«همافر» داستان و خاطره نوشت مهدی نوروزی، همافر نیروی هوایی ارتش است که در این کتاب چگونگی پیوستن این قشر نیروی هوایی به انقلاب اسلامی را به تفصیل شرح می دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی نوروزی این کتاب را به امام خمینی(ره) تقدیم کرده و نوشته است:« تقدیم به روح پاک رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که با هدایت‌های حیات بخش خود، ما را از ظلمات رهانیده و به وادی نور رهنمون شدند.»

نوروزی در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: بررسی این موضوع  که چرا همافران نیروی هوایی ارتش در وهله اول و سایر اقشار نیروی هوایی در وهله دوم از انقلاب اسلامی استقبال کرده و به نهضت عظیم و شکوهمند اسلامی پیوستند، از جنبه های مختلف دارای اهمیت می باشد. با در نظر گرفتن این واقعیت که بیشترین سرمایه گذاری فرهنگی در ارتش روی کارکنان نیروی هوایی صورت گرفته بود و آن ها با گذراندن دوره های مختلف آموزشی در کشورهای غربی به ویژه در آمریکا و انگلیس، عمدتا غرب زده به شمار می آمدند، رمز گرایش آنها به انقلاب اسلامی و استقبال از آن چه چیزی می توانست باشد؟»

نویسنده در بخش 1 کتاب درباره خاطراتش از سال‌های قبل از انقلاب اسلامی و تاثیر زندگی و تجملات غرب بر روی خودش و جوانان دانشجوی ایرانی که برای ادامه تحصیل به انگلستان رفته اند؛ صحبت می کند. او زندگی پر از رفاه مردم انگلستان را با محرومیت و فقر در دوران شاهنشاهی مقایسه می‌کند.

در فصل‌های بعدی مهدی نوروزی از خاطرات کیش می نویسد. او برای شروع ماموریت کاری به ایستگاه رادار نیروی هوایی این جزیره فرستاده می شود. 

نویسنده در این بخش‌های کتاب نیز با لحنی صمیمی زندگی دور از خانواده و غربت در کیش را به تصویر می کشد. وی دغدغه ذهنی خود که محرومیت مردم سرزمینش است را در این قسمت‌ها عنوان می‌کند.

در بخش 5 کتاب ، نوروزی از نوارهای سخنرانی مذهبی که در آن شرایط به دستش رسیده می نویسد و بیان می کند که اولین نوار سخنرانی که لذت فراوانی از آن برده، سخنرانی روحانی ، آقای فلسفی بوده است. وی به این شکل، قوی تر شدن جریان مذهبی  در کشور را کم کم و با توالی زمانی در کتاب خود به نمایش می گذارد. 

وی برای بیان تحولاتی که در آن سالها به واسطه مذهب برای جوانان پیش آمده بوده بود اینگونه می نویسد: «پنج سال پیش که وارد جزیره شدم، غربزده ای بودم مسحور و شیفته جاذبه های مادی غرب؛ افسرده، مایوس، خودباخته و در آرزوی بازگشت به دنیای غرب. اما هنگام ترک جزیره به شخصیتی تبدیل شده بودم غرق در اندیشه های انسان ساز اسلامی، متکی به باورهای استوار دینی و آرزومند مجاهده در راه بازگرداندن عزت و غرور از دست رفته ی وطن اسلامی، و نیل به مقام رفیع شهادت در این مسیر!»

از قسمت 35 کتاب به بعد، نوروزی شور و حال، اتفاقات مهم و شرایط روزهای خروج شاه از کشور تا پیروزی انقلاب را به تفصیل بازگو می کند و در بخشی از کتاب خبر پیوستن همافران به نهضت مردمی را اینگونه بیان می کند:«صبح دیروز گروهی از افسران، همافران و درجه داران نیروی هوایی از سه راه آذری، دست به یک راهپیمایی به پشتیبانی از نهضت ملی مردم ایران زدند. این گروه در مسیر تظاهرات خود تا میدان آزادی در حالی که شعارهای مردمی و ملی می دادند، همبستگی کامل خود را با جنبش ملت ایران اعلام کردند ...»

پایان کتاب دربرگیرنده عکس های خاطره انگیزی از دورانی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. 

«همافر» در سال1394  به وسیله انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. این کتاب به قیمت 17000 تومان در کتابفروشی‌های کشور موجود است. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار