مشهد؛

ویزای فرهنگی رایگان به شرط طرح خوب

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی قول صدور ویزای فرهنگی رایگان به شرط ارائه طرح خوب داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حامد ملکوتی تبار با اعلام این خبر افزود: هزینه‌های ویزا را هم می‌توانیم تخفیف و یا رایگان صادر کنیم، این موضوع بستگی به کیفیت طرح دارد.

او در خصوص روند ویزای رایگان برای گروه های مختلف گفت: آنچه مسلم است اخذ ویزا و سفر به سایر کشورها تابع قوانین خود است، ما با بعضی کشورها لغو روادید هستیم اما با افغانستان رابطه ما به گونه دیگر است.

ملکوتی تبار افزود: با افغانستان روابط بدین شکل است که اگر مسافرت در قالب یک سفر شخصی باشد و عنوان خاصی نداشته باشد، باید به سفارت مراجعه و فرم درخواست و مدارک را تحویل داده و ویزا بگیرند و از افغانستان به ایران هم به همین شکل است.

او تصریح کرد: اگر سفر اداری یا گروهی، با هدف مشخصی برای فعالیت تخصصی در قالب پنج عنوان دینی و تبلیغی، فرهنگی، هنری، دانشگاهی و زبان و ادب فارسی باشد، متقاضیان ویزا به رایزنی فرهنگی در افغانستان یا به سازمان فرهنگ و ارتباطات در ایران مراجعه کرده و درخواست خود را در قالب طرح و با معرفی میزبان و با ارائه علت سفر و سپس این سازمان به نمایندگی وزارت امور خارجه برای رایزنی فرهنگی ارسال و در خواست ویزای فرهنگی می‌کنیم.

ملکوتی تبار گفت: نمایندگی وزارت امور خارجه با کنسولگری در مشهد ارتباط می گیرد و اقدام به صدور ویزا برای متقاضیان واجد شرایط می‌کند و در چنین حالتی گرفتن ویزا به آسانی انجام می‌شود.

او در خصوص صدور ویزا پس از تأیید طرح فرهنگی در قالب عنوان های پنجگانه گفت: در چنین حالتی، دو نوع سفر داریم، یک وقت فرد یا گروه برای انجام کاری در رایزنی در افغانستان و به دعوت ما می‌رود که تمامی هزینه‌ها به علاوه حق مأموریت به آنها داده می‌شود اما گاهی هم یک فعالیت فرهنگی قرار است انجام شود اما نه به دعوت ما بلکه از سوی یک مؤسسه فرهنگی در کشور میزبان که در این صورت هزینه‌های رفت و برگشت با خودشان است و ما برای گرفتن ویزا به آنها کمک می‌کنیم و پروسه‌های طولانی و مدت‌دار را برای گرفتن ویزا، حذف می‌کنیم.

ملکوتی تبار در خصوص حمایت های مالی اظهار داشت : با توجه به نوع کار در کشور میزبان تسهیلات متفاوتی ارائه می‌ شود یعنی اگر کار در قالب پنج عنوان مذکور باشد حتما ارائه تسهیلات انجام می شود که از مشخص‌ترین آن حذف روند طولانی گرفتن ویزا است.

ملکوتی تبار در مورد افرادی که موفق به اخذ ویزا نشده اند افزود: اگر فعالیت آنها ذیل عناوین پنجگانه‌ای که در حیطه وظایف ما است، باشد مشکلی ندارد و مورد حمایت ما قرار خواهند گرفت.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی در خصوص سفر های تشریفاتی گفت: هم در افغانستان و هم در ایران گروه‌های فرهنگی مشتاقی وجود دارد که می‌خواهند این رفت و آمدها تقویت شود و ظرفیت‌های فرهنگی را هم ببینند و طبیعی است که سازمان فرهنگ نمی‌تواند همه آن‌ها را حمایت مالی کند و لذا از میان گروه و یا افرادی که صلاحیت بیشتری دارند، انتخاب می‌شوند.

ملکوتی تبار افزود: راه دیگر این است که، ما در سازمان فرهنگ تمامی هزینه‌های مربوط به اقامت و اسکان در آن کشور را می‌پذیریم اما در یک طرح مشخص مثل انجمن شعر، اگر از نهادی معرفی شوند و هدف خود را در مورد سفر بنویسند، ما حاضریم به آنها کمک کنیم، هزینه بلیت و ویزا با خودشان و سایر هزینه‌ها مانند اسکان در کشور مقصد را هم رایزنی فرهنگی پرداخت می‌کند.
انتهای پیام// ی م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.