در نشست خبری مطرح شد

قاسمی: در مورد مسائل موشکی نیاز به مشورت با هیچ کشوری نداریم/ از تمامیت ارضی سوریه دفاع می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در مورد آنچه به مسائل موشکی و داخلی ایران مربوط می‌شود خودمان تصمیم‌ می‌گیریم و نیازی به مشورت با دیگران نداریم.

نشست خبری سخنگوی وزارتخارجه آغاز شدبه گزارش خبرنگار سیاست خارجیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، بهرام قاسمی در نشست خبری این هفته خود در جمع اهالی رسانه با بیان اینکه در مورد برگزاری اجلاس ژنو پیش‌بینی دقیقی نداریم، گفت: با شرایطی که در پیش خواهد بود تصمیم می‌گیریم در ژنو چگونه عمل کنیم.

وی اظهارداشت: در مورد سوریه تأکید می‌کنم که سرنوشت مردم این کشور و نوع حکومت را خودشان تعیین می‌کنند و ما هم از تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه حمایت می‌کنم و نهایتاً استقرار صلح، ثبات و امنیت، ایده آل و خواست مردم است.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت ترامپ می‌خواهد با طرح برخی مسائل ایران را به سمت نوعی عصبانیت در عرصه بین‌المللی بکشاند، راهکار دستگاه دیپلماسی در مقابل چنین نگاهی چیست، گفت: آنچه به مسائل داخلی ایران و بحث موشکی مربوط می‌شود موضعی است که به دولت و حاکمیت و مردم ایران برمی‌گردد و ما در مورد مسائل و منافع کشورمان خودمان تصمیم می‌گیریم و نیازی به مشورت و صحبت با دیگران نداریم.

قاسمی درباره آخرین اخبار از وضعیت حاج احمد متوسلیان نیز گفت: پرونده مفتوح است و در مقاطع و فرصت‌های لازم این موضوع را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه اقدام رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر عدم ورود اتباع هفت کشور از جمله ایران به آمریکا موجی از مخالفت را در این کشور ایجاد کرده است، گفت: این موضوع ضربه‌ای جدی به موقعیت ترامپ وارد کرد، اما باید دید این وضعیت در آمریکا چگونه پیش می‌رود. نمی‌توان پیش‌بینی کرده که ترامپ یا دستگاه قضایی این موضوع را رفع می‌کند. 

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر وزیر دفاع ارمنستان به کشورمان تصریح کرد: ارمنستان از جمله همسایگانی است که کمترین مسائل را تاکنون با آنها داشته‌ایم. ایران با تمامی همسایگان خود در صورت امکان روابطی حسنه داشته است. همان طور که می‌دانید قفقاز دارای گذشته‌ای تاریخی بوده، اشتراکات و ارتباطات تاریخی و فرهنگ بسیاری با کشورمان دارد، لذا این سفر در ادامه سفرهای پیشین روسای جمهور دو کشور انجام شد.

قاسمی تأکید کرد: تحولات قفقاز و آسیای میانه بسیار حائز اهمیت است و همان طور که می‌دانید در موضوع قره‌باغ اولین کشور میانجی ایران بود. وزیر دفاع ارمنستان اولین سفر خود را به ایران داشت. همچنین کشورهای دیگر از جمله گرجستان و آذربایجان روابط خوبی با کشورمان دارند به طوری که 5 تا 6 سفر از سوی مقامات دو کشور به ایران انجام شده است. در هر حال این روابط به منظور حفظ صلح و ثبات در منطقه به شمار می‌آید.

وی درباره سفر وزیر خارجه کویت اظهار داشت: وزیر خارجه کویت در جریان سفر خود به ایران حامل پیام امیر کویت بود همچنین این سفر در راستای سفری دوجانبه و در چهارچوب مصالح و منافع ایران با همه همسایگان خود انجام و با حضور وزیر خارجه کویت در مورد مسائل منطقه و مسائل مربوط به کویت مذاکراتی انجام شد.
 
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سفر وزیر خارجه کویت سفری میانجی‌گرانه نبود بلکه با حضور وی تنها به مذاکره با تبادل نظر پرداختیم در عین حال این رابطه برای دو کشور تأثیرگذار بوده به طوری که در فرصت مناسب باید پاسخ پیامی که وزیر خارجه کویت حامل آن بود را به امیر این کشور ارائه دهیم در واقع این سفر پاسخ به حضور وزیر امور خارجه کشورمان در سال گذشته به کویت بود.

قاسمی با اشاره به روابط ایران و روسیه تصریح کرد: در مورد مسائل مختلفی از جمله مباحث هسته‌ای به صورت مکرر با مسکو در ارتباط هستیم و آن را ادامه خواهیم داد. 

وی در واکنش به برنامه‌ریزی از قبل انجام شده به منظور برگزاری اجلاس آستانه افزود: هرگز صحبتی از نشست روسای سه کشور ایران، روسیه و ترکیه مطرح نشده و تاکنون هیچ مسئولی هم در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده است به طوری که مقامات دو کشور ترکیه و روسیه هم چنین اقدامی نکرده‌اند. احتمالا آغاز این گمانه‌زنی‌ها طی دو ماه گذشته از سوی رسانه‌های روسیه آغاز شد به هر حال بر اساس نوع رابطه و همکاری سه کشور برگزاری هر گونه نشستی قابل پیش‌بینی است.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه همواره از گذشته شاهد بدعهدی آمریکایی‌ها بوده‌ایم، تصریح کرد: رئیس‌جمهور جدید آمریکا در دوره کاندیداتوری و ریاست جمهوری خود نگاه خوبی نسبت به برجام نداشته است. وی برجام را سندی ننگین می‌داند و اعلام کرده که تیم مذاکره‌کننده ایرانی بر سر مقامات آمریکا در زمینه برجام کلاه گذاشته است از این رو همواره دولت اوباما را مورد شماتت قرار می‌دهد چرا که معتقد است با توافق برجام منافع زیادی به ایران واگذار شده است.

قاسمی ادامه داد:‌ نادیده گرفتن برجام از سوی آمریکا مسئله ساده‌ای نیست چرا که برجام مذاکره‌ای چند جانبه بوده و باید در انتظار تصمیمات نهایی ترامپ در مورد اجرای برجام نشست.

وی پیرامون روابط ایران و آذربایجان و کسانی که قصد ایجاد تنش میان دو کشور دارند، اضافه کرد: موضع ایران همان موضع سفارت کشورمان در باکو است. روابط ما با همسایگان از جمله آذربایجان دوستانه و حسنه بوده بر این اساس هیچ مسئله‌ای نمی‌تواند خدشه‌ای به روابط دو کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار