کرمانشاه؛

نشانه های افسردگی زمستانی

یک روانشناس احساس غمگینی و ناامیدی را از نشانه‌های افسردگی زمستانی دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛  سعید عسگری گفت: افسردگی زمستانی بیشتر به سراغ خانم‌ها و به‌خصوص خانم‌های 20 تا 30 ساله می‌آید و لذا آنها باید بیشتر مراقب باشند.

عسگری افزود: اگر علائم افسردگی در فصل‌های کم‌نور سال به مدت دو هفته متوالی در فردی ادامه پیدا کند، نشان از این دارد که آن فرد افسردگی وابسته به فصل دارد.

این روانشناس یکی از نشانه های مهم افسردگی زمستانی را اندوه دانست و افزود: همه انواع افسردگی، نشانه مهم و اصلی احساس غمگینی در اکثر ساعات روز را دارند، البته این احساس غمگینی با آن احساس غمی که گاهی اوقات سراغ همه ما می آید فرق دارد و خیلی شدیدتر است.

وی اشتهای زیاد را نیز از علائم افسردگی زمستانی عنوان کرد و تصریح کرد: در افسردگی زمستانی بر عکس دیگر انواع افسردگی اشتهای فرد زیاد می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: با توجه به اینکه در افسردگی زمستانی افراد تمایل به صرف بیشتر کربوهیدراتها و خوراکیهای شیرین دارند، افزایش وزن و چاقی از نشانه‌های این نوع از افسردگی است.

احساس خستگی و کوفتگی بدون کار زیاد، تمایل به خوابیدن زیاد، اختلال در تمرکز و تحریک پذیری عصبی از دیگر علائم ابتلا به افسردگی زمستانی است که عسگری به آنها اشاره کرد.

عسگری در ادامه تصریح کرد: دلیل اصلی افسردگی‌های زمستانی تاکنون مشخص نشده، اما به دلیل شیوع بالای آن در برخی از مناطق، روانشناسان ابتلا به این بیماری را با تغییر در میزان نور خورشید در ارتباط می‌دانند.

این استاد دانشگاه گفت: روانشناسانی که بروز افسردگی را با میزان نور خورشید در ارتباط می‌دانند معتقدند چون در فصل‌های زمستان و پاییز میزان قرار گرفتن افراد در معرض نور آفتاب کاهش پیدا می‌کند، ساعت بیولوژیک بدن که حالات درونی، هورمون‌ها و خواب را تنظیم می‌کند به تاخیر افتاده و معمولا در زمستان روند کندی را دنبال می‌کند.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.