اصفهان؛

شهرام ناظری شور موسیقی نواحی را در من زنده کرد

نهمین برنامه کارنامه هنرسرای خورشید سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به استاد موسیقی آوازی ایران‌زمین و شهر اصفهان، ملک‌محمد مسعودی اختصاص داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، وی متولد بهمن 1331 در شهر بروجن از توابع چهارمحال بختیاری است. تحصیلات ابتدایی را در چهارمحال گذراند و در دوران دبیرستان به اصفهان آمد.
ملک مسعودی پس از دوران دبیرستان از محضر استاد جلال تاج اصفهانی، علی‌خان ساغری، حسن کسایی و نعمت‌اله ستوده بهره برد. علاقه او به موسیقی نواحی باعث شد تا به موسیقی فولکلور روی آورده و با توجه به استعداد و توانایی که داشت توانست به‌خوبی با این موسیقی آشنا شود.
منصور اعظمی کیا در مورد استاد ملک مسعودی گفت: گوش کردن با شنیدن تفاوت دارد و به نظر من موضوع مهم در این زمینه آن است که باید موسیقی را گوش داد؛ در واقع آثار استاد ملک محمد مسعودی ارزش آن را دارد که به آن گوش دهیم.
این استاد آواز اصفهان در ادامه افزود: موسیقی ما بر پایه موسیقی دستگاهی است و بقیه موسیقی ما از آن منشعب شده است. کسی که به موسیقی فولکلور و نواحی آن آشنا نباشد و به آن اشراف نداشته باشد، بی‌شک تعالیم ناقصی را فرا گرفته است.
وی تصریح کرد: استاد ملک مسعودی هم در موسیقی ردیف دستگاهی و هم در موسیقی نواحی خدمات ارزشمندی انجام داده و آثار او مایه فخر ایران است.
ملک محمد مسعودی نیز در ادامه این مراسم از حضور اساتید بزرگ موسیقی در برنامه کارنامه هنری خود تشکر کرد و گفت: من معلم بوده‌ام و به این امر افتخار می‌کنم که با معلمی امرارمعاش کرده‌ام. داشتن صدای خوب در خانواده ما موروثی و موهبتی الهی است.
وی در مورد گرایش خود به موسیقی نواحی بیان داشت: انگیزه‌ای که باعث شد من به موسیقی نواحی علاقه‌مند شوم، صدای استاد بهمن علاءالدین بود و انگیزه دیگر را شهرام ناظری در من ایجاد کرد. وقتی دیدم او به زبان کردی می‌خواند گفتم چرا من نباید بختیاری بخوانم و تصمیم گرفتم تا من هم موسیقی نواحی خودم را اجرا کنم.
وی در پاسخ به سوال اینکه موسیقی نواحی را از که آموختید اظهار داشت: بعد از فارغ‌التحصیلی در منطقه‌های اطراف درس می‌دادم با قوم بختیاری زندگی کرده و در مراسم آن‌ها شرکت کردم و در نهایت موسیقی آن‌ها را آموختم. چون موسیقی دستگاهی را آموخته بودم، فراگیری این موسیقی بسیار ساده بود.
مدیر امور هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به توجه و ارزش برگزاری برنامه کارنامه اظهار داشت: فرهنگ‌عامه و فرهنگ بومی و فولکلور امروز برای ما اهمیت بسیار دارد زیرا در جهانی شدن اگر بومی شدن رخ ندهد ما به بی‌راهه می‌رویم.
محمد عیدی به فرهنگ ایران‌زمین و جزئیات آن اشاره کرد و بیان داشت: ایران اسلامی، مانند یک کاشی معرق است که زیبایی‌های و تمام مؤلفه‌های فرهنگی در شکل گیری این موقعیت نقش داشته و بر ماست که جلوه‌های فرهنگی را حفظ کنیم.
در این مراسم با حضور اساتید برجسته موسیقی اصفهان از استاد ملک مسعودی تجلیل شد، و سپاس‌نامه‌هایی از طرف انجمن صنفی آموزشگاه‌های موسیقی، موزه موسیقی اصفهان و چندین آموزشگاه هنری به پاس سال‌ها تلاش استاد در این راه تقدیم وی شد .





انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار