کرمان؛

همایش یک روزه سموم کشاورزی در رفسنجان

همایش یک روزه انتقال یافته های کاربردی و طرح ناظران گیاهپزشکی با حضور دکتر باغستانی درسالن موزه ریاست جمهوری رفسنجان برگزار شد.

همایش یک روزه سموم کشاورزی در رفسنجانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، دکتر باغستانی با بیان اینکه سالانه بین 20 تا25 هزارتن سموم کشاورزی در سطح 16 میلیون هکتار باغ کشاورزی در کشور مصرف می شود، تصریح کرد: باید استاندارد سازی سموم کشاورزی و تهسیل در ثبت سموم کم خطر، کاهش تعرفه های سموم کم خطر و نیز تنظیم تعرفه ها انجام شود.

وی گفت: باید ثبت سموم با نام تجارتی بوده وکمپانی های بزرگ برای تولید سموم تحت لیسانس در داخل کشور تشویق شوندکه با این کار تکنولوژی تولید سموم با کیفیت در داخل کشور توسعه یافته و باعث ارتقا تولید کنندگان داخلی خواهد شد.

رئیس سازمان حفظ ونباتات، استفاده از روش های بیولوژیک به منظورکاهش مصرف سم را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این زمینه توسعه و استفاده سیستم های نوین پیش آگاهی را در کشور داریم که ما در این راستا طرحی را با دانشگاه تهران شروع کردیم.

وی بیان کرد: در این طرح با استفاده از سیستم های پهمباد و سیستم های تصویری به پایش وردیابی آفات می پردازیم که می تواند در کاهش میزان مصرف سم تاثیر گذار باشد.

دکتر باغستانی گفت: سال گذشته مصرف سموم کشاورزی برای بیش از 700 هزارهکتار مزارع گندم در برابر بیماری زنگ گندم در کشور پیش بینی شده بود که بدلیل فعالیت شبکه های پیش آگاهی کشور، این میزان به 60 هزار هکتار کاهش یافت وفقط در رابطه با بیماری زنگ گندم 800 تن سم در کشور کمتر استفاده شد.

وی ادامه داد: توسعه روش های غیرشیمیایی مثل استفاده از کارت های زرد وفرمون ها یکی از برنامه های ساماندهی مصرف سموم کشاورزی در کشور است که در مورد فرمون ها سال گذشته با تسهیلاتی که داشتیم میزان مصرف فرمون ها به دو برابر افزایش پیدا کرد.

وی استفاده از روش بیولوژیکی را توصیه کرد وگفت: سال گذشته برای 230 هزار هکتار از باغات کشاورزی با استفاده از اعتبارات یارانه ای روش بیولوژیکی به کار رفته است.

دکتر باغستانی افزود: در رابطه با استفاده از روش بیولوژیکی 60درصد اعتبار را در سازمان حفظ ونباتات و40درصد را کشاورز پرداخت می کند وبه تازگی این اعتبارات به سمت مبارزه بیولوژیک محصولات تازه خوری می رود.

در این همایش 9 طرح پایان یافته کاربردی در بخش گیاهپزشکی بررسی شد.
انتهای پیام/ح




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار