گزارش/

بی‌کیفیتی برکت سفره‌های ایرانی‌ها/کرمی: قیمت نان متناسب با شرایط کنونی نیست

شرایط واحدهای نانوایی و نیروهای آموزش دیده در کیفیت نان تاثیر گذارند به طوریکه نقصان در هر یک از این مولفه ها کیفیت نان را تحت تاثیر قرار می دهد.

بی‌کیفیتی برکت سفره‌های ایرانی‌ها/کرمی: قیمت نان متناسب با شرایط کنونی نیستبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گندم، مهم ترین ماده غذایی بشر است که تاکنون نتوانسته اند برای آن جانشینی بیابند و از حیث پروتئین و سایر مواد کالری زا در ردیف بهترین و سالم ترین مواد غذایی قرار دارد.

دین مبین اسلام، سفارش بسیاری درباره نان کرده و اهمیت فوق العاده ای برای آن قائل شده است. رسول خدا (ص) می فرماید: ((بارِکْ لَنا فِی الْخُبْزِ وَلا تَفَرَّقَ بَیْنَنا وَبَیْنَه؛[2] خدایا! به نان ما برکت بده و میان ما و آن جدایی میفکن ))

گندم در ایران از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هست. در تاریخ کهن این سرزمین، وفور و یا کمبود مواد غذایی گندم، نقش تعیین کننده ای در شرایط سیاسی کشور داشته است.
 
متأسفانه مصرف نان در ایران به دلیل ارزان بودن و از بین رفتن فرهنگ مصرف اسلامی و تزاید روحیه مصرف گرایی و اسراف و تبذیر، روز به روز رو به افزایش است.

اقداماتی از سوی دولت در زمينه افزایش کیفیت نان انجام داده گرفته ولی در این میان عده ای افراد سودجو فرصت را غنيمت شمرده و نه تنها نان با كيفيت ارائه نمی كنند بلكه از حجم خمير چانه نان نيز كم كرده كه اين امر سبب نارضایتی توده‌ای از مردم شده است .
 
افزایش قیمت آرد تا آزاد سازی نرخ گندم سر فصل های مهمی است که شاید در افزایش کیفیت نان تاثیر بگذارد .

البته برخی از کارشناسان معتقداند افزایش قیمت آرد تاثیری درکیفیت نان ندارد چرا که درحال حاضر نرخ دولتی گندم در کشور با قیمت جهانی تقریبا یکسان است و در سال های گذشته کیفیت نان برحسب گندم وارداتی بوده که اکنون با توجه به ممنوعیت واردات در سال جاری باید گفت که کیفیت نان براساس گندم داخلی است که اگر کیفیت مناسب باشد قطعا کیفیت نان نیز تغییر خواهد کرد و همچنین آزاد سازی و یکسان سازی قیمت گندم و آرد می تواند در افزایش کیفیت موثر باشد، چراکه با این امر رقابت سالم بین کارخانه های آردسازی و نانوایان صورت می گیرد که در نهایت به افزایش کیفیت منجر می شود.

محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اهمیت کیفیت نان اظهار داشت: مولفه های متعددی نظیر مواد اولیه، ماشین آلات،شرایط واحدهای نانوایی و نیروهای آموزش دیده در کیفیت نان تاثیر گذارند به طوریکه نقصان در هر یک از این مولفه ها کیفیت نان را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
وی با انتقاد از فرسودگی ماشین آلات نانوایی ها افزود: با ارائه تسهیلات مناسب به واحدهای نانوایی از سوی دولت می تواند تاثیر بسزایی در نوسازی تجهیزات و به طبع افزایش کیفیت داشته باشد.
 
کرمی با اشاره به تاثیر جلوگیری از واردات گندم در کیفیت نان گفت: برای اصلاح کیفیت نان نیاز به گندم با پروتئین و گلوتن بالا داریم که این امر تنها با واردات و اختلاط با گندم داخلی میسر است چرا که در غیر این صورت احتمال کاهش روز افزون کیفیت و درنهایت افزایش ضایعات وجود دارد.
 
به گفته وی دولت باید مجوز واردات یک میلیون و 500 الی دو میلیون تن گندم را صادر نماید.
 
رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم در پاسخ به این سوال که ارزان بودن قیمت نان نسبت به سایر کشورها چه تاثیری در کیفیت نان دارد، بیان کرد: در تمامی کشورهای پیشرفته قیمت نان با احتساب شرایط و نوسانات مواد اولیه تعیین می شود که دراین صورت نانوایان در یک فضای رقابتی سالم به تولید خود ادامه می دهند و این درحالی است که در کشور ما به سبب جبران هزینه های خود نانوایان به سمت و سوی کاهش کیفیت می روند.
 
وی با بیان اینکه آزاد سازی قیمت تنها راه حل افزایش کیفیت است، ادامه داد: در چنین شرایطی نانوایان در یک فضای رقابتی سالم به تولید خود ادامه می دهند .
 
به گفته کرمی با آزادسازی قیمت ها مردم و دولت نباید نگران افزایش قیمت ها باشند چرا که در چنین شرایطی به قیمت متعادلی خواهیم رسید.
 
رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم با اشاره به قیمت آرد تصریح کرد: قیمت آرد یارانه پز و آزاد پز متفاوت است به طوریکه نرخ آرد آزاد پز 900 تومان، یارانه ای 665 و هر کیسه 40 کیلویی نان های حجیم 51 هزار تومان است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۴۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
قبل از آزاد سازی قیمت نان به فکر یارانه 45500هم باشیند
آخرین اخبار