عناوین اقتصادی روزنامه ها؛

رشد اقتصادی اعدادی جهت مانور‌های تبلیغاتی مسئولان اقتصادی کشور/ نقدینگی بلای جان نظام بانکی

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی و همچنین صفحات اقتصادی برخی روزنامه های کشور و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم.

بررسی کارنامه اقتصادی دولت در نخستین صفحه روزنامه جهان صنعت با این تیتر به چشم می خورد؛ افزایش بیکاری، گسترش فقر:
در شرایطی که کمتر از چهار ماه از دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری حسن روحانی بیشتر باقی نمانده‌، توجه به عملکرد دولت یازدهم قبل از به پایان رسیدن حیات آن می‌تواند به ارزیابی کارنامه دولت کمک کند‌.
بی‌شک بزرگ‌ترین دستاورد اقتصادی دولت حاضر کنترل تورم و مهار افسار آن در طول سالیان اخیر است که توانسته بار روانی منفی تورم 40 درصدی دولت دهم را از دوش مردم بردارد‌. همچنین تلاش‌های کابینه روحانی برای گشایش و افزایش مراودات تجاری بر مثبت شدن رشد اقتصادی تاثیرگذار بوده است‌.
با این حال باید توجه داشت که آیا این رشد حاصل شده نشان‌دهنده پویاتر شدن و پیشرفت اقتصاد برای مردم کشور شده یا صرفا اعدادی روی کاغذ جهت مانور‌های تبلیغاتی مسوولان اقتصادی کشور است؟ زیرا بهبود شرایط اقتصادی تنها به کنترل تورم و رشد اقتصادی محدود نمی‌شود و پارامترهای دیگری برای ارزیابی موقعیت موجود و آتی کشور باید در نظر گرفته شود‌. برای مثال به این دلیل که متاسفانه خط‌کشی برای محاسبه میزان رکود در کشور وجود ندارد، هیچ‌گاه نمی‌توان از شرایط رکودی آحاد مردم در کسب و کار و موقعیت آنها از نظر اقتصادی آگاه شد‌. در واقع گرچه توسعه اقتصاد با اعداد و ارقام اعلام شده به ظاهر جلب توجه می‌کند اما عدم رونق در میان کسبه و بازاریان، تولیدکنندگان داخلی از جمله شرکت‌ها و کارخانه‌ها به‌طور عمده در طول سال‌های اخیر اوضاعی وخیم‌تر را برای مردم رقم زده است‌.
اگر به سراغ بسیاری از این کسب و کارها در سطح کشور برویم، گله‌مندی و نارضایتی آنها در رکود و کسادی بازار به گوش خواهد رسید و متاسفانه دولت هم توان محاسبه و رسیدگی به این رکود را ندارد‌.
حال با نزدیک شدن به پایان دوران قوه مجریه در بهار سال آتی، باید دید که دستاورد‌های اقتصادی از جمله مهار تورم و نرخ رشد اقتصادی چه دستاوردی برای کشور در طول چهار سال داشته و در مقابل رکود موجود تا چه میزان بر رونق و پویایی اقتصاد تاثیرگذار بوده است و آیا می‌توان به دولت روحانی نمره قبولی در زمینه اقصاد کشور داد یا نه.

از دیگر عناوینی که در صفحه نخست این روزنامه به چشم می خورد می توان به ؛
تسویه بدهی 146200 میلیارد ریالی دولت به بانک ها، آمریکا قید رابطه اقتصادی با ایران را نمی زند، سقوط بورس های دنیا با تصمیم تازه ترامپ، چاپ پول 70 درصد رشد کرده است، کاهش 3 میلیارد لیتری مصرف بنزین، اجباری شدن 11 استاندارد خودرویی از سال 96 اشاره کرد.

رشد اقتصادی اعدادی جهت مانور‌های تبلیغاتی مسئولان اقتصادی کشور/ نقدینگی بلای جان نظام بانکی

گروه اقتصادی روزنامه آرمان به صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت پرداخته با این عنوان: پیگیر بازارهای جدید صادراتی هستیم، همچنین به اولتیماتوم گازی ایران به هند، قانون فروشی در کلانشهرها، شهر فروشی معامله ای زیان بخش است، تکذیب اخذ مالیات جدید از سهامداران، ابلاغ ضوابط اصلاح بخشنامه ها، بدهکاران زیر ذره بین ، دست اندازهای پیش روز مبارزه با فساد اقتصادی، تاثیر محدود اقدامات ترامپ بر اقتصاد ایران و هپکو به دوران طلایی باز میگردد از دیگر عناوینی است که می توان به آن اشاره کرد.

رشد اقتصادی اعدادی جهت مانور‌های تبلیغاتی مسئولان اقتصادی کشور/ نقدینگی بلای جان نظام بانکی

روزنامه تجارت نیز این عناوین را برای صفحه نخست روزنامه خود انتخاب کرده است:
 نقدینگی بلای جان نظام بانکی و همچنین تکذیب اخذ مالیات جدید از سهامداران، خروج بورس ایران از انزوا؛   کابوس ساختمان های غیر ایمن، اولتیماتوم گازی زنگنه به دهلی و کژراه های تنظیم بازار.

رشد اقتصادی اعدادی جهت مانور‌های تبلیغاتی مسئولان اقتصادی کشور/ نقدینگی بلای جان نظام بانکی

روزنامه اطلاعات در صفحه اقتصادی خود به بررسی عملکرد یک ده تجارت خارجی ایران با تیتر؛ بازارهای صادراتی ایران به روایت آمار می پردازد که این گزارش در 2 بخش آماده شده و ما مروری بر بخش پایانی یا دوم آن داریم:
سومین گروه کالایی که بازارهای هدف آن مورد تحلیل قرار گرفته است، می‌توان به تجهیزات و ملزومات پزشکی، داروهای انسانی و مواد اولیه دارویی اشاره کرد. براساس آمار، مهم‌ترین کشورهای وارد‌کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی از ایران در 7 ماهه منتهی به مهر 1395 لهستان، امارات، آلمان، مالزی و بلاروس گزارش شده است.
این تحلیل نشان می‌دهد کشورهای اروپایی جایگزین بازارهای آسیایی از جمله کشورهای افغانستان و ترکمنستان شده‌اند. داروهای انسانی هم از دیگر محصولات دارویی است که در 7 ماهه منتهی به مهر 1395 به 5 کشور افغانستان، آلمان، روسیه، سوریه و عراق صادر شده است. این آمار نشان می‌دهد بازارهای صادراتی این محصول تغییر چندانی نداشته است.
از سوی دیگر، مهم‌ترین کشورهای وارد‌کننده مواد اولیه دارویی از ایران به ترتیب کشورهای هند، یمن، امارات، سوریه و چین گزارش شده است. این تحلیل نشان می‌دهد افغانستان و تایوان که جزو بازارهای صادراتی طی سال‌های 1394- 1392 بوده اند،حذف شده‌اند.

رشد اقتصادی اعدادی جهت مانور‌های تبلیغاتی مسئولان اقتصادی کشور/ نقدینگی بلای جان نظام بانکی
 

روزنامه اقتصاد پویا نیز در صفحه نخست خود به متوقف نشدن تولید پژو 405 و پراید ، 758 پروژه عمرانی و تولیدی دهه فجر در مازندران بهره بردای می شود، اقدام متقابل ایران برای صدور ویزای اتباع آمریکایی، دولت با گزینش نشان برتر تجاری خلا 30 ساله را پرد کرد ، افتتاح 87 پروژه خدماتی و تولیدی همزمان با دهه فجر و جایگزینی خودروهای فرسوده به منظور استفاده از ظرفیت هدر رفته انرژی اشاره کرده است.

رشد اقتصادی اعدادی جهت مانور‌های تبلیغاتی مسئولان اقتصادی کشور/ نقدینگی بلای جان نظام بانکی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار