در هفتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد معدن ایران مطرح شد:

ارتقای تکنولوژی صنعت فولاد در دستور کار قرار دارد/ صادرات 55 میلیون تنی تا افق 1404 برنامه فولادی کشور

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: با چالش فناوری قدیمی حوزه فولاد در کشور روبرو هستیم که به روز رسانی ماشین آلات و تجهیزات فولاد در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مهدی کرباسیان معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (اینیدرو) در هفتمین همایش ملی فولاد بیان کرد: برگزاری این همایش موجب شد که دولت، ایمیدرو و وزارت صنایع را در جهت برنامه ریزی بهتر به ویژه در حوزه فولاد که یکی از شاخصه های مهم توسعه است یاری دهد.

وی در ادامه افزود: صنعت فولاد ایران در این سالها به رقم تمام کوشش های صورت گرفته به علت نبود سیاست گذاری های درست همیشه دارای مشکلاتی بوده است.

کرباسیان با اشاره به برنامه جامع فولاد تصریح کرد: افق این مسیر دستیابی به تولید 55 میلیون در سال 2025 است و در برنامه چشم انداز 20 ساله کشور برای رسیدن به این میزان از تولید بزرگترین مشکل تأمین سرمایه است و این امر ضروری به نظر می رسد که با وجود تولید 27 میلیون تن در حال حاضر برای افزایش رشد تا 55 میلیون تن فولاد نیاز به 30 میلیارد دلار سرمایه است.

رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران اذعان داشت: یکی از مهمترین برنامه های 4 سال اخیر ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد بوده که در راستا رسیدن به آن کارخانجات فولاد گندله و آهن اسفنجی احداث شده است و همچنین در بخش های جانبی فولاد نیز پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشتیم تا جایی که در برخی محصولات از واردات بی نیاز بوده‌ایم.

وی درباره اجرای 7 طرح فولادی بیان کرد: امسال اولین پروژه آهن اسفنجی در سپید رشت در سه ماهه گذشه به بهره برداری رسید و امید داریم در پایان دولت یازدهم 4 طرح تولید آهن اسفنجی به بهره برداری برسد و ایران کماکان رکورددار تولید این محصول باشد.

کرباسیان تصریح کرد: ایمیدرو از ابتدای سال در 22 استان کشور کار اکتشاف را آغاز کرد و تا به حال فاز اکتشافی به پایان رسیده و تا سال 96 خبرهای جدید از ذخایر معدنی منتشر خواهد شد.

وی همچنین گفت: از مزیت های تولید فولاد در کشور ما، بازار بزرگ منطقه و میزان زیاد گاز و ارزان قیمت بودن آن است که می تواند زمینه سرمایه گذاری در این حوزه را فراهم آورد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: تولید ناخالص منطقه ما 2700 بوده و با توجه به تفاضای 71 میلیون تن منطقه و همچنین تولید 36 میلیون تن در منطقه منا می توان به پتانسیل بالای آن برای فروش فولاد پی برد.

رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران اعلام کرد: در برنامه ششم پیشبینی شده نرخ گاز 90 درصد از پایین ترین قیمت و در مناطق محروم 80 درصد این میزان برای صنایع معدنی به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه برجام نتایج خوبی در حوزه معدن و صنایع معدنی داشته تصریح کرد: صنعت فولاد پس از یک دوره رکود به خصوص در سال 2015 شاهد رشد 0.7 درصدی که از سال 2016 بود و کشور چین با رکورد 50 درصد 3 تولید جهانی همچنان سردمدار تولید فولاد در جهان است.

کرباسیان افزود: کشور چین برای اینکه از رکود خارج شود تصمیم گرفت در زیرساخت هایی سرمایه گذاری کند و در این راستا نزدیک به 6 هزار میلیارد دلار هزینه صرف کرد و رکود را پشت سر گذاشت و بین 6.7 تا 6.8رشد داشت ولی این کشور به دلیل مسائل محیط زیستی کاهش تولید خواهد داشت و این موضوع نوید دهنده برای کشورهای دیگر است.

وی همچنین بیان کرد: چالش دیگری که ما در کشور داریم فناوری قدیمی حوزه فولاد است که به روز رسانی ماشین آلات و تجهیزات فولاد در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تاکید کرد: چالش دیگر مکان یابی است که با اجرای طرح جامع فولاد و پروژه های جدید در کنار سواحل خلیج فارس، پارسیان هرمزگان و چابهار در دستور کار داریم.

وی در پایان تصریح کرد: یکی از مشکلات دیگر در حوزه فولاد کمبود زیرساختهایی به ویژه در حوزه حمل و نقل است که با همکاری های صورت گرفته با بخش حمل و نقل کشور خبرهای خوشی در آینده خواهیم داشت.

* از واردات کلیه محصولات فولادی بی نیاز شده ایم

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن تجارت در ادامه گفت: زمانی که این دولت کار خود را شروع کرد  از جهت متعادل بودن زنجیره تأمین فولاد در سایر فلزات با نابسامانی رو به رو بودیم و  ابتدای کار فقط معدن را داشتیم و به همین دلیل نزدیک 20 میلیون تن آهن خام صادر و این امر موجب رکود شدید در این حوزه شد.

وی در ادامه افزود: بیشتر تمرکز روی کنستانتره بود، ما زمانی گندله وارد می کردیم اما امروزه از واردات کلیه محصولات فولادی بی نیاز شده ایم.

نعمت زاده تصریح کرد: در مورد صادرات 55 میلیون تنی تا افق 1404 برنامه فولادی کشور را داریم و دائما این برنامه در حال رصد شدن است که چگونه تعادل سازمانی را در رسیدن به این هدف برقرار کنند.

وی تاکید کرد: برابر گزارش اخیری که انجمن جهانی فولاد منتشر کرد، ایران با 18 میلیون تن فولاد رتبه شانزدهم در دنیا را کسب کرد و ما تواتستیم در سال 2016 که رشد جهانی فولاد یک درصد بوده تولیدات خود را 10 درصد افزایش دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بررسی طرح جامع یک سال و نیم به طول انجامید و طی مطالعه و جلسات مکرر تدوین شد و همچنان ادامه دارد و باید با شرایط روز دنیا به روز شود.

وی در ادامه افزود: ما در سال 92 ظرفیت تولید 28 میلیون تن کنستانتره داشیتم اما هم اکنون این عدد به 45 رسیده است یعنی بیش از 60 درصد رشد، همچنین در گندله از میزان 21 میلیون تن تولید به 35 رسیده ایم و شاهد رشد 66 درصدی بوده ایم.

در آهن اسفنجی از 19 میلیون تن به 27 میلیون تن با 42 درصد رشد دست یافته ایم و در شمش از 24 میلیون تن به 31 میلیون و 29 درصد افزایش رشد دست یافته ایم همچنین در تولید نورد از 31 به 37 میلیون تن رسیده و این یعنی رشد 19 درصد را داشته ایم.

وی در زمینه کارهایی که باید برای رسیدن به رشد بیشتر در تولید فولاد صورت گیرد، بیان کرد: در مورد معدن، 150تا 160 میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم و برای تأمین این میزان سعی کرده ایم روی اکتشاف معدن متمرکز شویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بعضی افراد می گویند، رسیدن به تولید 55 میلیون تنی بلند پروازی است، اظهار داشت: تولید 55 میلیون تن حق ماست زیرا که معادن زیادی در زیر زمین داریم و به لحظه ای که سایر کشور ها از این معادن بهره برداری می شود ما نیز از آن ها استفاده ببریم و همچنین باید سهم 3 درصدی از تأمین فولاد جهان برسیم.

نعمت زاده تاکید کرد: باید مصرف فولاد در صنایع گسترش پیدا کند، هرچند این امر به این معنی نیست که سازه های بتونی را به فلزی تغییر دهیم بلکه باید صنایع پایین دستی فولاد را گسترش داده و همچنین مشکل تولید ورق در مقیاس بالا را حل کنیم هرچند در این جهت با معدن گل گهر با تولید 3 میلیون تنی به توافق رسیده ایم تا بازهم میزان تولیدات بیشتر شود.

وی تصریح کرد: کسب سهم 3 درصدی از بازار جهانی کار سختی نیست و من معتقدم به راحتی 20 میلیون تن فولاد باید صادر شود.

وزیر صنعت ادامه داد: باید به سمت فولادهای مخصوص و آلیاژی حرکت کنیم و در عین حال مصرف انرژی را کاهش دهیم  چراکه ممکن است این مر سرمایه گذاری اولیه را مختصری افزایش دهد، اما دنیا، دنیای رقابت است و هزینه های تمام شده در رقابت اهمیت بسیاری پیدا می کند.

*از بروکراسی اداری باید کاسته شود

علی اکبر ناطق نوری رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در دامه همایش بیان کرد: از صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر نام برده می شود و این صنعت اشتغال زا بوده کشورهای توسعه یافته بخش قابل توجهی از تولید فولاد ر ا در دست دارد همچنین یکی از شاخص های توسعه یافتگی یک کشور مصرف فولاددر این کشور است.

تصریح کرد: ظرفتیت ذخایر معدنی کشف نشده نا در کشور 50 میلیون تن است و با استخراج و فرآوری ها روی این مواد و ایجاد ارزش افزوده سرمایه های بسیاری می توان جذب کردو این می تواند یکی از نهادهای مستحکم اقتصاد مقاومتی باشد.

وی ادامه داد: برای رسیده با اهداف اقتصاد مقاومتی باید اقتصاد کشور را از تک محوری بودن نجات دهیم و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری نباید تنها در اقتصاد تکیه بر نفت داشته باشیم.

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بخش آب گفته می شود که ما سهم چند نسل بعد از خود را مصرف کرده ایم و این اتفاقی است که درحوزه مصرف نفت هم افتاده و همچنین اقتصاد تک محور آسیب پذیر بوده و با نوساناتی در قیمت نفت دچار چالش های اساسی در اقتصاد می شویم.

وی ادامه داد: باید صنایع معدنی در کنار نفت قرار بگیرد تا اقتصاد از تک محوری بودن نجات پیدا کند.

وی در پایان تاکید کرد: توجه به بخش خصوصی موجب رونق اقتصاد کشور خواهد شد و همچنین باید تا حد امکان از بروکراسی اداری کاسته شود تا شاهد افزایش سرمایه گذاری خارجی در کشور باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار