باید رشته‌های نو در کشور راه‌اندازی کنیم/ فعالیت ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز آموزش عالی در ایران

وزیر علوم با اشاره به ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور گفت: باید بسیاری از رشته‌های علوم انسانی از ایران شکل بگیرند و حتی ما باید رشته‌های نو راه‌اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جشنواره تقدیر از استادان و دانشجویان برتر دانشگاه امام صادق که صبح امروز در این دانشگاه برگزار شد، گفت: پس از انقلاب اسلامی دانشگاه‌های زیادی از این نمونه داشته‌ایم که دانشگاه امام صادق ویژگی خاص و منحصر به فرد خود را دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز آموزش عالی و ۱۶۷ دانشگاه در کشور داریم که این تعداد کافی است و نشان دهنده این است که به حد کافی توسعه در این زمینه داشته‌ایم.

وزیر علوم بیان کرد: متأسفانه متقاضی تحصیل در آموزش عالی تا حدی کاهش یافته است که در این زمینه رشته‌های علوم انسانی و تجربی بیش از حد ثبت نام داشته‌ایم.

فرهادی با اشاره به امتحان جامع دکتری تصریح کرد: ما در آزمون دکتری تخصصی 260 هزار نفر ثبت نام داشته‌ایم، در حالی که ظرفیت دانشگاه ها 13 هزار نفر است و باید بر جنبه‌های کیفی تا حد مطلوب تمرکز کنیم و کیفیت را افزایش دهیم. 

وی افزود: دانشگاه آزاد نیز 10 هزار نفر ظرفیت دارد که البته اگر این دانشگاه ظرفیت قانونی را پذیرش کند، حدود 10 هزار ظرفیت دارد، ولی اگر بیش از این پذیرش کنند، خدا می‌داند ظرفیت‌شان چقدر است.

وزیر علوم اظهار داشت: دانشگاه ها به گونه‌ای منطقه‌ای و سطح بندی در حوزه‌های ملی و بین‌المللی تاکنون داشته‌ایم.

فرهادی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید در تربیت نیروی انسانی فعال‌تر از همه عمل کنند، گفت: دانشگاه امام صادق یک نهاد فاخر و غیرقابل جایگزین است که روش و منش این دانشگاه قابل توجه و تقدیر می‌باشد و این دانشگاه به ترویج علم علاقه دارد و الگوهایی از نظر اخلاقی و نیروی انسانی به جامعه معرفی می کند. 

وزیر علوم با بیان اینکه خوشبختانه از این دانشگاه چهره‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی در جامعه و دولت تاکنون داشته‌ایم، افزود: ما نمی‌توانیم رشته‌های علوم انسانی را الگو پردازی کنیم الگوهای علوم انسانی باید از این دانشگاه یا از اینجا شکل بگیرد در کل ما باید صادر کننده علم باشیم بطوریکه برنامه‌های جدید آموزشی را خودمان ارائه کنیم.

وی عنوان کرد: رشته‌های علوم انسانی باید تأثیر و کاربرد مشخصی داشته باشند و ما نمی‌توانیم این رشته‌ها را از کشورهای دیگر الگوبرداری کنیم، بلکه بسیاری از رشته‌های علوم انسانی باید از ایران شکل بگیرند و حتی ما باید رشته‌های نو راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار