اشرف غنی در دیدار نماینده چین:

نشست‌ها با موضوع افغانستان باید با حضور نماینده این کشور باشد

رئیس جمهور افغانستان گفت: دولت افغانستان از پروسه‌های منطقه‌ای صلح محور حمایت می‌کند، اما این اقدامات باید همسو با فعالیت‌های افغانستان، جامعه بین‌المللی و جهان اسلام باشد.

اشرف غنی خطاب به نماینده چین: نشست ها باید با حضور نمایندۀ حکومت افغانستان برگزار شود به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمد اشرف غنی با دینگ شیجون نماینه خاص جمهوری مردم چین در افغانستان و پاکستان دیدار کرد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان درباره این دیدار اعلام کرد:  طرفین در این دیدار درباره روابط و همکاری‌ها میان افغانستان و چین و مسایل منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

نماینده خاص جمهوری مردم چین در افغانستان و پاکستان از حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرد و گفت که کشورش در این راستا همکاری نموده است.

 دینگ شیجون گفت که تماس‌هایی که با طالبان داشته است، همواره تاکید بر مشروعیت دولت و رئیس جمهور افغانستان ورزیده و یادآوری نموده که یگانه راه برای آینده، گفتگو و مذاکرات است.

وی افزود که طالبان را به گفتگو تشویق کردیم و با پاکستان روی از سرگیری مذاکرات چهارجانبه تاکید صورت گرفته است.   

نماینده خاص جمهوری مردم چین برای افغانستان و پاکستان، گفت که کشورش در نشست های که در راستای برقراری صلح در افغانستان کمک کند، شرکت و حضور چین در نشست مسکو نیز در همین راستا بوده است و در این نشست، روی نگرانی دولت و مردم افغانستان نیز تاکید گردید و خاطرنشان شد که در نشست های بعدی آن، نماینده دولت افغانستان نیز حضور داشته باشد.

اشرف غنی نیز در ادامه گفت: حکومت افغانستان همواره تلاش کرده است تا از طریق گفتگوها از خشونت‌ها جلوگیری کند و در همین راستا ما پیشرفت‌های خوبی در گفتگو با حزب اسلامی داشتیم و این نشان داد که حکومت افغانستان ظرفیت برای گفتگوها را دارد و انتظار داریم که طالبان هم این پیام را درک کرده باشند.

وی بیان داشت: طالبان با عملکردشان زمینه را برای فعالیت‌های سایر گروه‌های تروریستی فراهم کرده که ثبات چین و دیگر کشورهای منطقه را نیز به خطر مواجه نموده اند.

غنی تصریح کرد: ما در برابر گروه های تروریستی قربانی می‌دهیم و حملاتی را که آنان اخیراً در کابل، قندهار و دیگر ولایات انجام دادند، نمایانگر دشمنی آنان علیه مردم افغانستان می باشد.

رئیس جمهور گفت: ما خواهان روابط نیک با تمام همسایه ها هستیم و این روابط باید براساس اقدامات عملی باشد، نه در حرف.

وی خاطر نشان کرد: هدف این نشست سه جانبه در صورتی که درباره افغانستان باشد، باید مشخص و با حضور نماینده حکومت افغانستان برگزار شود.

وی افزود: دولت افغانستان از پروسه های منطقه‌ای که برای صلح صورت می‌گیرد، حمایت می کند، اما باید این اقدامات همسو با فعالیت های دولت افغانستان، جامعه بین المللی و جهان اسلام که برای صلح انجام می دهند، باشد. در غیر آن این چنین پروسه ها نمی تواند صلح و ثبات را به وجود آورده و خطراتی را نیز برای منطقه به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار