رییس دانشگاه خو‌ارزمی گفت: دانشگاه خوارزمی قدمتی کهن دارد و دانشگاه فرهنگیان به تنهایی نمی‌تواند تمام مربیان آموزش و پرورش کشور را تربیت کند.

اجرای طرح جامع دانشگاه به مناسبت صدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی/ دانشگاه فرهنگیان در تامین تمام نیازهای آموزش و پرورش کشور ناتوان استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد‌علی سبحان‌ ‌اللهی رییس دانشگاه خو‌ارزمی در همایش نقش دانشگاه خوا‌رزمی در توسعه آموزش عالی کشور که به مناسبت صدمین سال تأسیس این دانشگاه صبح امروز در دانشگاه خوار‌زمی برگزار شد، اظهار داشت: ستادی به مناسبت صدمین سال تأسیس دانشگاه راه اندازی شده که این از نهادهای مختلفی تشکیل شده و برنامه‌های گوناگونی را برای آن تدارک دیده‌ایم که یکی از این برنامه‌ها طرح جامع دانشگاه است.

وی بیان کرد: طرح جامع دانشگاه به توسعه در پردیس‌های مختلف ، کتاب دانشگاه که در دست تدوین است، تاریخ شفاهی دانشگاه، تقویم دانشگاه، مرمت ساختمان میراثی دانشگاه ( که کمیته مرمت راه‌اندازی شده و سال آینده به اتمام می‌رسد)، موزه دانشگاه و تهیه و طراحی سر‌در دانشگاه می‌پردازد.

رییس دانشگاه خوا‌رزمی عنوان کرد: این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه نسل اول بوده ولی باید مأموریت‌های خود را افزایش دهد و با وجود اینکه مراکز پژوهشی مختلفی را تأسیس کرده‌ایم اما با دانشگاه‌های دیگر فاصله داریم و امید است که با توسعه، پژوهش و ارتباط صنعت و دانشگاه این فاصله را کاهش دهیم.

سبحان اللهی‌ یادآور شد: برنامه دانشگاهی جامعی در دست تدوین است و امیدواریم که بتوانیم جزو دانشگاه‌های برتر کشور شویم.

 کارکرد تربیت علمی بر تربیت حرفه‌ای شهروند درجه 2 غلبه پیدا کرده است
در ادامه این مراسم محمود مهر‌محمدی رییس دانشگاه فرهنگیان در خصوص نقش دانشگاه خوار‌زمی در توسعه آموزش عالی کشور بیان کرد: متأسفانه در 100 سال گذشته مأموریت تربیت معلم رو به افول بوده و دانشگاه فرهنگیان از سال 1391 شروع به پذیرش دانشجو کرده  و از سال 90 تغییر نام دانشگاه تربیت معلم به دانشگاه خوارز‌می صورت گرفت.

وی اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان متأسفانه در فضایی است که بسیاری از نقدها‌یی که بر آن وارد می‌شود نشان از کمبود اطلاعات و آگاهی توسعه دانشگاه دارد.

رییس دانشگاه فرهنگیان افزود: تأسیس دانشگاه فرهنگیان به دلیل کشاندن تربیت معلم به تأملات آکادمیک مورد توجه نبوده به این صورت که این دانشگاه بیشتر به حوزه تجربی تربیت معلمان اختصاص داشته و به صورت آکادمیک و علمی در این امر ایفای نقش نکرده است.

مهر‌محمدی تأکید کرد: شکل‌گیری جامعه علمی در دانشگاه تربیت معلم گذشته (دانشگاه خوارز‌می کنونی) با توجه به تربیت معلم به عنوان حوزه تأملات آکادمیک صورت نگرفته و اکنون کارکرد تربیت علمی بر تربیت حرفه‌ای شهروند درجه 2 غلبه پیدا کرده و باید تربیت علمی در کنار تربیت حرفه‌ای هم تراز با هم رشد پیدا کنند که فرهنگ آکادمیک اجازه هم ترازی دانش حرفه‌ای با دانش علمی را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه کارکرد حرفه‌ای دانشگاه فرهنگیان کم رنگ شده، تصریح کرد: تربیت معلم باید به شکل مشار‌کتی انجام شود و این دانشگاه باید توانایی و مهارت لازم را برای تبدیل نا‌معلم به متخصص معلم داشته باشد.

رییس دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: دانش آموخته‌های این دانشگاه به صرف اینکه دانش علمی را فرا گرفته‌اند فقط دوره یک ساله‌ای را برای یادگیری مهارت سپری می‌کنند که به نظر من این میزان برای یادگیری مهارت کافی نیست.

مهر‌محمدی اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان از اینکه بخواهد تمام نیازهای آموزش و پرورش کشور برای تربیت معلم را جوابگو باشد و پاسخ دهد امتناع می‌کند، این نیاز باید برون سپاری شود و بین دانشگاه‌های مختلف کشور توزیع گردد که سیاست‌های دانشگاه فرهنگیان با انعقاد تفاهم‌نامه با حفظ کیفیت خدمات با دانشگاه‌های دیگر بسته شده است.

 دانشگاه‌ها باید ارزش افزوده‌ای برای جامعه داشته باشند
در ادامه این مراسم مقصود فراست‌خواه عضو هیأت علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در خصوص سهم دانشگاه خوارز‌می در توسعه آموزش عالی کشور بیان کرد: توسعه آموزش عالی ایران به معنای افزایش تعداد مکان‌های آموزشی دانشگاهی نیست بلکه باید نهاد‌های پایدار نهادهایی که به سمت بلوغ می‌روند شکل بگیرند که اثربخشی موثر داشته و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند و نقد روشن‌فکری اجتماعی بکنند.

وی در خصوص شرایط توسعه کیفی و اثربخشی آموزش عالی اظهار داشت: دانشگاه ایرانی وجه تمایزی نیز در جایگاه علم دارد، ستارگان علمی بسیار ارزشمندی داشتیم ولی نهادهای علمی پایداری برای پرورش این ستارگان تأسیس نشد بنابراین باید هویت خود را با نهادهای علمی تعریف کنیم، دارالمعلمین مرکزی باید به عنوان دانش‌آموز به دنبال حقیقت بدون قید و شرط باشد.

عضو هیأت علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: باید استقلال علمی داشته باشیم و دانشگاه‌ها یک ارزش افزوده برای جامعه داشته باشند و در گام بعدی دانشگاه باید بتواند اجتماع (نهادهای حرفه‌ای) ایجاد کند.

فراست‌خواه یادآور شد: مهمترین ویژگی این دانشگاه کیفیت متمایز استاد، دانش‌آموخته و فرآیند یادگیری این دانشجویان است، همچنین نقش پاسخگویی اجتماعی این دانشگاه امکان ناپذیر است و اولین بار جامعه شنا‌سی در این دانشگاه تدریس شده است

 در ادامه این مراسم اکرمی رئیس اسبق دانشگاه در خصوص توسعه ، فرهنگ، عوامل فرهنگی توسعه و نقش دانشگاه تربیت معلم بیان کرد: توسعه اقتصادی ناشی از تغییرات روحی و اجتماعی یک قوم و ملت است، در علوم طبیعی به خودی خود تعریف واحدی از علم قائل نیستند بنابراین علم در زمان‌های گوناگون در پاسخ به دانشمندان مختلف پاسخ‌های گوناگونی را دریافت می‌کنند.

وی اظهار داشت: سازمان یونسکو 125 عامل فرهنگی را به عنوان عوامل توسعه یاد کرده است، همچنین شش عامل فرهنگی نیز در توسعه آموزش عالی کشور نقش داشتند یکی از زنجیره علت و معلولی اراده انسانی است همچنین متأسفانه دانشگاه با وجود اینکه نگرش علمی می‌دهد ولی به برابری انسان‌ها توجه چندانی نمی‌کند همچنین داشتن آزادی سیاسی ، روحیه نقد پذیری، سعه صدر و اعتراف به ندانستن از مهمترین عوامل فرهنگی محسوب می‌شوند.

اکرمی یادآور شد: توسعه کمی و کیفی علمی در دانشگاه خوارزمی اهمیت بسزایی داشته است و تمامی دانشگاه‌های کشور از این دانشگاه نشأت گرفته‌اند و طی سال‌های 1308 تا 1335 فارغ‌التحصیلان این دانشگاه با رتبه چهار و سایر دانشگاه‌ها با رتبه سه به استخدام مراکز دولتی کشور در می‌آمدند همچنین دانش‌آموختگان این دانشگاه از نظر اخلاقی برجسته و ممتاز بودند.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار