یزد؛

استان یزد، یکی از کانون های مهم نساجی سنتی در کشور

هنر صنعت نساجی در استان یزد، از اصیل ترین، سودآورترین و پیشتازترین صنایع محسوب می شود.

 حجت اله مرادخانی مشاور و مدیر طرح و برنامه معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: امروزه هنر و صنعت نساجی در استان یزد، از اصیل ترین، سودآورترین و پیشتازترین صنایع محسوب می گردد؛ به طوری که این استان را یکی از مهمترین کانون های نساجی سنتی کشور ساخته است.  

 مرادخانی افزود: قدمت هنر نساجی در یزد به اندازه ای است که می توان آوازه این هنر اصیل را از گذرگاه های دور و نزدیک تاریخ شنیدو این شهرت در پرتو اندیشه، دقت، ظرافت و ذکاوت حاصل آمده است. 

مشاور و مدیر طرح و برنامه های معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: تاریخ نشان می دهد که یزد همیشه در نساجی پیشتاز بوده است و باتوجه به سختی هایی که در گذشته در زمینه راه وجود داشته است یزدی های پرتلاش را مجبور کرده است تا به جای پلاس جامه ابریشمین، ترمه و حریر یزدی با کیفیت را صادر کنند .

این مقام مسئول تصریح کرد: امروزه یزد نه تنها به سبب معماری ویژه و بناهای باستانی اش بلکه به سبب وجود صنایع گوناگون ازجمله صنعت بافندگی اش شناخته شده است و با نگاهی گذرا به وضعیت موجود، لزوم معرفی، حفظ و احیای این رشته به خوبی احساس می شود.

وی خاطرنشان ساخت: برنامه ریزی و برگزاری این همایش توانسته است بسیاری از صاحب نظران و افرادی که در زمینه نساجی حرفی برای گفتن دارد را فراخواند تا از این طریق بتوان این صنعت را نه تنها حفظ، بلکه ترویج و رونق داد. 

حدود یکصد سال از ماشینی شدن این صنعت در یزد می گذرد و هنوز پیشتازترین صنعت این منطقه نساجی است.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار