باشگاه خبرنگاران جوان بررسی کرد؛

ورود هیئت‌های تجاری نمایشی است/ تحریم‌ها بهانه بود، مشکلات داخلی را مرتفع سازید

روند کند ورود هیئت های تجاری به ایران طی چند ماه اخیر بیانگر این است که معضلات داخلی بیش از تحریم های بین المللی زمینه را برای همکاری های دوجانبه دشوارتر کرده است.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، لغو تحریم های بین المللی فضا را برای ورود هیئت های تجاری به ایران فراهم کرد. حال آنکه ایران تا چه میزان از فرصت موجود  نهایت استفاده را به عمل آورده بسی جای تامل دارد. سوال اصلی اینجا مطرح می شود که آیا ورود این هیئت های تجاری صرفا یک حرکت نمایشی بوده و یا اینکه به انعقاد قرارداد و سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشور برای افزایش راندمان تولید منجر شده است؟

از سویی دیگر درصورتیکه یک بنگاه خارجی قصد سرمایه گذاری در ایران را داشته باشد با معضلاتی از جمله فاصله از استانداردهای جهانی در بخش های مختلف و سود عملیاتی شرکت ها و سود سهام مواجه است.

از آنجایی که سود سهام به صورت ریالی محاسبه شده و نرخ مالیات کشور به نسبت مابقی کشورها بالاتر بوده لذا انگیزه سرمایه گذار را سلب کرده است به منظور ارزیابی بیشتر این مسئله با یکی از فعالان بخش خصوصی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی در پاسخ به این سوال که لغو تحریم های بین المللی و ورود هیئت های تجاری تا چه میزان فضا را برای جذب سرمایه گذاری و به تبع دستیابی به رشد اقتصادی فراهم کرده ، گفت: این سرمایه گذاری ها صرفا به حوزه های نفت و گاز مختوم شده و سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای صورت نگرفته تا از طریق آن بتوان میزان رسیدن به رشد اقتصادی را ارزیابی کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری که چرا ورود هیئت های تجاری طی ماه های اخیر روند کندی را در پیش گرفته و بیشتر حالت نمایشی داشته است، عنوان کرد: این جنبه نمایشی نشات گرفته از نداشتن آمادگی کافی ایران برای استفاده از فرصت های موجود بوده است.

ریاحی ادامه داد: مالیات بر سود عملیاتی شرکت ها در کشورهای محدودی از جهان بیش از 25 درصد بوده و این در حالی است که در کشورهایی از جمله ایرلند و اسپانیا این درصد نیز کمتر است.

به گفته وی تنها امتیاز یک سرمایه گذار خارجی مالیات بر سود شرکت است اما از آنجایی که چنین مالیاتی در کشور ما از بالاترین نرخ های جهان است انگیزه ای برای آن ها ایجاد نمی شود.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: در صورتیکه یک سرمایه گذار خارجی قصد سرمایه گذاری در ایران را داشته باشد می بایست مالیات بر سود سهام لحاظ شود.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در پایان بیان کرد: مقررات بسیار پیچیده طی سال های اخیر نیز بر این بی انضباطی دامن می زند و شرایط را بیش از پیش برای جذب سرمایه گذاران خارجی نامناسب تر می کند به همین منظور مسئولان ذی ربط باید تدابیری را برای رفع این معضل اتخاذ نمایند.

بر پایه این گزارش می توان دریافت که وجود تحریم های بین المللی طی سال های اخیر تنها بهانه ای برای عده ای ذی نفع بوده حال آنکه عده ای به کرات از این مسئله به عنوان مانعی بزرگ برای پیشرفت اقتصادی کشور یاد کرده اند.

لغو تحریم های ظالمانه تا اندازه ای شرایط را برای جذب سرمایه گذاران خارجی سهل تر کرده اما روند کند ورود هیئت های تجاری طی چند ماه اخیر همواره توجه مخاطبان را متمرکز خود کرده که چرا در دوران پسابرجام نیز شاهد پیشرفت چشمگیری در عرصه اقتصادی کشور نیستیم؟
 
انتهای پیام/
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار