هدایای شینزو آبه برای نرم کردن ترامپ

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا تاکنون چند بار به تندی از سیاست های بازرگانی و پولی ژاپن انتقاد کرده است. رهبران ژاپن و آمریکا که در روزهای جمعه و شنبه با هم ملاقات می کنند باید روابط تجاری میان دو کشور را مشخص کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک دست بازی گلف زیر آفتاب فلوریدا و هدیه های سخاوتمندانه برای چاپلوسی و نرم کردن دونالد ترامپ کافی خواهند بود؟ جمعه 10 و شنبه 11 فوریه ، شینزو آبه ، نخست وزیر ژاپن و دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای دومین بار پس از دیدار کوتاهی در 17 نوامبر 2016 بار دیگر با هم ملاقات می کنند. آنها ابتدا در واشنگتن یکدیگر را خواهند دید و سپس به سوی مار-آ- لاگو ، اقامتگاه لوکس ترامپ در پالم بیچ فلوریدا پرواز خواهند کرد ، اقامتگاهی که خود وی آن را «کاخ سفید زمستانی» می نامد.
 
امنیت و اقتصاد محورهای گفت و گوی طرفین بوده و به نظر می رسد آنها مایل هستند دیدار دو رهبر در فضایی مساعد برگزار شود. روز پنجشنبه اطرافیان ترامپ گفته بودند که رئیس جمهور جدید تعهد آمریکا مبنی بر همراهی ژاپن در چارچوب یک پیمان دوطرفه امنیتی را تایید خواهد کرد. تعهدی که موجب اطمینان خاطر ژاپن می شود که همواره از تحرکات همسایه چینی نگران است.
 
کاخ سفید همچنین خبر داد سیاست پولی ، حتی اگر موجب نگرانی بازارها شود، اولویت ترامپ در گفت و گو با شینزو آبه نخواهد بود. برای شینزو آبه مشخص شدن آینده روابط اقتصادی دو جانبه که پس از سخنان ترامپ در پرده ابهام قرار گرفته است، اولویت دارد.
 
دونالد ترامپ پس از انتقاد شدید از سیاست بازرگانی ژاپن در جریان مبارزات انتخاباتی بار دیگر در 31 ژانویه پس از آغاز به کار در کاخ سفید، توکیو را در مورد سیاست پولی اش مورد حمله قرار داد و متهم به دستکاری در ارزش ین کرد. وی به کسری موازنه تجاری کشورش با ژاپن اشاره کرد که در سال 2016 به 68.94 میلیارد دلار( 64.5 میلیارد یورو) بالغ شد. ژاپن پس از چین دارای بیشترین مازاد موازنه تجاری با آمریکا است.
 
در عین حال، ترامپ در 23 ژانویه بازار اتومبیل ژاپن را هدف قرار داد. وی گفت: ژاپنی ها دست به کارهایی می زنند که عملا فروش اتومبیل های آمریکایی در بازار کشورشان را غیر ممکن می کنند. واردات اتومبیل های آمریکایی از سوی ژاپن در سال 2016 فقط 518 میلیون دلار بود در حالی که صادرات اتومبیل های ژاپنی به بازار آمریکا به رقم 39.26 میلیارد دلار رسید.
 
ژاپن نگران از دلخور کردن دومین شریک تجاری اش پاسخی ملایم داد. ماساهیکو شیبایاما ، یکی از مشاوران آبه توضیح داد: ما از نرمش در سیاست پولی ، محرک های مالی و اصلاحات ساختاری برای مقابله علیه نرخ تورم منفی استفاده می کنیم. ما قصد کاهش ارزش پولی رقابتی را ندارم.
 
یوریزومی واتانابه استاد اقتصاد دانشگاه کئیو در یک کنفرانس خبری خاطرنشان کرد: 75 درصد از اتومبیل های ژاپنی که در آمریکا تردد می کنند در همانجا تولید شده اند. شرکت های ژاپنی 1.5 میلیون شغل از جمله 88 هزار شغل مستقیم را در آمریکا ایجاد کرده اند.
 
در عین حال، ژاپن از انتقاد در مورد نخستین تصمیمات دولت ترامپ به ویژه حکم ضد مهاجرتی وی خودداری کرد و آن را مساله ای داخلی دانست.
 
توکیو همچنین قصد دارد به تمایل ترامپ در مورد ایجاد شغل در خاک آمریکا پاسخ مثبت دهد. یک هیات عالی رتبه شینزو آبه را در سفرش به آمریکا همراهی می کند به ویژه تارو آسو ، معاون نخست وزیر و وزیر بازرگانی و فومیو کیشیدا ، وزیر امور خارجه ژاپن. آبه باید یک برنامه همکاری به ارزش 17 هزار میلیارد ین را مطرح کرده و در مورد طرح های سرمایه گذاری ژاپن در پروژه های ریلی پرسرعت و فن آوری های پایه و حتی ایجاد 700 هزار شغل در آمریکا تعهد بدهد.
 
همچنین، شینزو آبه از متقاعد کردن دونالد ترامپ از تصمیمش مبنی بر خروج آمریکا از پیمان همکاری های ترانس پاسیفیک که ژاپن برای رونق اقتصادی اش روی آن حساب می کرد ، منصرف شده و تلاش خواهد کرد یک پیمان دوجانبه را که منافع آن برای ژاپن مشابه همکاری های ترانس پاسیفیک باشد، بین دو کشور به امضا برسد.
 
اطرافیان آبه نگران از نتیجه مذاکرات و غیر قابل پیش بینی بودن رفتار دونالد ترامپ، امیدوارند که بازی های گلف میان دو رهبر که هر دو به آن علاقمند هستند زمینه و فرصت مناسبی برای تفاهم میان شینزو آبه و دونالد ترامپ را فراهم کند.
 
 
منبع:جام جم آنلاین
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.