همایش تبیین شاخص‌های ارزیابی و احراز صلاحیت متقاضیان تاسیس موسسات قرآن و عترت در سازمان دارالقرآن برگزار شد.

موسسات قرآنی وابسته به دولت نیستند/ واگذاری موسسات قرآنی به مردم تجربه موفقی بود
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش تبیین شاخص‌های ارزیابی و احراز صلاحیت متقاضیان تاسیس موسسات قرآن و عترت با حضور نمایندگان 17 استان در سازمان دارالقرآن برگزار شد.

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین خسروی گفت: هیئتی به عنوان هیئت رسیدگی به موسسات قرآنی متشکل از 9 عضو و 7 نهاد تشکیل شده است تا از موازی‌کاری پرهیز کنیم و با انسجام و بهره‌دهی بیشتر، بتوانیم به موسسات قرآنی که نهادهای مردمی  خودجوش و تاثیرگذار هستند کمک‌ کنیم.

وی ادامه داد: اوقاف حوزه‌علمیه، شورای عالی اتحادیه انجمن موسسات قرآن، سازمان دارالقرآن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این هیئت را تشکیل می‌دهند. همچنین معاون وزیر در امور قرآنی ریاست این هیئت و رئیس دارالقرآن دبیر این هیئت هستند.

وی عنوان کرد: کار موسسات قرآنی در جامعه موثر است؛ به دلیل اینکه وابسته به دولت نیستند بلکه مردمی هستند و با انگیزه‌ای که دارند، می‌توانند جامعه را هدایت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروی در خصوص مصاحبه‌هایی که نمایندگان استانی‌ با متقاضیان دارند، عنوان کرد: کار شما عزیزان مهمتر است؛ چرا که نظارت بر افراد شایسته را به عهده دارید. اگر کسی بتواند برای موسسات کارهایی ارائه دهد، بدون شک در ثواب اقدامات این موسسه شریک است.

مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه مراسم گفت: یکی از سیاست‌های ما در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگ این است که کارها را به عهده مردم واگذار کنیم و واگذاری موسسات قرآنی به مردم یکی از نمادهای این حرکت است.

وی ادامه داد: به صورت گسترده یک دهه از واگذاری موسسات قرآنی به مردم گذشته است؛ حدود 5 هزار موسسه در کشور هستند اما نمی‌گوییم همه فعال است. این یکی از نمادهای واگذاری کار به مردم بود که در مجموع تجربه موفقی است. بر اساس تجربه و تاثیراتی که این کار داشت، مسئولان قرآنی کشور به این نتیجه رسیدند که تمرکز در مدیریت این موسسات صورت بگیرد.

رئیس سازمان دارالقرآن اظهار داشت: از اسفند سال 93 هیئتی برای رسیدگی به این موسسات تصویب شد و در این مدت 50 جلسه برگزار شده است. البته فعالیت‌ اصلی در سال 95 اتفاق افتاد و در 50 جلسه. به نظر می‌رسد آیین‌نامه و مقررات جدید برای موسسات انجام شد و از مرداد ماه ثبت جدید موسسات را با آیین‌نامه جدید شروع کردیم.

وی افزود: حدود 250 درخواست از طرف موسسات داشتیم که با 60 درخواست موافقت شده است. درخواست تعدادی به دلیل نواقص مدارک، عودت داده شده است و یکسری از درخواست‌ها در حال بررسی است.

وی در خصوص کمیته مصاحبه از متقاضیان عنوان کرد: یکی از بخش‌هایی که در این مسیر اهمیت دارد کمیته مصاحبه‌هایی است که از نمایندگان قرآنی، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات تشکیل شده است. آنها وظیفه دارند احراز صلاحیت لازم را از متقاضیان موسسات بر اساس آیین‌نامه تصویب شده تایید کنند.
 
وی در خصوص ملاک مدیریت موسسات قرآنی تصریح کرد: موسسات قرآنی تعریف دارد و قوانین و مقررات حقوقی در آن حاکم است. اولین نکته این است که شما عزیزان (کمیته مصاحبه) باید بدانید که به مدیرانی مجوز بدهید که توانایی این کار را داشته باشند. دانش قرآنی، مهارت قرآنی، توانمندی مدیریت بخشی از توانایی اداره یک موسسه قرآنی است. از طرفی شما به عنوان نماینده و کمیته مصاحبه، باید بدانید که این موضوع حساس است و باید نسبت به آیین‌نامه اطلاعات دقیق داشته باشید. اگر کار در حوزه‌های استانی انجام شود، در دبیرخانه و هیئت با حداقل زمان بررسی خواهد شد.

قره‌شیخلو خاطرنشان کرد: آیین‌نامه هدایت، نظارت، حمایت در حال بررسی است و در صورت تصمیم نهایی به شما ابلاغ می‌شود و اگر نظری در این خصوص دارید به ما اعلام کنید.
 
 
انتهای پیام/
 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار