کرمان؛

کشف 130 قلم اشیا تاریخی در 10 ماه گذشته

رئیس اداره میراث فرهنگی پنج شهر جنوبی استان گفت: 130 قلم اشیاء تاریخی در 10 ماه گذشته کشف و ضبط شده است.

کشف 130 قلم اشیا تاریخی در 10 ماه گذشته به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  موسی ابراهیمی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پنج شهر جنوبی استان کرمان گفت: 130 قلم اشیاء تاریخی در ده ماه گذشته در پنج شهرستان کهنوج، قلعه گنج، منوجان، فاریاب و رودبار جنوب کشف و ضبط شده است. 

این اشیاء تاریخی شامل سکه، مفرغ، سنگ های قدیمی و کوزه های سفالی منقوش و غیرمنقوش و مربوط به دوره های اسلامی و هزاره اول و سوم قبل از میلاد است. این اشیاء در تپه ‌ها و محوطه‌ های باستانی، ابنیه ‌ها، گورستان ‌های تاریخی و قلعه ‌های جنوب استان کرمان کشف شده است.

وی اظهار کرد: بسیاری از اشیاء تاریخی مناطق جنوبی استان کرمان به کمک کشاورزان منطقه وتعدادی هم از متخلفان و سودجویان، خارج از استان کشف شده است. انجمن های دوستدار میراث فرهنگی جنوب کرمان توانستند با تشویق کشاورزان بسیاری از این آثار را به میراث فرهنگی برگردانند و برخی دیگر از این آثار هم با اطلاع رسانی خود مردم و به همت یگان حفاظت از متخلفان کشف شده است.

وی فرهنگ سازی برای جلوگیری از غارت اشیاء تاریخی را بسیار با اهمیت دانست و گفت: مردم باید از اهمیت و جایگاه آثار تاریخی آگاهی داشته باشند و لزوم مبادرت به این امر هم توجه به تشکل ها و انجمن ها در این راستا است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پنج شهر جنوبی کرمان تصریح کرد: باید برگزاری کلاس های آموزشی و آگاهی بخشی به دانش آموزان و کشاورزان را در مورد اهمیت و جایگاه آثار تاریخی جدی تلقی کرد و در این راستا سعی داریم کلاس های آموزشی بیشتری در راستای حفظ آثار تاریخی این منطقه برگزار کنیم.

وی نقش انجمن های دوستدار میراث فرهنگی را بسیار با اهمیت دانست و گفت: هدف از راه اندازی این انجمن ها آشنایی با قوانین و مقررات ناظر به پژوهش، حفظ و احیاء و آموزش میراث فرهنگی کشور است که با تشکیل انجمن های میراث فرهنگی در روستاهای دارای آثار تاریخی، آحاد مردم مسئولیت حفظ آثار تاریخی را برعهده دارند و در صورت مشاهده موارد تخلف گزارش خود را به میراث فرهنگی و نیروهای امنیتی ارائه خواهند داد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار