خداییان؛

بسیج یک نهاد چند بعدی است که به هیچ حزبی وابسته نیست/ قوه قضاییه مخالف استقلال کانون وکلا نیست

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: بسیج یک نهاد چند بعدی است که به هیچ حزب و جناحی وابسته نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ذبیح الله خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه در مراسم افتتاح دفتر بسیج حقوقدان در کانون وکلای دادگستری که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: تشکیل همایش وکلای بسیجی را در این ایام به فال نیک می‌گیریم، بسیج یک نهاد‌ چند بعدی و پر خیر و برکت است که به ابتکار امام(ره) تشکیل شد و به هیچ جناحی وابسته نیست. 

وی افزود: بسیج از این جهت یک نهاد چند بعدی است که در زمان‌های مختلف به کمک مردم می آید، به طوری که نیاز است زمانی در بهداشت جنگ و یک زمانی هم در جبهه جنگ نرم وارد شود.

خداییان بیان داشت: در هر مجموعه‌ای که بسیج ورود پیدا کند، منشأ خیر و برکت است و تابع هیچ حزب و جناحی نیست و در داخل بسیج هم اصول‌گرا، هم اصلاح‌طلب و هم مستقل وجود دارد و تابع دین هم نیست و هم مسلمان و هم مسیحی در داخل بسیج است و بسیج متعلق به همه است و این را باید به فال نیک بگیریم .

معاون حقوقی قوه قضاییه بیان داشت: امر وکالت به درازی عمر جامعه بشری است و هر کسی ممکن است با کسی قراردادی منعقد کند که یک نفر را وکیل خود قرار دهد و اگر به تاریخ هم مراجعه می‌کنیم این موضوع را می بینیم، در شرع اسلام هم می‌بینیم باب وکالت یک باب جداگانه دارد.

خداییان گفت: وکالت به مفهوم خاص در دعاوی به زمانی باز می‌گردد که عدلیه تشکیل شد و در سال 1388 هجری قانون آن به تصویب رسید و در آن زمان مورد اختلاف قرار گرفت، در قوانین وکلا را جزئی از قوه قضاییه می دانند.

وی افزود: در سال‌های اخیر 13 سیاست‌ نظام بندی وجود دارد که می گوید قوه قضاییه باید ضوابط جدید برای کلیه امور قضایی ایجاد و بر روی آن نظارت کند، به همین دلیل قوه قضاییه موظف شد قانون جامع وکالت را تبین و از طریق دولت به مجلس ارسال کند که بعد از تدوین آن، مورد اختلاف قرار گرفت زیرا گفته می‌شود با این لایحه استقلال کانون وکلا را از بین می برد.

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: در نهایت این لایحه به هئیت حل اختلاف ارسال شد که در این هئیت لایحه دولت را پذیرفت و این لایحه به مجلس رفت اما کانون وکلا با برخی از بندهای این لایحه مخالف بودند و اختلاف نظر وجود داشت.

خداییان تصریح کرد: با وجود اینکه مجلس درخواست تدوین لایحه را داده بود اما کلیات آن در مجلس رد شد و تقریبا لایحه‌ای که دولت، قوه قضاییه و کانون وکلا مدت‌ها روی آن وقت گذاشته بود، به یک باره کنار گذاشته شد اما سوال اینجا است که آیا تمام مواد این لایحه اشکال دارد و ما به قوانین جدید نیاز نداریم.

معاون حقوقی قوه قضاییه تاکید کرد: قوه قضاییه به هیج وجه نمی‌خواهد استقلال کانون وکلا را از بین ببرد و ما فقط در برخی نظارت ها اختلاف داریم، ما اعتقاد داریم اگر می‌خواهیم عدالت ایجاد کنیم، هم قاضی و هم وکیل باید استقلال داشته باشد و این لازمه کار قضاوت و عدالت است.

خداییان بیان داشت: برخی این گونه مطرح کردند که قوه قضاییه میانه خوبی با وکالت ندارد اما آنچه که همه می بینند خلاف این ادعا است.

وی افزود: اگر آیین دادرسی جدید را بررسی کنید، می بینید که در هیچ دوره و در هیچ جایی چنین قانونی وجود ندارد و از لحظه اول شروع پرونده به لزوم وجود وکیل تأکید شده و باید تمام دادگاه های کیفری یک و دو با حضور وکیل برگزار شوند و فقط یک بند در این لایحه وجود دارد که قوه قضاییه هم به آن اعتراض دارد و هنوز به تصویب نرسیده است.

وی ادامه داد: استقلال مهم است اما مهم تر از آن استقلال خود وکیل و قاضی است، یعنی ما باید کسانی را انتخاب کنیم که آزاده و خدا ترس باشد و اگر کانون وکلا مستقل باشد، اما وکلای ما خدا ترس نباشند، در عمل عدالت اجرا نمی شود، بر این اساس ما موظف هستیم که اگر قانونی را تصویب می‌کنیم دستگاه‌هایی را برای نظارت داشته باشیم که درست عمل کنند و ای کاش دادگاه‌های نظامی ما هم انتخابی باشند.

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: اگر می‌خواهیم عدالت برقرار باشد، باید نظارت به گونه درست انجام شود.

خداییان تصریح کرد: در شرایطی که کلیات لایحه جامع وکالت به تصویب نرسید، باید کنار هم اشکالات را برطرف کنیم تا خلأهای قانونی پر شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار