انتقاد کهنه‌کارترین دیپلمات آمریکایی از انزواگرایی دولت ترامپ

کهنه‌کارترین دیپلمات آمریکایی، از انزواگرایی دولت واشنگتن به شدت انتقاد کرد و خواستار تداوم روند تلاش‌ها برای وجود جهانی مبتنی بر قوانین شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه هیل در گزارشی نوشت: کهنه‌کارترین دیپلمات آمریکا از انزواگرایی دولت دونالد ترامپ انتقاد کرد.

در این گزارش آمده است: کهنه‌کارترین دیپلمات آمریکایی روز جمعه در سخنرانی بازنشستگی خود از انزواگرایی آمریکا به شدت انتقاد کرد و خواستار تداوم روند دیرینه تلاش‌های این کشور برای وجود «جهانی باز مبتنی بر قوانین» شد.

«دن فرید» در سخنرانی در مراسم بازنشستگی‌اش بدون اشاره مستقیم یا انتقاد از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درخواست‌ها را برای حفاظت‌گرایی و ملی‌گرایی رد کرد. او مدعی شد آمریکا دوره‌ای طولانی از صلح و آرامش نسبی را از طریق نهادهای بین المللی و همچنین باز بودن را حفظ کرده است.

فرید همچنین گفت: «بررسی تحولات نشان می‌دهد که وجود جهانی باز و بر اساس قوانین، که یک غرب متحد در کانون آن قرار دارد، یک دارایی و دستاورد بزرگ و همچنین مبنایی برای اقدامات بیشتر محسوب می شود.

اظهارات او انتقادی غیرمستقیم از درخواست‌های ترامپ برای در پیش گرفتن سیاست «در اولویت قرار دادن آمریکا» و پیشنهاداتش در این باره که این کشور باید روابط خود را با خارج مورد ارزیابی مجدد قرار دهد، بود.

فرید -که 40 سال در وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت کرد و تا همین اواخر هماهنگ‌کننده سیاست تحریم ها بود- خاطرنشان کرد: «برخی می گویند جهانی باز و مبتنی بر قوانین در واقع یک مسئولیت و الزام است و ارزش ها موضوعاتی لوکس محسوب می‌شوند و ما باید سهم خود را در بزرگترین سطح از جهان داشته باشیم.»

او از ایده «حیطه نفوذ» انتقاد کرد که در آن برخی از کشورهای خاص قدرتمند از سطحی خاص از نفوذ بر دیگر کشورها در مناطقشان برخوردارند. او گفت چنین ایده‌ای به کشورهای خاص از قبیل روسیه و چین اجازه می دهد «از طریق زور و ارعاب بر همسایگان خود استیلا داشته باشند.»

فرید همچنین درباره «رفتار به شدت تهاجمی روسیه» هشدار داد و کرملین را به تلاش برای زیر سوال بردن پیشرفت‌های حاصل شده از زمان پایان جنگ سرد متهم کرد.

او مدعی شد: «این دستاورد بزرگ در حال حاضر مورد تهاجم روسیه قرار گرفته است. نسل کنونی باید در مقابل این روند از خود دفاع کند و در زمان مناسب بار دیگر آزادی را در اروپا گسترش دهد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار