افشار در گفتگوی خبر ۰۰: ۲۱ مطرح کرد؛

با چوب قانون معتادان متجاهر را درمان می‌کنیم

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر سطح شهر تهران، از سر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگوی خبر ساعت ۰۰: ۲۱ (هشتم اسفند ماه) سال جاری اظهار داشت: طرح جمع آوری معتادان متجاهر طی روزهای آینده به اجرا در می‌آید و در این طرح معتادان، شامل خرده فروشان و مصرف کنندگان موادمخدر از سطح خیابان‌های شهر به مراکز درمانی ترک اعتیاد منتقل می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر ۹۱ درصد خدمات درمان و کاهش آسیب، توسط مراکز خصوصی و سازمان های مردم نهاد ارایه می شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به بیمارشمردن معتادان تصریح کرد: ما بر این عقیده هستیم که معتاد بیمار است و در طرح اجرای جمع آوری معتادان متجاهر، این افراد را  با چوب قانون، راهی مراکز درمانی می کنیم.


افشار گفت: هم اکنون ۷ هزار مرکز درمان سرپایی و ۲ هزار و ۳۰۰  مرکز اقامتی پرهیز مدار در سطح کشور در حال ارایه خدمات به این افراد هستند.

وی ادامه داد: در حالت خوشبینانه در مبحث درمان معتادان، ۲۱ درصد این افراد پس از سپری کردن دوره درمان، به بهبودی می رسند و مجددا به زندگی عادی باز می گردند.

این مقام مسئول افزود: جزای هر گونه تخلفی زندان نیست و معتادان متجاهر برای طی کردن سیر درمانی به مراکز خدمات درمان و کاهش آسیب ارجاع می شوند.

افشار گفت: مشاهده شدن و نشدن معتادان در سطح شهر، به معنای موفقیت و یا شکست اجرای طرح جمع آوری معتادان نیست.

وی افزود: گاهی در مناطقی که به حضور و تجمع معتادان شهرت دارند، افراد گوناگون همچون بیماران مزمن روانی، کودکان کار و افراد بی خانمان به چشم می‌خورند که ساماندهی این افراد شامل اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر نمی شود و این ابهام را در اذهان عمومی ایجاد می کند که طرح یاد شده موفق نبوده است؛ در صورتی که اظهار نظر این چنینی صحیح نیست.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه به اجرا نشدن «تبصره ب, ماده ۱۵» از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: طبق این تبصره معتادان کم بضاعت که‌ نیازمند دریافت خدمات درمانی هستند، باید مورد حمایت این وزارتخانه قرار بگیرند که‌ تا امروز این موضوع اجرایی نشده است.

افشار گفت: رها شدن افراد بهبود یافته پس از سپری شدن دوره درمانی مشخص شده، از دلایل اصلی بازگشت به معضل اعتیاد و لغزش آن ها است.

وی در پایان از شهر تهران به عنوان الگوی موفق نهادهای مرتبط با مبارزه با موادمخدر و ترک معتادان اشاره کرد و گفت: در تهران هم افزایی و همگرایی سازمان هایی مانند ستاد مبارزه با موادمخدر و بهزیستی و سازمان های مردم نهاد با یکدیگر، موفقیت اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر را رقم زده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار