باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کالای ایرانی در سبد نوروزی 96/ فاضلی: فروش فوق العاده کالاهای داخلی تا پایان اسفند ادامه دارد

سالی که «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل » نامگذاری شد ، حمایت و خرید تولیدات باید به اوج خود برسد و هرایرانی ، تولید ایرانی خریداری کند .

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان حمایت از کالای ایرانی در سبد خرید عیدانه ، نقش مؤثر مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی را بیش از گذشته نشان می دهد چرا که مؤلفه های اقتصادی زنجیروار به هم متصل اند و بی شک خرید کالای ایرانی باعث رونق تولید داخلی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و در نهایت منجر به رونق اقتصادی کشور می شود.

هر کالایی که از یک جامعه یا فرهنگ دیگر به جامعه ای دیگر صادر می شود بخشی از فرهنگ جامعه مبدا را با خود به جامعه مقصد منتقل می نماید و چه بسا فلسفه ی اصلی صدور و راهیابی آن کالا به جامعه مقصد انتقال همین فرهنگ جدید باشد، چرا که فرهنگ ها زیربنای اصلی هر اجتماعی را تشکیل می دهند و تنها با حاکمیت فرهنگی است که می توان بساط سلطه بر یک جامعه را پهن کرد. بدون شک یکی از مهم ترین دلایل تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری بر مصرف تولیدات داخلی، تأثیر فرهنگی کالاهای تازه وارد فرنگی است که در کنار آثار سوء بر اقتصاد، کند شدن چرخه ی تولید داخل و از رونق افتادن بازار کسب و کار برای مردم کشورمان، چالشی دیگر را تدارک دیده اند. بسیاری از کالاهای وارداتی بر مبنای نیاز جامعه ی ایران طراحی و تولید نشده اند، بلکه هدف از تولید چنین کالاهایی، ایجاد «نیازهای کاذب» در مصرف کننده است. همین نیاز کاذب بخش عمده ای از درآمد خانواده ی ایرانی را به خود اختصاص می دهد و از سوی دیگر فرصت را از تولید کننده و کارگر ایرانی می گیرد.

این نیازهای دروغین به کالاهای لوکس و فوق لوکس خارجی از طبقات ثروتمند جامعه یعنی طبقه ی هدف چنین کالاهایی آغاز می شود، اما به مدد ابزارهای ارتباط جمعی، رسانه ها و شبکه های ارتباطی هم چون ماهواره و اینترنت، کم کم طبقات متوسط و کم درآمد جامعه نیز برای تهیه ی کالایی که در گذشته ای نه چندان دور هیچ جایگاهی برایشان نداشت رغبت نشان می دهند و در صورت توفیق نیافتن برای تهیه ی چنین کالایی، دچار احساس تبعیض در جامعه خواهند شد؛ احساسی که تبعات اجتماعی فراوانی برجای می گذارد.

به هر رو کالای جدید وارد جامعه شده است، کالایی که «فرهنگ غرب» را در بسته بندی جدید برای تمام اقشار جامعه سوغات آورده است؛ چه آن هایی که قدرت خرید و استفاده از آن را دارند و چه آن هایی که از قاب جعبه ی جادو، بیلبوردهای غول پیکر تبلیغاتی در جای جای شهر و حتی روستا و جاده ها، بروشورهای تبلیغاتی یا دنیای اینترنت و شبکه های ماهواره ای تصویری فراتر از آن کالا را در ذهن خود می پرورانند و رویای داشتن چنین اجناسی، پیش قراول نداشته هایشان می شود.

نکته قابل توجه این است که خرید کالای با کیفیت ایرانی از طرفی برای مشتریان مناسب و به صرفه است، از این نظر که دارای کیفیت خوبی است و بر اساس هنر، سبک دینی و اسلامی خودمان و مطابق با هنر ایرانی و فرهنگ ایرانی ساخته می شود و از طرفی این خرید کالاهای ایرانی موجب حمایت از تولید کننده داخلی و رونق اقتصادی در کشور می شود.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص حمایت از تولیدات داخلی و افزایش نقدینگی تولیدکنندگان درایام منتهی به نوروز گفت: ایجاد نمایشگاه های بهاره در برخی نقاط کشور که در آن تولیدکنندگان به عرضه تولیداتشان جهت افزایش نقدینگی خواهند پرداخت یکی از راهکار های حمایت از تولیدکنندگان داخلی خواهد بود.

وی همچنین در این راستا ادامه داد: فروش فوق العاده کالاهای داخلی در بنگاه های تولیدی و صنفی با تخفیفاتی که خود تولیدکنندگان بر حسب قیمت تمام شده ی تولیداتشان در نظر خواهند گرفت از دیگر برنامه هایی است که افراد از آن استقبال کرده اند فروش فوق العاده بنگاه های صنفی از یکم اسفند تا پایان آن ادامه خواهد داشت.

فاضلی با اشاره به اینکه در این سالها برنامه و تمهیداتی برای حمایت از تولیدکنندگان در نظر گرفته نشده است اظهار داشت: وجود رکود حاکم بر بازار و بی حمایتی و بی توجهی سازمان های ذیربط از تولیدکنندگان و برخی قوانین دست و پا گیر موجب شد تا بنگاه های تولیدی به کام تعطیلی کشیده شوند.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در بخش های تولیدی نسبت به کشور های خارجی فاصله زیادی داریم افزود: عمده تولیدکنندگان با دستگاه ها و ابزار آلات فرسوده و قدیمی به تولید و عرضه در بازار می پردازند که با این شرایط نمی توان به فکر رقابت و صادرات در بازار های جهانی بود.

وی با توجه به کاهش حجم نقدینگی عمده تولیدکنندگان در بازار های مولد تصریح کرد: در راستای بهبود وضعیت تولیدکنندگان و بنگاه تولیدی باید نظام بانکداری کشور در اختیار تولید کشور قرار بگیرد همچنین تسهیلات مالیاتی و بیمه ای برای تولیدکنندگان در دستور کار سازمان های ذیربط قرار بگیرد.

فاضلی همچنین ادامه داد: 10 هزار میلیارد به بخشی از صنایع بزرگ کشور تخصیص داده شده است که برای بنگاه های خرد هم تمهیدات و برنامه های در دستور کار قرار گرفته شده است که البته هنوز نتیجه ای در این خصوص حاصل نشده است.

وی با اشاره به افزایش فروش البسه در دو سال اخیر در بخش پوشاک اعم از انواع البسه و کیف و کفش موضوع برندسازی در دستور کار بنگاه ها قرار گرفت و تحول بسیار خوبی در بخش پوشاک داشتیم . خرید پوشاک تولید داخل به ویژه در دو سال اخیر رو به رشد بوده است و امروز نزدیک به ۱۰۰ برند در بخش پوشاک تولید داخل ایجاد شده است.

فاضلی با تاکید بر اینکه این برندها کیفیت مناسبی دارند به طوری که بازار صاداراتی هم برای آنها ایجاد شده است، اظهار داشت: خوشبختانه امروز کشورهای اروپای هم خریدار بخشی پوشاک با برندهای ایرانی هستند.

رییس اتاق اصناف کشور  با اشاره به اقدامات در راستای اجرای رفع موانع تولید باید به صورت یک مجموعه دید که بخشی از اجرای ان در اختیار دولت است گفت : به طور قطع مهم ترین بخش رفع موانع تولید به تسهیل کردن قوانین برمی گردد و اگر بتوانیم منابع را در اختیار تولید قرار دهیم به طور قطع سوددهی بیشتری خواهیم داشت و اینکه یارانه ای را به بخش تقاضا برای خرید تولیدات داخل قرار دهیم به طور موقت تاثیر گذاری خواهد داشت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جاسم داغری
۰۷:۵۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۵
سوال:
-محصول "سیر" تولید کجای که اینقدر قیمتش سربه فلک کشیده و کیلویی به مبلغ 25 هزار تومان رسیده؟!!!!
-اگر از ژاپن سیر وارد می کردید ارزون نبود؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
اره اجناس بنجل داخلی را باید خریدو حرفی هم نزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
بنده پنجاه روزه که از خرید خودرو از شرکت سایپا انصراف دادم اما هنوز دوازده میلیون پول پیش پرداختمو بهم ندادند در صورتی که قرار بوده بیست روزه برگردونن ، تقاضا میکنم پیگیری کنند
آخرین اخبار