باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وقتی جوانان ستون به سقف انقلاب اسلامی می‌زدند

توجه به نیروی بالقوه جوانان پس از پیروزی انقلاب اسلامی سهم بزرگی از تحولات و پيشرفت‌های كشور را رقم زد.

وقتی جوانان ستون به سقف انقلاب اسلامی می‌زدندبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قشر جوان در هر جامعهای به لحاظ برخورداری از توان، انرژی و استعدادهای فراوان قادر است، نقش تعیین كنندهای در آینده آن جامعه داشته باشد و جوانان در هر جامعهای سرمایه اصلی آن جامعه محسوب میگردند كه میتوانند زمینههای رشد و پیشرفت آن جامعه را در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، هنری،‌ورزشی و... فراهم نمایند.

در كشور ما نیز نسل جوان، سهم بزرگی از تحولات و پیشرفتهای كشور را بر عهده داشته و همواره شاهد حضور جوانان در عرصههای مختلف از شكلگیری انقلاب گرفته تا پیروزی آن و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و هستیم.

نوشتار حاضر كنكاشی است هر چند مختصر در خصوص نقش جوانان در شكلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی، در بررسی و تحلیل این موضوع، نگاهی خواهیم داشت به نحوة برخورد رژیم گذشته با جوانان و ویژگیهای جوانان قبل از انقلاب تا درک صحیحی از چرایی حضور جوانان در شكل گیری انقلاب اسلامی و همراه شدن آنان با اهداف انقلاب اسلامی داشته باشیم.

**دستور پخت جوانان

جوانان در رژیم گذشته مورد بیمهری قرار گرفته و توانمندیها و تواناییهای آنان نادیده گرفته میشد. خلاقیت، نوآوری و... جایی در رژیم گذشته نداشت، دغدغه اصلی آن رژیم، حاكم ساختن فرهنگ غربی در كشور و گرایش به غرب تحت لوای رسیدن به تمدن و پیشرفت بود با چنین تفكری فرهنگ دینی و ملی مورد بی توجهی قرار گرفته و با ارزشها و باورهای دینی مقابله میشد و تلاش نمودند جوانان را با تشویق به فساد و مراكز فحشاء و دامن زدن به آن، نسبت به فرهنگ و سرنوشت كشور بیتفاوت نموده و فكر و خلاقیت را از جوانان گرفته و این عناصر سازنده كشور را به عناصری بیتأثیر و بیمصرف تبدیل سازند.

**حرف امام

امام(ره) در این باره فرمودند: «اصل برنامه این بوده است كه جوانهای ما را به فساد بكشند برای اینكه مبادا یك قدرتی در مقابلشان قیام كند.

روایت فساد اجتماعی و فرهنگی در زمان شاه روایتی است بلند بالا که نمی توان آن را در یک گزارشی چنین بازتاب داد اما به راحتی هم نمی توان از سیر تحولات منفی فرهنگی در زمان شاه گذشت .

در دورانی که پهلوی پدر و پسر بر ایران حکومت کردند، سیر تحولات فرهنگی آغاز شد که گرایش آن به سمت غرب آن هم نه از حیث علم و دانش و بها دادن به آن، بلکه از جهت ستایش الگوهای فرهنگی مغرب زمین بود. بخش عمده‏ای از این الگو برداری‏ها که تا حد زیادی توانست در ایران ریشه بدواند و تحت الگوی پیشرفت و توسعه ایران به آن پر وبال داده شد، در زمینه عیاشی و خوشگذرانی بود به شکلی که حتی سیاست های اداره کشور نیز برهمین اصل استوار بود.

به خاطر همین موضوعات، فرهنگ ایرانی کاملا در التقاط با فرهنگ غربی معجونی ایجاد کرده بود که برای مردم مسلمان قابل هضم نبود، که شکل جدیدی از سرگردانی را در حوزه های مختلف در پی داشت، از جمله در محدوده سبک زندگی جوانان این سرگردانی بیشتر خودنمایی می‏کرد. نوع تفریحات، سرگرمی ها و مراکز تفریحی، که به صورت رسمی و نظام مند با صرف بودجه های کلان و با توجیهات مختلف دایر شده بودند، عموما در راستای ترویج فساد، فحشا و انحطاط اخلاقی جامعه حرکت می کردند که این مسئله خود جوانان را از رسیدن به توانمندی های علمی باز می داشت و تمرکز آنها را به فرهنگ غربی و مصرف زده معطوف می کرد.

**لولهنگ هم نساختیم!

«ما در این کشور عرضه ساخت یک لولهنگ(آفتابه) را هم نداریم آن وقت...» این ها جملات 60 سال پیش مانند پتک بر سر نمایندگان دوره شانزدهم مجلس ملی کوبیده شد و سخت‌تر از اینکه نخست وزیر وقت این اظهارات را بیان کرده بود.

اظهارات رزم‌آرا نخست وزیر دولت شاهنشاهی ایران یکی از بزرگترین نشانه‌های تحقیر لیاقت و جایگاه ملت ایران باشد که حتی نمایندگان جبهه ملی را آنقدر کلافه کرد که در صحن علنی مجلس به رزم‌آرا بی‌سابقه‌ترین انتقادات را کردند و دست آخر خون نخست‌وزیری که ملت ایران را «بی‌لیاقت» خواند با گلوله‌هایی که از لوله سلاح فدائیان اسلام بیرون آمد، قبل از پایان سال 1329 ریخته شد.

اما رزم‌آرا هیچگاه نقطه پایان کسانی که ملت ایران را لایق دست یافتن به تکنولوژی و پذیرفتن مسئولیت صنایع جدی نمی‌دانستند، نبود و سال‌ها بعد جریانی در برخی مراکز قدرت در کشور حاکم شد که همین تفکر را برای مردم به ارمغان آورد.

این جریان در بحبوحه تنش‌های ایجاد شده بر روی پرونده هسته‌ای کشورمان در تریبون رسمی مجلس شورای اسلامی با زیر سوال بردن دستاوردهای کشورمان در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را «یک چاه بی‌آب» خواند.


وقتی جوانان ستون به سقف انقلاب اسلامی می‌زدند


وقتی جوانان ستون به سقف انقلاب می زدند

اما گذشت و گذشت تا اینکه در چنین شرایطی نهضت اسلامی و آرمانهای بلند امام (ره) موجب آگاهی و بیداری جوانان شد، جوانان كه میدیدند منابع سرشار كشور پیش چشمان ملت توسط اجانب به یغما برده شده و دولتمردان وقت تنها به فكر عیش و نوش خویش هستند و توجهی به كشور و مردم ندارند، سعادت و رهایی از چنگال ظلم و بیعدالتی را در آرمانهای بلند امام یافتند و نهضت اسلام خواهی و عدالت طلبی امام را با دل و جان همراهی كردند.

اما، امام چه كرد؟ او به مردم شخصیت داد، خود واقعی و هویت اسلامی آنها را به آنان بازگرداند، آنها را از حالت خودباختگی خارج كرد و به نیروی بالقوه جوانان توجه داشت که این بزرگترین هدیهای بود كه امام (ره) به ملت داد.

جوانانی که در سایه انقلاب اسلامی و اندیشه های نورانی حضرت امام (ره) متحول شدند، در دوران انقلاب اسلامی بویژه در سالهای سخت جنگی نابرابر استعداد و توانایی و فداکاری و ایثار خود را به نمایش گذاشتند.

**دستاوردهای صنعتی

با این حال رشد صنعت در كشور پس از انقلاب و به دست جوانا به قدری سریع و پرشتاب بود كه علاوه بر احداث شهرک‌های صنعتی متعدد در حاشیه شهرهای کشور، ساخت مجموعه‌ها تولیدی در روستاهای نیز به یک برنامه مستمر تبدیل شد، علاوه بر افزایش تعداد كارخانجات باید به محصولات متنوعی كه در این مجموعه‌ها تولید و در بسیاری از موارد به خارج از كشور صادر می شود هم اشاره نمود.

**دستاوردهای انقلاب اسلامی؛ از فرهنگ و اقتصاد تا پیشرفت‌های نظامی

ساخت هواپیما و بالگرد سبك و نیمه سنگین(شخصی و عمومی) و همچنین ساخت كشتی و تولید انواع قایق كه برای اولین بار در تاریخ كشور رخ داده است، افزایش قابل توجه تولید فولاد از نیم میلیون تن قبل از انقلاب به 38 میلیون تن در سال و کسب رتبه 14 جهانی، افزایش تولید سیمان از 3/6 میلیون تن به حدود 80 میلیون تن، افزایش تولیدات معدنی از 20 میلیون تن به 220 میلیون تن، افزایش و توسعه تولید و صادرات خودرو با انواع خودروهای سبك و سنگین، افزایش و توسعه انواع كارخانجات لوازم خانگی و صنعتی و دهها مورد مشابه، همگی از جمله مواردیست که انقلاب با تکیه بر جوانان به دست آورد.

البته افزایش و توسعه پالایشگاهها و مراكز پتروشیمی و ساخت بیش از 40 كارخانه بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی در سه دهه گذشته، بخش دیگری از اقدامات زیر بنایی انقلاب اسلامی است که در مجموع باعث شده تا میزان خودکفایی کشور در صنعت نفت از 4% به 80% ارتقاء یافته و تولیدات پتروشیمی نیز از4 میلیون تن در سال 57 به 38 میلیون تن در بعد از انقلاب برسد.

علاوه بر این؛ ساخت انواع نیروگاههای بادی، گازی، فسیلی و ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای در بوشهر و اولین نیروگاه انرژی‌های زیرزمینی در اردبیل و قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در ردیف چهارمین كشور سازنده سد و ارائه انواع خدمات فنی، عمرانی و تخصصی در زمینه‌های مختلف به سایر كشورها نیز، برگ زرین دیگری از كتاب پر افتخار انقلاب اسلامی است که با تکیه بر جوانان حاصل شد.

با این حال در مجموع این رویكردها باعث شد تا نسبت حجم صادرات نفتی به غیر نفتی از 2% قبل از انقلاب اسلامی، به بیش از 45% در شرایط فعلی رسیده و توازن نسبی برای صادرات سایر اقلام ایجاد شود.

**دستاوردهای بخش نظامی

این درحالی است که ساخت انواع سلاحها و تجهیزات نظامی از جمله: ساخت انواع هواپیما و جتهای جنگنده مافوق صوت رادارگریز (مانند؛ صاعقه و آذرخش)، آموزشی (مانند؛ پرستو، درنا، سیمرغ، شفق، تندر)، خودكفایی در تولید و ساخت انواع هواپیماهای بدون سرنشین مدرن، ساخت انواع بالگرد(مانند، بالگردهای شاهد، شباویز 2075 و2061 و بالگرد ضد تانك 2091) و تعمیر انواع هواپیما و بالگرد با کسب رتبه پنجم جهانی بخشی از دستاوردهای صنعت هوایی است که جوانان پس از انقلاب در این عرصه هم به نتایج مطلوبی دست پیدا کردند.

البته پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع موشكهای بالستیك، دور برد زمین به زمین، زمین به هوا و انواع موشکهای دریایی (مانند: موشک ماهواره بر سفیر، شهاب، سجیل، موشك كروز) بقدری شگفت انگیز بوده که ایران را در ردیف معدود كشورهای دارنده تکنولوژی ساخت موشكهای فوق دقیق سطح به سطح قرار داده است.

با ین وجود مجموع دستاوردهای نظامی از جمله مواردی هستند که قبل از انقلاب اسلامی، تولید آنها در کشور سابقه‌ نداشته و مهمتر اینکه بخش قابل توجهی از آنها، صرفاً در انحصار تعداد معدودی از کشورها پیشرفته جهان قرار داشت که جوانان با تکیه بر توانمندی خود این انحصار را شکستند.

به جرات می توان اظهارکرد که شناخت و آگاهی دشمنان از توانمندی ها و ظرفیتهای ایران و ایرانی برای دستیابی به جایگاه برتر و کسب همین موفقیت ها بوده و هست که نگرانی او را در پی‌داشته که باید ریشه تمام عداوتهای بیگانگان را باید در این نکته یعنی انسجام مردم برای الگوسازی و رشد و پیشرفت همه جانبه کشور جستجو نمود و نباید این نکته را فراموش کرد که اعتماد به جوانان پس از انقلاب اسلامی همگی در شکل گیری رشد و پیشرفت کشور امری ضروری بوده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار