در برنامه سرزمین ما مطرح شد؛

فعالیت ۱۴ کارگروه در ستاد مدیریت بحران/افزایش ۲٨ درصدی بارش باران در استان کرمان

سخنگوی ستاد مدیریت بحران گفت: ۱۴ کارگروه بلایای طبیعی در کشور را بررسی و بر سازمانهای مرتبط نظارت می‌کنند.

فعالیت ۱۴ کارگروه در ستاد مدیریت بحران/افزایش ۲٨ درصدی بارش باران در استان کرمانبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در بخش اول برنامه این هفته "سرزمین ما" بهنام سعیدی سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به وضعیت بارش باران و سیل در کشور و وقوع گرد و غبار در استان خوزستان، اظهار کرد: از بیست و سوم بهمن ماه امسال سامانه بارشی وارد کشور شد و به دنبال آن شاهد بارش گسترده باران در سطح کشور بودیم.

وی با بیان اینکه امسال ۲۶ استان درگیر بارش باران، سیل و آبگرفتی بودند، افزود: سال گذشته هم شاهد درگیری استان‌های زیادی در خصوص این موضوع بودیم. امسال هم در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، زنجان و اردبیل شاهد بارش برف شدید بودیم. 

وی ادامه داد: همچین در استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان شاهد وقوع سیل و آبگرفتگی بوده ایم.

سعیدی با بیان اینکه این بارش‌ها خشکسالی و کمبود آب در سال‌های گذشته را جبران کرد، گفت: بر اساس آمار اعلام شده در شهرستان حاجی آباد واقع در کرمان شاهد بیش از ۲۰۰ میلی لیتر بارندگی داشته ایم، این در حالی است که در استان فارس ۵۰۰ میلی لیتر و در شهر بابک کرمان ۴۰۰ میلی لیتر بارش باران گزارش شده است.

به گفته سخنگوی ستاد مدیریت بحران میانگین بارش باران در کرمان نسبت به سال گذشته ۲٨ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص علل وقوع سیل در استان‌ها، توضیح داد: رودخانه‌ها یکی از علل وقوع سیل هستند، آن‌ها موجودات زنده‌ای هستند که نیاز به مراقبت دارند اگر بستر رودخانه‌ها لایه روبی نشود یا حریم و بستر آن‌ها کنترل نشود شاهد وقوع سیل هستیم.

سعیدی با بیان اینکه به منظور مدیریت بحران در کشور ۱۴ کارگروه تخصصی تشکیل شده است، اضافه کرد: هر کارگروه ناظر بر یک موضوع است و در این مدت بیش از ۳۰ هزار نفر اسکان ویژه داشتند. همین طور روستاهای در معرض خطر تخلیه شدند و بیش از ۴۵۰۰ خودرو از برف رهایی یافتند.

به گفته وی این کارگروه‌های تخصصی هر ماه جلساتی را به منظور کنترل دستگاه‌های کشور برگزار می‌کنند.

بخش دوم برنامه به موضوع مزرعه خورشیدی اختصاص داشت که ۷ مگاوات برق در آن تولید می‌شود.

محمد احیایی تسهیل‌گر و مربی گوناگونی زیستی فرهنگی و صاحب مرزعه در باره این نیروگاه ، توضیح داد: شرکت سرمایه‌گذار این پروژه یک سال بعد از برجام توانستند تجهیزات مورد نیاز را وار کشور کنند، البته بخشی از این تجهیزات ساخت ایران است که مورد قبول طرفین خارجی پروژه هم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یک زمین کشاورزی ممکن است به دلایل مختلف از جمله خشکسالی که ما هم اکنون باآن درگیر هستیم، دچار وضعیت ناپایدار شوند، اما انرژی خورشید همواره وجود دارد و دچار ناپایداری نمی‌شود.

احیایی با تأکید بر اینکه استفاده از انرژی خورشید در کشور ما دارای سابقه طولانی است، اضافه کرد: استفاده از زمین به اندازه‌ای افزایش یافته است که برای برطرف کردن نیازهای انسان‌ها باید ۱. ۶ برابر مساحت زمین فضا در اختیار مردم برای رفع نیازهایشان قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار