یک مدیر بروکینگز: با رفتن ناگهانی فلین، نتانیاهو شریکش برای مقابله با ایران را از دست داد

مدیر سیاست خارجی موسسه بروکینگز گفت با استعفای مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شریکش برای مقابله با ایران را از دست داد.

یک مدیر بروکینگز: با رفتن ناگهانی فلین، نتانیاهو شریکش برای مقابله با ایران را از دست دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، مارتین ایندک، مدیر سیاست خارجی موسسه بروکینگز، گفت با حذف فلین از کابینه ترامپ، نتانیاهو شریکی را در تلاش‌ها برای مقابله با ایران از دست داده است. 

وی درباره کناره‌گیری فلین گفت: به نظر من موضوع در پنهانکاری وی است که در واشنگتن معمولا مشکل‌ساز می‌شود. وی در واقع رئیس جمهور را فریب داده است که به واقع فریب مردم به شمار می‌آید و این چیزی است که نمی تواند پایدار باشد. مسئله هم اینجاست که وی در حال انجام این کار به وسیله همکارانش در دستگاه‌های اطلاعاتی به دام می افتد؛ کسانی که اصولا از روز اول انتخاب، به خاطر رویکردی که به خاطر روسیه داشت در جنگ با رئیس جمهور ترامپ بودند. 

مدیر سیاست خارجی موسسه بروکینگز افزود: رئیس جمهور (ترامپ) آن‌ها (کارکنان دستگاه‌های اطلاعاتی) را با نازی‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی آنان مقایسه کرد و به مبارزه با آنان پرداخت که قطعا هدف اولیه آنان ژنرال فلین بود که پیشتر نیز رئیس اطلاعات ارتش بود و از این مقام نیز به وسیله دستگاه‌های اطلاعاتی کنار زده شد. 

مارتین ایندک درباره درخواست دموکرات‎ها برای تحقیقات مستقل در این خصوص گفت: علت این است که به دنبال طعمه بزرگتری می‌گردند و آن، شخص رئیس جمهور و تمایل توضیح داده نشده وی به شخص پوتین است. سوال اصلی اینجاست که وی چه اطلاعاتی از این موضوع داشت؟ آیا این ترامپ بود که از فلین خواسته بود تا با سفیر روسیه صحبت کند؟ من نمی‌دانم پاسخ این سوال چیست، ولی قطعا دموکرات‌ها در قالب تحقیقات به دنبال این مساله خواهند بود. 

وی درباره اینکه آیا با حذف فلین، نتانیاهو یکی از حامیان خود در کاخ سفید را از دست داده است یا خیر، گفت: بسیار اهمیت دارد که بدانیم نقش فلین فقط مشاور امنیت ملی و هماهنگی بین دستگاه های امنیت ملی نیست. وی دیدگاه های کاملا روشن و تندی داشت که دو اشتباه در آن دیده می‌شد؛ اول اینکه از «افراط گرایی اسلامی رادیکال» نام برد که رئیس جمهور گفته بود آن را نابود می‌کند و موضوع دوم، ایران بود.

عضو موسسه بروکینگز افزود: چند روزی بعد از انتخاب (فلین) در این مقام، وی به ایران هشدار داد، این اظهارات نه فقط از سوی رئیس جمهور بلکه از سوی خودش نیز بیان شده بود. این موضوع برای نخست وزیر نتانیاهو ،که ایران را منشاء مشکلات اسرائیل و منطقه می‌داند، خوشایند بود، بخصوص وقتی زمینه مشترکی در دیدگاه های خود و دیدگاه های سران سعودی، امارات و به صورت خاص کشورهای حاشیه خلیج (فارس) می بیند، به دنبال فلین و به تبع وی به دنبال ترامپ در کاخ سفید می روند. 

ایندک اضافه کرد: از این رو این موضوعی است که نخست وزیر نتانیاهو در گفتگوهای خود روی آن تمرکز می کند؛ اینکه با ایران و «خواست‌های جاه‌طلبانه آن و توافق مشکل‌ساز هسته ای» این کشور مقابله کرد. شریک عمده در این تلاش ها برای مقابله با ایران ژنرال فلین بود که به ناگاه از میان برداشته شد. 

وی درباره سیاست های ترامپ در قبال رژیم صهیونیستی گفت موضوع اینجاست که اگر چه ترامپ هنوز سفارتخانه آمریکا را به قدس منتقل نکرده است، اکنون اطلاع داریم که وی به دنبال این کار بود و بعد با کلام خودش در گفتگو با روزنامه محبوب نتانیاهو، یعنی اسرائیل هیوم به روشنی گفت باور ندارد که شهرک‌سازی سودی به حال صلح داشته باشد و هدف وی نیز توافقی نهایی بین اسرائیل و فلسطینی هاست و این چیزی نیست که نخست وزیر نتانیاهو بخواهد درباره این موضوع صحبتی کند. علت این است که وی نخست وزیر ائتلاف دست راستی است که تلاش می کند آنچه را که وی (نتانیاهو) در واشنگتن می گوید، به وی دیکته کند. آنچه این ائتلاف به دنبالش هست، این است که از تشکیل کشور فلسطین و راه حل دو کشوری حمایت نکند. 

مدیر سیاست خارجی موسسه بروکینگز اضافه کرد: به باور من نخست وزیر نتانیاهو نیز برانگیختگی (جو زده شدن) رئیس جمهور ترامپ را دریافته است و از این رو محتاط تر از اوباما با وی برخورد می کند و بر اساس آنچه درز یافته است، دیروز به کابینه خود گفت که مشکل خو و مزاج رئیس جمهور در این میان مطرح است و باید از هرگونه تقابل جلوگیری کند. بنابراین برخلاف رفتاری که (نتانیاهو) با رئیس جمهور اوباما داشت، به باور من با ترامپ با احتیاط بیشتری رفتار می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار