مدیركل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای باید معیارهای یونسكو اعمال شود.

سعید یوسف پوردر گفتگو با خبرنگار باشگاه شهركرد افزود: از دیدگاه جهانی هرگونه تغییر در جای جای كره زمین بر كل آن اثر می گذارد و بر همین اساس هرگونه فعالیتی در یك منطقه می تواند محدوده ی منطقه، شهرستان، استان، كشور و حتی كل جهان را تحت تاثیر قرار دهد.
وی با اشاره به هزینه های بالای تهیه آب شیرین در برخی از كشورها و مقایسه با حجم بالای منابع استان و میزان ارزش ریالی آن، افزود: در گذشته به علت نبود دانش كافی الگوی برداشت از منابع آبی زیرزمینی در استان متداول بوده كه تغییر الگوی بارش در سالهای اخیر فشار بر این منابع را افزوده و باعث كاهش شدید آبهای زیرزمینی استان شده كه صدمات غیر قابل بازگشتی به محیط زیست استان وارد می كند.
یوسف پور نشست زمین، كاهش نفوذ پذیری سفره های آب زیرزمینی، شوری آب و زمین های زراعی، تنش های اجتماعی – اقتصادی، مهاجرت ، قطع ارتباط اكولوژیك گونه های مختلف، مهاجرت حیات وحش و بسیاری مشكلات و معضلات دیگر را از دیگر پیامدهای منفی تداوم روند برداشت آب و ادامه خشكسالی ها در استان برشمرد.
وی گفت: مهمترین چالش های اخیر استان در دو بخش بحران های ناشی از كم آبی و بحران های ناشی از سوء مدیریت در بهره برداری از منابع آبی است.
وی با تاكید بر اعمال نظر كارشناسی و علمی و پرهیز از به حاشیه كشاندن موضوعات مربوط به طرح های انتقال آب در استان افزود: اعمال معیارهای جهانی یونسكو می تواند در برخورد منطقی با این مباحث مفید و راهگشا باشد.
وي افزود: طبق این معیارها باید كلیه گزینه های جایگزین كه منجر به كاهش و بهینه سازی مصرف در مبداء و مقصد می شود، به طور دقیق مورد ارزیابی قرارگیرد.
یوسف پور ادامه داد:‌ چنانچه با اعمال این موارد همچنان بحث انتقال آب مطرح بود در مرحله ی بعد در اجرای این طرح ها در حوزه های مبداء و مقصد باید مباحث اجتماعی - فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و تغییرات بنیادین، شدید و اساسی آن مد نظر قرارگیرد.
وی، چهارمحال و بختیاری و خوزستان را استانهای مبداء قلمداد كرد و گفت: اگر كاهش میزان آب در بالا دست موجب خشك شدن تالاب های استان خوزستان شود معضل افزایش آلودگی هوا ناشی از ریزگردها نیز در آینده مشكل ساز خواهد شد.
وی، اجرای سازه ی سد بهشت آباد در منطقه حفاظت شده قیصری، احداث تونل انتقال آب بین حوضه ای بهشت آباد و عدم رعایت حق آبه زیست محیطی پس از اجرای این طرح را مهمترین دغدغه های حفاظت محیط زیست استان دانست./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.