رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر گفت: امیدواریم در بحث اعتبار بخشی توسط دولت نگاه ویژه‌ای به تشکل‌های شاهد و ایثارگر و دانش پژوهان بنیاد شود.

دولت در بحث اعتبار بخشی توجه ویژه‌ای به دانش پژوهان بنیاد داشته باشدبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌عباس کمری رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر در نشست خبری که امروز(شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: ایثارگران افراد نیازمندی نیستند بلکه آن‌ها توانمندی‌های ویژه‌ای دارند که در نظام جمهوری اسلامی ایران این توانمندی را ثابت کرده‌اند، بر همین اساس برنامه‌هایی با توجه به فرا رسیدن دهه فجر در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه رویش دوباره، ادامه داد: در این نمایشگاه آثار نخبگان شاهد و ایثارگر در حوزه‌های هنری شامل خوشنویسی، نقاشی، کاریکاتور و نگارگری ارایه شده و به 22 اثر برتر جوایز نفیسی اهدا می‌شود و هر یک از هنرمندان در رشته تخصصی خود به اجرای زنده می‌پردازند.

وی تصریح کرد: مراسم افتتاح این نمایشگاه فردا ساعت 10 صبح در موزه شهدا انجام می‌شود که علاقه‌مندان و عموم مردم می‌توانند هر روز از ساعت 9 تا 16 از این نمایشگاه بازدید کنند.

کمری بیان داشت: از دیگر برنامه‌های این نهاد، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های شاهد و ایثارگر شامل جانبازان، ایثارگران، فرزندان شاهد و آزاده در غرفه‌ای 90 متری در طول مسیر راهپیمایی 22 بهمن مابین خیابان خوش و شادمان به صورت یک‌جا و منسجم صورت می‌گیرد و در آن اختراعات، کتاب و محصولات فرهنگی به نمایش گذاشته می‌شود.

رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر خاطر نشان کرد: در دولت تدبیر و امید نگاه به جامعه ایثارگر برای رفع مشکلات و رسیدگی به مسائل آنان است.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته از بودجه‌های جاری برای انجام فعالیت‌های نخبگان ایثارگر هزینه می‌شد که با کمک دولت تدبیر و امید بخشی از این مشکلات از سال 94 رفع شد.

کمری ادامه داد: به همین منظور از رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم نگاه ویژه‌ای به موضوع بودجه این مرکز داشته باشند تا اعتبارات آن به سطح واقعی خود برسد و امیدواریم در سال آینده این اعتبارات به صورت ویژه‌تری دیده شود و مجلس شورای اسلامی نسبت به تخصیص بودجه بیشتری به این مرکز اقدام کند.

رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری در سال جاری برای تصویب آیین نامه اجرایی ماده 69 قانون خدمات‌رسانی جامع به ایثارگران شده که اکنون این آیین‌نامه در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسیده است و در مجموع 15 دستگاه اجرایی این آیین‌نامه را به منظور کمک و ارایه تسهیلات ویژه به ایثارگران عضو این مرکز تدوین کرده‌اند و امیدواریم هیئت وزیران نیز این آیین‌نامه را به تصویب برسانند، زیرا با تصویب آن و با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی به ویژه بنیاد ملی نخبگان، امکانات و تسهیلات بیشتری برای ایثارگران در نظر گرفته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر برنامه‌های فرهنگی این نهاد با عنوان «نامه به یک شهید» با همکاری بنیادشهید و وزارت آموزش و پرورش در سطح کشور در حال اجرا است تا دانش‌آموزان در صورتی که خاطره یا دلنوشته‌ای از شهدا دارند برای ما ارسال کنند که از اول تا 22 بهمن ماه علاقه‌مندان می‌توانند در این طرح شرکت کنند، البته ممکن است که تا 30 بهمن نیز تمدید شود که در نهایت 620 اثر در استان‌ها برگزیده و 220 اثر برتر در قالب نامه در کل کشور انتخاب خواهد شد.

کمری با اشاره به برپایی نمایشگاه دستاوردهای علمی مخترعان و جشنواره عکس با عنوان «ویرا ایستا زینو» با همکاری سازمان سینمایی فجر و شرکت ویرا در ایام دهه فجر، اضافه کرد: در این جشنواره عکس که در چهار حوزه مستند اجتماعی، طبیعت، پورتره و آزاد است عکاسان می‌توانند آثار خود را تا 25 بهمن ماه به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند، البته زمان برپایی این جشنواره 15 اسفند سال جاری است.

رئیس مرکز دانش پژوهان در خصوص ثبت 409 اختراع ایثارگران گفت: در سال 95 حدود 409 اختراع از سوی ایثارگران به ثبت رسیده، همچنین 35 دانش آموز در المپیادهای جهانی، 8 دانشجو در المپیادهای دانشجویی، 22 دانش‌آموز در مسابقات کشوری، 36 دانشجوی نمونه کشوری و همچنین 293 نفر برترین‌های جشنواره قرآنی و هنری، رتبه‌های برتر را از میان اعضای این مرکز کسب کردند.

وی گفت: برترین‌های کنکور کارشناسی 31 نفر، کارشناسی ارشد 20 نفر و دوره دکتری  7 نفر بوده که  سال گذشته نیز 210 نفر عضو هیئت علمی ایثارگر و شاهد داشتیم که 33 نفر به درجه استادی، 40 نفر درجه دانشیاری و 139 نفر درجه استادیاری ارتقا یافتند.

کمری تصریح کرد: از مجموع 7 هزار و 420 عضو مرکز در بخش نخبگان، 2 هزار و 894 نفر فرزند شهید، 91 نفر همسر شهید، یک هزار و 502 نفر جانباز، 214 نفر همسر جانباز، دو هزار و 275 نفر فرزند جانباز، 148 نفر آزاده، 39 نفر همسر آزاده،‌ 224 نفر فرزند آزاده و پنج نفر نیز جانباز و آزاده هستند.

رئیس مرکز دانش پژوهان در پایان گفت: آمار اعضا بر حسب مقطع تحصیلی نیز شامل 232 نفر دیپلم و زیر دیپلم، 113 نفر کاردانی، 856 نفر کارشناسی، 2 هزار و 927 نفر کارشناسی‌ارشد، یک هزار و 898 نفر PHD، یک هزار و 156 نفر دکتری تخصصی، 64 نفر دکتری فوق تخصص،‌ حوزوی سطح یک و دو، حدود 54 نفر و حوزوی خارج از فقه و اصول 120 نفر هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.