هادی در نشست خبری فیلم «کارگر ساده نیازمندیم»:

خواستم فیلم اجتماعی بسازم که از قبل دغدغه‌اش را داشتم

نشست فیلم سینمایی «كارگر ساده نیازمندیم» به كارگردانی منوچهر هادی در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

کارگربه گزارش خبرنگار  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست فیلم سینمایی «كارگر ساده نیازمندیم» به كارگردانی منوچهر هادی در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در این نشست منوچهر هادی كارگردان و تهیه كننده، پدرام كریمی نویسنده، روزبه رایگا مدیر فیلمبرداری، ابراهیم عامریان مجری طرح، یكتا ناصر، بهرام افشاری، مهران احمدی و سیروس همتی بازیگران فیلم حضور داشتند.

در ابتدای این نشست منوچهر هادی با اشاره به روند ساخت این فیلم توضیح داد: پدرام کریمی طرح اولیه فیلمنامه را سه یا چهار سال پیش به من داد و من پذیرفتم اما كسی حاضر به سرمایه‌گذاری برای آن نشد تا اینکه «من سالوادور نیستم» را ساختم و به خوبی فروخت و بعدش خواستم فیلم اجتماعی بسازم که از قبل دغدغه‌اش را داشتم.

وی ادامه داد: همه بچه‌ها در این فیلم با یك سوم قیمت حضور پیدا کردند و به خاطر فیلمنامه دلی آمدند و كار كردند. آقای عامریان به عنوان تهیه‌كننده بخش خصوصی که سال‌ها در برزیل بود و دو سال است به ایران آمده است، در ساخت این فیلم كمك زیادی كرد.

پدرام كریمی هم بحث ربا را به عنوان یك خرده پی‌رنگ در «كارگر ساده نیازمندیم» معرفی کرد که که از ابتدا در فیلمنامه وجود داشته است.

این نویسنده افزود: ایده اولیه به سال‌ها قبل و خبر زورگیری در خیابان خردمند جنوبی برمی‌گردد. ابتدا فیلمنامه را برای تله فیلم شدن نوشته بودم اما منوچهر هادی گفت حیف است و بهتر است یک فیلم سینمایی از آن بسازیم، در نتیجه سكانس به سكانس با هم در تدوین فیلمنامه جلو رفتیم. جالب است که ده مورد اصلاحیه هم به آن خورد.

یكتا ناصر نیز در این نشست گفت:  پنج سال پیش برای حضور فیلم «یکی میخواد باهات حرف بزنه» در جشنواره برای جلسه پرسش و پاسخ به اینجا آمدم. آن زمان تا حدی استرس داشتم که برای خوردن یک لیوان آب هم  دستم می‌لرزید و از خیرش گذشتم؛ اما الان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده‌ام و راحت‌تر حرف می‌زنم.

این بازیگر افزود: همه بازی‌ها را در این فیلم دوست داشتم و هم بازی شدن با همه اساتید و همكاران در این فیلم برایم لذت‌بخش بود. معتقدم منوچهر انتخاب‌های خوبی دارد و نكات ظریفی را به بازیگرانش می‌گوید كه به درد می خورد. البته دورخوانی‌های زیادی داشتیم و همه صبور بودند و عاشقانه نسبت به كار رفتار می‌كردند. برای همین است که اکنون نتیجه فیلم دلچسب است.

سیروس همتی نیز گفت: اولین نكته خوبی که منوچهر هادی در فیلم‌هایش انجام می‌دهد، این است که دورخوانی می‌گذارد. با راهنمایی‌های او و كار و متن خوب تمام تلاشم را زیر نظر منوچهر انجام دادم.

در ادامه مهران احمدی بیان کرد: همه ماها درگیر تهران و مصائب آن هستیم و می دانیم که تهران جای همشهری بازی نیست و در آن اتفاقات عجیبی می‌افتد. اولین ویژگی كه مرا برای بازی در این فیلم اقناع كرد، خود متن بود و همچنین نقش كه برایم متفاوت بود. تفاوتی که همیشه در نقش‌هایم بر آن تاكید دارم. با حس داش مشتی منوچهر و حس پایین شهری‌‌اش عشق كردم و تا پایان كار ایستادم.

بهرام افشاری با اشاره به نحوه‌ی آشنایی‌اش با هادی و پیشنهاد برای بازی در این فیلم گفت: تئاتری داشتم به نام «جوجه تیغی» که در آن با منوچهر هادی آشنا شدیم. او به من می‌گفت که قدت خیلی بلند است و به درد سینما نمی‌خوری، اما بعدها نظرش تغییر کرد.

وی ادامه داد: ابتدا نقشم در این فیلم  كوتاه بود و قبول نکردم اما بعد دیدم جغرافیای خاصی دارد و تفاوتی دارد با تصویرم در فیلم «لانتوری» و مرا به ورطه تكرار نمی‌كشاند.

در بخش دیگری از این نشست هادی بر مهم‌ترین اصول خود در کارگردانی یک فیلم، تاکید و بیان کرد: مهم ترین نکته‌ام در هدایت بازیگران این است كه اگر فیلمنامه را هم خودم ننوشته باشم، از ابتدا به عنوان كارگردان در كنار نویسنده هستم. جای درست دوربین نیز به من در کارگردانی كمك زیادی می‌كند. من جزو كارگردانانی هستم كه زیاد مزاحم بازیگران در حین فیلمبرداری نمی‌شوم و از قبل با هم به تفاهم می‌رسیم.

این کارگردان ادامه داد: اساسا كارگردانی نیستم كه دكوپاژ از قبل كنم و اهل آن باشم. مخصوصا در فیلم‌های اجتماعی كه فیلم در صحنه به وجود می‌آید و شکل می‌گیرد. سكانس لحن كار را مشخص می‌كند  البته اگر جزئیات در فیلمنامه مشخص باشد. هیچ چیز را قطعی به بازیگر و فیلمبردار نمی‌گویم چون طراوت خود را از دست می‌دهد. این تجربه‌ای است كه از سال‌ها دستیاری ام در کارگردانی به دست آورده‌ام.

در پایان این نشست هادی از روزبه رایگا به عنوان فیلمبردار این فیلم  تشكر کرد و افزود: زحمت او در ساخت این فیلم ستودنی است چرا كه در لوكیشن‌هایی فیلم را ساختیم كه او برایش زحمت زیادی كشید. در این میان بخشی از كارگردانی فیلم هم در واقع بر عهده او بود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار