وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

مهمترین رویدادهای وزارت بهداشت در هفته گذشته را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

 به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت، وزارت بهداشت شاهد اتفاقات زیادی بود که در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از این اتفاقات را مرور کنید.
 
رشد 70 درصدی بودجه سازمان بیمه سلامت
ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری مجلس با دولت در اجرای طرح تحول نظام سلامت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بودجه سازمان بیمه سلامت برای اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال آینده رشدی ۷۰ درصدی خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم نیز دولت حق بیمه کارکنان دولت را که از ۶ به ۷ درصد افزایش یافته، خواهد پرداخت، به تاخیر سازمان‌های بیمه گر در پرداخت بدهی خود اشاره و اظهار کرد: به دستور رئیس جمهوری هیاتی تشکیل و مقرر شده سازمان تامین اجتماعی تا ۲ هفته آینده مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال بدهی خود را پرداخت کند.
 
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: ۸۰ هزار میلیارد ریال نیز اوراق سازمان بیمه سلامت و در واقع اوراق خزانه بوده که تاکنون نیمی از آن پرداخت شده و بابت نیمه دیگر تاکنون تن‌ها ۱۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده و امیدواریم ۳۰ هزار میلیارد دیگر نیز بزودی پرداخت شود تا بتوانیم مطالبات یکساله همکاران خود و پیمانکاران را بپردازیم.
 
ایران ازتجارب بیوتکنولوژی کوبا استفاده می کند
حسن هاشمی وزیر بهداشت پس از امضای 12 سند همکاری و یک سند نهایی کمیسیون مشترک ایران و کوبا در هاوانا، اظهار داشت: 10 سند همکاری دیگر ظرف ماه های آینده امضا می شود و کمیسیون دائمی دو کشور نیز گزارش پیشرفت این اسناد همکاری را ارائه خواهند داد.
 
وزیر بهداشت گفت: اسناد همکاری امضا شده شامل لغو روادید گذرنامه های خدمت بین ایران و کوبا و همکاری در حوزه های بیوتکنولوژی، داروهای نوترکیب، دارو و حوزه های کشاورزی، نیرو، تولید برق، استفاده از روش های نوین تولید انرژی، اکتشاف نفت و گاز در خلیج مکزیک، منابع و معادن و حوزه فرهنگی و همکاری های دانشگاه تهران برای توسعه آموزش زبان اسپانیولی و همچنین همکاری های صدا و سیما بود.
 
وی اظهار داشت: ایران علاقه مند است که از تجارب کوبا در برخی از رشته ها مانند بیوتکنولوژی استفاده کند و باید منتظر بمانیم که ظرف یک سال آینده و با گشایش که بانک های دو کشور ایجاد کردند، شاهد افزایش قابل توجه ارقام تجاری بین ایران و کوبا باشیم.
 
امکان تولید واکسنی جدید در کشور به کمک کوبا
هاشمی ضمن انتقاد از سرعت کند همکاری مشترک ایران و کوبا برای تولید واکسن در انستیتو پاستور ایران، گفت: مذاکرات زیادی در این زمینه انجام شد و دولت جمهوری اسلامی علاقه‌مند است که واکسن پنتاوالان را در ایران با همکاری کوبا تولید کند و لازم است که دولت کوبا به ویژه وزیر بهداشت این کشور توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: مذاکرات زیادی با شرکت بیوکوبافارما برای تولید مشترک واکسن در ایران انجام شده و حالا وقت عمل کردن به مذاکرات گذشته است تا این کشور بتواند از فرصت ایران در بازار منطقه خاورمیانه استفاده کند.
 
وزیر بهداشت با اشاره به سابقه ۱۰۰ ساله انستیتو پاستور ایران بیان کرد: انستیتو پاستور ایران زمانی بخشی از نیاز واکسن کشورهای منطقه و آفریقایی را تامین می‌کرد و اگر بتوانیم با همکاری کوبا تولیدات مشترکی داشته باشیم از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای طرفین مفید خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: دانشمندان علوم پزشکی ایران و کوبا می‌توانند مانند تجربه تولید واکسن هپاتیت در ایران با کمک کوبا، برای تولید واکسن پنوموکوک که در دو کشور تولید نمی‌شود، همکاری کنند.
 
مجوز احداث دانشگاه علوم پزشکی در مناطق آزاد ایران کوبا
هاشمی با اشاره به لزوم توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه آموزش پزشکی، گفت: کوبا می‌تواند دانشکده علوم پزشکی بین المللی را با مشارکت ایران را در مناطق آزاد تاسیس کند، زیرا قوانین این مناطق سختی زیادی ندارد و این اقدام می‌تواند در تربیت دانشجویان علوم پزشکی دو کشور و همچنین کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه ایران موثر باشد.
 
وزیر بهداشت کوبا نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از همکاری‌های ایران و کوبا در حوزه‌های بهداشت و درمان، دارو و بیوتکنولوژی در سالهای آینده، گفت: امیدواریم سفر وزیر بهداشت ایران به کوبا، به اجرایی شدن تفاهم نامه‌های امضا شده بین روسای جمهور دو کشور کمک کند، زیرا منافع دو کشور را به همراه خواهد داشت.
 
ارتش باید در حوزه ژنتیک و داروهای ضد سرطان ورود کند
امانلو سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه در همه دنیا بیشتر ارتش‌ها در فرآیندهای مربوط به ژنتیک و تحقیقات داروهای ضد سرطان به گونه‌ای که دستی در آتش دارند وارد شده‌اند، تاکید کرد: بنابراین در این زمینه جای تحقیق و پژوهش در حوزه تروما و پیشرفت چشمگیر برای کاهش تلفات آن موضوع بسیار مهمی است که اینک ما از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی نظامی به ویژه دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی می‌خواهیم که در این مورد بیشتر تحقیق و پژوهش کنند و تمام تلاشمان را برای تامین بودجه مورد نظر در این زمینه انجام می‌دهیم.  
 
وی با تاکید بر ضرورت تحقیق و پژوهش در بحث تروما افزود: اکنون در تهران یک قطب جامع و بیمارستان کامل ویژه تروما داریم که با ضریب اشغال تخت 120 درصدی، در شرایط بحران به سر می‌برند در حالی که با کاهش تلفات تروما و حتی رسیدن به قدرت درمان سریع آن به ویژه در شرایط بحران قطعا میزان تخریب بیمارستانی نیز در این مورد به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند
 
ارزیابی مثبت سازمان بهراشت جهانی از طرح تحول سلامت
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت گفت: گروهی از سمت سازمان بهداشت جهانی آمده‌اند و در ارزیابی که در دو هفته انجام دادند گزارشی را منتشر کردند که سه روز پیش به دست ما رسید.
 
وی افزود: این گروه ارزیابی مثبتی از طرح تحول سلامت داشتند و آن را جزو م دل‌های موفق اعلام کردند و برای بهبود آن پیشنهاداتی را ارائه نمودند که بعضی را لحاظ کرده و بعضی را لحاظ خواهیم کرد.
 
حریرچی بیان کرد:‌ پیشنهاداتی که از سمت سازمان بهداشت جهانی به ما ارائه داده شد شامل موارد زیر بود. تثبیت پول‌های حوزه سلامت، اعمال تولیت، تجمیع، تغییر نظام فی‌فور سرویس به سمت نظام پرداخت در ازای خدمت ( که  اخیراً ما این موضوع را مطرح کرده و موافقت‌های اولیه را گرفته‌ایم) و همچنین گسترش برنامه پزشک خانواده بود. این گزارش را در آینده منتشر خواهیم کرد.
 
 
55 میلیون و 600 هزار پرونده الکترونیک سلامت در کشور
وی عنوان کرد: تا آخر این دوره حداقل 90 درصد جامعه تحت پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت یعنی 90 درصد بیماران شناسایی و 90 درصد خدمات مطلوب را خواهند گرفت، بهورزان دهه 60 همان مراقبین سلامت بودند که باعث افتخار ایران شدند و هم اکنون بهورز به عنوان یک برند جهانی برای ما مطرح است. امیدواریم با طراحی که انجام شده مراقبین سلامت در شهرها همین نقش کلیدی را داشته باشند.
 
حریرچی گفت: مراقبین سلامت اکنون همان لیسانسه‌ها هستند که آموزش‌های لازم را دیدند و خدمات بهداشتی سطح اول را به مردم می‌دهند و در صورت نیاز افراد را به پزشک خانواده ارجاع خواهند داد. خواهش ما این است که مردم به مراقبین سلامت مراجعه کنند و خدمات را دریافت کرده تا در پرونده الکترونیکی اطلاعات آنها ثبت شود، مراقبین سلامت نقطه تماس مردم با حوزه سلامت هستند
 
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تا کنون اطلاعات 55 میلیون و 600 هزار نفر در پرونده الکترونیک ثبت شده و 21 میلیون نفر 280 میلیون خدمت گرفته‌اند.
 
زیرساخت‌های حوزه سلامت دچار عقب‌افتادگی جدی است
حریرچی گفت: اگر بخواهیم درخصوص اینکه آیا هزینه‌ای که در کشور برای حوزه سلامت می‌شود مناسب است یا خیر اظهارنظر کنیم باید سه عامل را در نظر بگیریم ابتدا باید بگویم که در کشور ما در سالیان متوالی در حوزه سلامت هزینه مناسبی صورت نگرفته یعنی زیرساخت‌های کشور در حوزه سلامت دچار عقب‌افتادگی جدی هستند، مثلا با کمبود پزشک و پرستار مواجه هستیم، پس در 5 سال آینده برای جبران عقب‌افتادگی‌های کشور باید از متوسط کشورهای مشابه و نسبت به گذشته خود باید هزینه بیشتری صورت گیرد.
 
150 سال از ظرفیت های طب سنتی در ایران استفاده نشده است
محمد خدادوست مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت اظهار داشت: صرف نظر از اسناد بالادستی، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری به تاکید بر ظرفیت طب سنتی، گیاهان دارویی و طبیعی در نظام سلامت کشور است که این موضوع از تاکیدات سازمان جهانی بهداشت محسوب می‌شود.  
 
مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی و اسلامی وزارت بهداشت بیان کرد: شرایط خاص ایران به لحاظ تنوع بالای گیاهان دارویی در آن وجود دارد و اینکه از 13 تنوع اقلیمی، 11 اقلیم داراست شرایطی را ایجاب می‌کند که دولت به امر توسعه از ظرفیت موجود در طب سنتی توجه ویژه داشته باشد.  
 
رشد علمی ایران و رسیدن به سند چشم انداز در گرو توجه به علوم ایرانی
خدادوست افزود: از آنجایی که طب سنتی جزو دانش بومی ما محسوب می‌شود و ریشه در باور مردم دارد، همچنین به لحاظ دارا بودن شرایط اقلیمی گوناگون در کشور ایران زمینه برای کشت و پرورش گیاهان دارویی فراهم است بنابراین ما باید به موضوع طب سنتی و گیاهان دارویی توجه ویژه‌ای داشته باشیم که متاسفانه حدود 150 سال از این ظرفیت در نظام سلامت کشور استفاده نکردیم.  
 
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد در سال 1404 که زمان زیادی تا رسیدن به آن باقی نمانده است پیشرو باشیم باید در همه گزینه‌های علمی که مبتنی بر دانش بومی است فعالیت کنیم که هر قدر در حوزه‌های مانند نانو، سلول‌های بنیادی و انرژی هسته‌ای تلاش کنیم ولی از آنجایی که دانش آن متعلق به ما نیست نمی‌توانیم مانند طب سنتی پیشرفت داشته باشیم.  
 
در بخش تبدیل ایده به محصول نسبت به دنیا عقب هستیم
رییس کل نظام پزشکی با اشاره به این که در هزاره سوم همه گسترش علمی و پژوهشی کشور منوط به مقالات نیست، بیان کرد: مواردی هم وجود دارد که در آنها نسبت به دنیا عقب هستیم که مهمترین بخش آن تبدیل ایده به محصول است.  
 
وی با اشاره به مباحث مراکز فناوری و رشد ، پارک‌های فناوری، ابداعات داخل مراکز فناوری و بحث شرکت‌های زایشی و شرکت‌های سرمایه گذار خطرپذیر که امروز یکی از شاخص‌های مهم محسوب می‌شود، اذعان داشت: این‌ها مواردی است که کمتر با آن برخورد داشته‌ایم و توجه زیادی به آن‌ها نشان داده نشده و اگر مراقبت‌ها انجام نشود در سال‌های آتی از این شاخص‌ها عقب می‌مانیم.  
 
تنها بودجه اندکی در کشور صرف پژوهش می شود
زالی با بیان این که شرکت‌های دانش بنیان فرصت خوبی برای فعالیت اعضای علمی است، اظهار داشت: اگرچه مشکلات بوروکراتیک و نبود زیرساخت‌های لازم را داریم اما این شرکت‌ها بستر خوبی برای تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی محصولات پژوهشی است.  
 
وی با بیان این که نگاه دولتمردان به بودجه‌های پژوهشی باید سخاوتمندانه باشد، گفت: بودجه کشور در حوزه پژوهش در خور توجه نبوده و تنها بخش قلیلی از بودجه‌های کشور به حوزه پژوهش تعلق می‌گیرد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار