و یا خودش را در فدراسیون ها بگمارد یا ...

امیدواریم داورزنی به یک صندلی قناعت کند و چند صندلی را برای پشت خطی های آماده آزاد بگذارد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار