هشدار وزیر دفاع آمریکا به اعضای ناتو

وزیر دفاع آمریکا به اعضای ناتو هشدار داد اگر به تعهد افزایش بودجه نظامی عمل نکنند، تعهد واشنگتن به این پیمان کاهش می ‌یابد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از واشنگتن پست، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست سهم مالی خود در ائتلاف را بپردازند.

وی که برای دیدار با همتایانش در ناتو به بروکسل سفر کرده، به اعضای این پیمان هشدار داد اگر تا پایان سال جاری میلادی تعهدات مالی خود را اجرایی نکنند، آمریکا هم تعهد خود را کاهش خواهد داد.

متیس افزود: من موظفم که به واقعیت‌های سیاسی در ایالات متحده را به صراحت به شما اعلام کرده و درخواست منصفانه مردم کشورم را به روشنی به شما اعلام کنم.

وی خاطرنشان کرد آمریکا مسئولیت‌هایش را انجام خواهد داد، اما اگر کشورهای شما می ‌خواهند شاهد کاهش تعهد آمریکا به ائتلاف نباشند، پایتخت‌های هریک از شما باید حمایت خود را از دفاع جمعی ما نشان دهد.

وزیر دفاع آمریکا این اظهارات را در نشستی پشت درهای بسته مطرح کرده و متن آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

وی پیش از این هم اعلام کرده بود دولت آمریکا نمی ‌تواند بار دیگر کشورهای عضو ناتو را به دوش بکشد. بر اساس توافق اعضای پیمان، قرار بود هر کشور 2% از بودجه خود را به مسائل نظامی اختصاص دهد، اما در حال حاضر تنها 5 کشور از مجموع 28 عضو ناتو، به این تعهد عمل کرده‌اند.

عمل به این تعهد برای کشورهای اروپایی به خصوص آلمان چالش بسیار بزرگی خواهد بود. برلین برای رساندن سهم بودجه دفاعی به میزان مورد نظر ناتو، باید هزینه‌های نظامی‌اش را 57 میلیارد دلار افزایش دهد.

این در حالی است که دونالد ترامپ ناتو را ائتلافی تاریخ مصرف‌ گذشته توصیف کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار